۰ نفر

کدام خال‌ها خطرناکند؟

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۱۴
کد خبر: 288590
کدام خال‌ها خطرناکند؟

رئیس چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن با اشاره به علائم سرطان ملانوم گفت: از نشانه‌های این سرطان، خال‌های تغییر شکل دهنده و بزرگ شونده است و در این موارد هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی خواجوی در آستانه برگزاری چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن اظهار داشت: تومورهای سر و گردن از جمله تومورهای شایع در کل دنیا است که تومورهای پوستی را نیز شامل می‌شود. همچنین سرتاسر دهان، بینی، سینوس، گوش میانی، حنجره، نای، مری و حلق  که داری پوشش مخاطی است، همچون پوست می‌تواند دچار تومور شود.

وی با بیان اینکه همه بافت‌ها و مخاط بدن می‌توانند سرطانی شوند یا به عبارتی تشکیل تومور دهند، افزود: تشخیص به موقع در درمان سرطان بسیار حائز اهمیت بوده و می‌توان با اقدام به هنگام، موفقیت روش‌های درمانی را شاهد بود.

رئیس چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن تاکید کرد: هر نوع زخم در دهان، بینی و در مسیر بلع، هر گونه مشکل در تنفس، تغییر در صدا و احساس متفاوت در سر و گردن و هر توده برجسته زیر پوست باید جدی گرفته شود و جهت بررسی به پزشک مراجعه شود.

خواجوی با بیان اینکه سرطان ملانوم می‌تواند یکی از سرطان‌های محدوده سر و گردن باشد، گفت: سرطان‌های پوستی خطرناک می‌تواند منجر به پایان حیات انسان شود و این سرطان با تابش اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌شود.

رییس انجمن جراحان گوش، گلو بینی و سروگردن ایران عنوان کرد: افرادی که در مشاغلی همچون کشاورزی و کارگری فعالیت می‌کنند که ساعت‌های طولانی در معرض نور خورشید هستند، پوست آنها زمینه بیشتری برای ابتلا به سرطان دارد. بنابراین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب باید مدنظر این افراد قرار گیرد.

رئیس چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن گفت: کرم‌های ضد آفتاب باید از زمان تابش خورشید تاغروب آفتاب هر ۲ تا ۳ساعت یک بار تکرار شود و پوشش مناسب در آفتاب نیز حتما مدنظر باشد.

بنابر اعلام دبیرخانه  سمینار تومورهای سر و گردن، خواجوی تاکید کرد: هر زخمی روی پوست که به دلیل ضربه یا گزش حشرات نباشد، به مرور گسترش یابد، خود به خود بهبود نیابد و همچنین درد و علائم التهابی نداشته باشد، نشانه‌های خطر بوده که باید جدی گرفته شود و در صورت لزوم توسط پزشک نمونه‌برداری انجام می‌شود تا درمان بهتر و به موقع صورت گیرد.

رییس بخش گوش وحلق وبینی بیمارستان لقمان خاطر نشان کرد: بدترین نوع سرطان پوست ملانوم نام دارد که خطرناک است و از نشانه‌های آن خال‌های تغییر شکل داده و بزرگ شونده که گاهی با خارش و سوزش و ترشح همراه بوده، است. در این موارد هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه شود؛ چراکه تشخیص زود سبب عمیق نشدن خال و سرطان و موفقیت بهتر در درمان می‌شود.