۰ نفر

راهکارهای طبیعی برای کاهش وزن

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 283662
راهکارهای طبیعی برای کاهش وزن

در حالی که تعداد بی‌شماری رژیم غذایی، مکمل و برنامه‌های جایگزین وعده‌های غذایی برای کاهش وزن وجود دارد اما شواهد علمی در تایید بیشتر آنها موجود نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با این وجود برخی از راهکارهای ارائه شده در عمل مورد تایید قرار گرفته و در کنترل وزن تاثیرگذار هستند.

این استراتژی‌ها شامل ورزش کردن، توجه به میزان کالری دریافتی، کاهش میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی و روزه‌داری متناوب می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، از جمله روش‌های کاهش وزن که مورد تایید مطالعات علمی است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روزه‌داری متناوب: روزه‌داری متناوب نوعی الگوی غذا خوردن است که وعده‌های غذایی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر در طول روز مصرف می‌شوند و شامل روزه‌های متناوب کوتاه‌مدت می‌شود. مطالعات متعددی نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب کوتاه مدت که ۲۴ هفته طول می‌کشد به کاهش وزن در مبتلایان به چاقی منجر می‌شود.

دنبال کردن رژیم غذایی و ورزش: در صورتی که فرد دنبال کاهش وزن باشد باید از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی روزانه آگاه باشد. موثرترین روش برای این کار ثبت تمام خوراکی‌هایی است که فرد در طول روز مصرف می‌کند.

توجه به خوراکی مصرفی: توجه به چگونگی و مکان غذا خوردن باعث می‌شود فرد از آنچه مصرف می‌کند لذت ببرد و وزن سالم خود را حفظ کند. از آنجایی که بیشتر افراد زندگی پرمشغله‌ای دارند، اغلب غذای خود را با سرعت بالا و در خودرو، پشت میز کار یا هنگام تماشای تلویزیون می‌خورند. در نتیجه بسیاری از افراد به ندرت به غذای مصرفی توجه می‌کنند.

مصرف پروتئین در وعده صبحانه: پروتئین باعث می‌شود هورمون‌های اشتها برای کمک به احساس سیری تنظیم شوند. این شرایط بیشتر در نتیجه کاهش هورمون گرسنگی است.

کاهش میزان قند و کربوهیدرات تصفیه شده: رژیم غذایی غربی سرشار از مواد قندی است که با چاقی ارتباط قطعی دارد. کربوهیدرات‌های تصفیه شده خوراکی‌های فرآوری شده هستند که حاوی فیبر و دیگر مواد مغذی نیست. این خوراکی‌ها به سرعت هضم شده و به گلوکز تبدیل می‌شوند. گلوکز مازاد وارد خون شده و هورمون انسولین را تحریک می‌کند و به ذخیره چربی در بافت چربی منجر می‌شود و در نتیجه افزایش وزن را به همراه دارد.

مصرف مقدار زیاد فیبر: فیبرهای خوراکی کربوهیدرات‌های گیاهی هستند که برخلاف مواد قندی، هضم آنها در روده کوچک امکان‌پذیر نیست. گنجاندن مقدار کافی فیبر در رژیم غذایی احساس سیری را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

حفظ توازن باکتری‌های روده: تحقیقات متعددی در مورد نقش باکتری‌های روده در کنترل وزن انجام گرفته است. در روده انسان انواع مختلفی از میکروارگانیسم‌ها از جمله ۳۷ تریلیون باکتری وجود دارد. در بدن هر فرد مقدار و انواع مختلفی از باکتری وجود دارد. برخی از آنها می‌توانند میزان انرژی که فرد از غذا دریافت می‌کند افزایش دهند و بنابراین حفظ توازن بین انواع این باکتری‌ها برای کنترل وزن حائز اهمیت است.

خواب کافی شبانه: مطالعات متعددی نشان می‌دهد افرادی که کمتر از پنج تا شش ساعت در شب می‌خوابند بیشتر در معرض چاقی هستند. مطالعات نشان می‌دهد خواب ناکافی فرآیندی را که بدن کالری را به انرژی تبدیل می‌کند کند می‌سازد. در این شرایط بدن انرژی غیراستفاده را به شکل چربی ذخیره می‌کند.

کنترل استرس: استرس موجب ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول می‌شود که ابتدا اشتها را کاهش می‌دهد. هرچند زمانی که فرد تحت استرس مداوم باشد هورمون کورتیزول برای مدت زمان بیشتری در جریان خون باقی می‌ماند و اشتها را افزایش می‌دهد.