۰ نفر

کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک با مصرف پروبیوتیک

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۲۶
کد خبر: 301030
کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک با مصرف پروبیوتیک

نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد، کودکانی که پروبیوتیک مصرف می‌‌کنند، 30 درصد کمتر از دیگران در بزرگسالی سراغ داروهای آنتی‌بیوتیک می‌روند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد، کودکانی که پروبیوتیک مصرف می‌‌کنند، 30 درصد کمتر از دیگران در بزرگسالی سراغ داروهای آنتی‌بیوتیک می‌روند.

محققان می‌گویند:‌ فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری‌هاست؛ بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفید هستند.

دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید هستند.

بررسی‌های متعدد نشان داده است، منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند.

اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک را این‌گونه تعریف می‌کند: «پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود».

پژوهشگران تأکید می‌کنند، پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند؛ در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کند.

مطالعات نشان داده است، دوز پروبیوتیک مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم‌های موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.

ماست پروبیوتیک علاوه بر تأمین باکتری‌های زنده، مواد مغذی با ارزشی هم چون کلسیم و پپتیدهای بیولوژیک در اختیار بدن قرار می‌دهند.

براین اساس بازار ماست‌های پروبیوتیکی در سراسر جهان رشد زیادی را نشان می‌دهد؛ به طوری‌که بخش قابل ملاحظه‌ای از ماست‌های عرضه شده حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است.

این بررسی توسط محققان دانشگاه واشنگتن صورت گرفته است.