۰ نفر

آشنایی با عجیب‌ترین سندرم‌های پزشکی

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۴۵
کد خبر: 288624
آشنایی با عجیب‌ترین سندرم‌های پزشکی

سندرم یا نشانگان را در پزشکی «آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌ها که حاکی از اختلالی خاص هستند» معنی کرده‌اند. البته ناگفته نماند که این واژه طی سالیان اخیر در خارج از وادی علم پزشکی نیز طرفداران بسیاری یافته و از آن برای ارتباط دادن میان پدیده‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، در ادامه این مطلب قصد داریم تعدادی از سندرم‌های عجیب علم پزشکی را به شما معرفی کنیم.

سندرم موبیوس

یک اختلال عصبی نادر است که در هنگام تولد رخ می‌دهد. مبتلایان نمی‌توانند اجزای صورت خود را حرکت دهند و بخندند، اخم کنند، شکلک در بیاورند یا اینکه چشمک بزنند. همچنین ممکن است مشکلات اسکلتی برای این افراد وجود داشته باشد که سبب غیرمتعارف شدن دست یا پا، از قبیل کجی پا می‌شود.

 سندرم شکم پاره‌گی

این سندرم در نتیجه صدماتی که به قسمت جلویی مغز وارد شده ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به این سندرم اشتیاق شدیدی نسبت به خوراکی پیدا می‌کنند. جراحت‌های ناشی از آسیب دیدگی در این قسمت خاص از مغز سبب ایجاد یک شوق قوی نسبت به غذا و اولویت برای خوردن می‌شود.

 سندرم جسد متحرک

اشخاص مبتلا به این سندرم تصورشان این است که مرده‌اند و وجود ندارند. همچنین ممکن است یک توهم حسی برایشان به وجود بیاید و به عنوان مثال فرد مورد نظر فکر کند که بوی گوشت گندیده می‌دهد. این سندرم می‌تواند به‌طور متناوب رخ دهد تا اینکه مزمن باشد.

 سندرم لهجه خارجی

سندرم لهجه خارجی معمولاً در اثر صدمات شدید مغزی مثل سکته یا تروما ایجاد می‌شود. این سندرم باعث تغییر ناگهانی شکل گفتار (لحن و شکل تلفظ) می‌شود و قربانی ناگهان شروع به صحبت با یک لهجه خارجی می‌کند. این سندرم اغلب غیرقابل درمان است.

 سندرم خواب و بیداری

این سندرم یک نابهنجاری مزمن در ریتم خواب شبانه روزی فرد است. در این سندرم ما شاهد یک الی دو ساعت تأخیر روزانه در زمان شروع خواب و بیدار شدن در زندگی شخص مبتلا هستیم. این قطعی ساعت بدن سبب کشمکش‌های چرخشی بی‌خوابی در زمان شب و خستگی مفرط در چرت زدن در روز می‌شود.

 سندرم انفجار سر

یک اختلال و نابهنجاری خواب است که در آن شخص از شنیدن صداهای بلند رنج می‌برد. سر و صداهایی مثل نویز و پارازیت که به نظر می‌رسد منشأ آن داخل سر خود فرد است. این سر و صداها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد تازه به خواب فرو رفته است. هیچ نوع سبب یا معالجه‌ای برای چنین شرایطی شناخته نشده است.

 سندرم زندگی پرمشغله

بخش عمده نشانه‌های این سندرم مربوط به فراموشی و فقدان تمرکز است. فراموشی یک بخش ساده از روند پیر شدن است اما در این دوره و زمانه به خاطر اینکه مردم بسیار پرمشغله هستند و زندگی شلوغی دارند مسأله فراموشی زودتر رخ می‌دهد و افراد قبل از اینکه به پیری برسند به آن دچار می‌شوند.

 سندرم بوی ماهی

یک اختلال متابولیک نادر است که باعث ایجاد نقص در تولید نرمال یک آنزیم خاص می‌شود. زمانی که بدن نمی‌تواند در طول گوارش غذا برخی آنزیم‌ها را تجزیه کند، این ترکیب در بدن جمع شده و به صورت عرق، ادرار و تنفس از بدن فرد آزاد می‌شود و یک بوی قوی ماهی را ایجاد می‌کند.