۰ نفر

وقتی زبان مو درمی‌آورد!

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۵:۳۳
کد خبر: 282639
وقتی زبان مو درمی‌آورد!

حتما شما هم این جمله را بارها و بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «از بس یک حرف را تکرار کردم زبانم مو در آورد.»، این مساله یک ضرب‌المثل است که خیلی‌ها از آن بارها و بارها استفاده می‌کنند ولی نکته جالب این است که چنین ضرب‌المثلی در واقعیت هم وجود دارد یعنی زبان مو در می‌آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، شاید به چشم‌هایتان شک کنید و باز هم این جمله را بخوانید ولی چیزی را اشتباه نخوانده‌اید چون مو درآوردن زبان، یک بیماری به حساب می‌آید. تصورش را بکنید که یک روز جلوی آینه بیاستید و زبان‌تان را در حالی‌که روی آن موهای پرز مانند است، نگاه کنید، حتما حسابی شوکه خواهید شد و سریعا به پزشک مراجعه می‌کنید. اما این موهایی که روی زبان ایجاد می‌شوند، چه هستند؟ پاسخ این سوال را «دکتر امیر هوشنگ احسانی» متخصص پوست، مو و زیبایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به شما می‌دهد.

موهایی برای زبان

شاید بهداشت دهان و دندان، از نظر برخی از افراد مساله خیلی خاصی نباشد و توجه چندانی هم به آن نداشته باشند ولی واقعیت این است که بهداشت دهان و دندان، مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود و اگر افراد آن را جدی نگیرند، مشکلات زیادی برایشان به وجود خواهد آمد. یکی از بیماری‌هایی که زبان را درگیر می‌کند، (زبان سیاه مودار) Black hairy tongue نام دارد که کمتر کسی درباره آن چیزی شنیده است و حتی این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به آن مبتلا باشند و از بیماری خود چیزی ندانند. رعایت نکردن بهداشت یا عدم‌رعایت بهداشت به درستی، می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری زبان سیاه مودار باشد. البته به غیر از این مساله، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند منجر به ابتلای این بیماری شوند. برای مثال، استفاده از سیگار، قلیان (به طور کلی دخانیات) و مواد مخدر، می‌توانند باعث ابتلا به بیماری زبان سیاه مودار شوند.

خانم‌ها خیال‌شان راحت باشد؟

مصرف سیگار و قلیان، امروزه در بسیاری از افراد رواج پیدا کرده است و خانم‌ها نیز مانند آقایان، به استفاده از سیگار و قلیان روی آورده‌اند. همان‌طور که گفته شد، دخانیات می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری زبان را افزایش بدهد در نتیجه خانم‌ها نیز می‌توانند به بیماری زبان سیاه مودار مبتلا شوند. البته این بیماری در بین آقایان بیشتر رواج دارد چون به طور کلی، تعداد افراد سیگاری مرد، بیشتر از افراد سیگاری خانم است. بیماری زبان سیاه مودار حدود نیم تا یک درصد شیوع دارد.

چطور بفهمیم؟

تشخیص بیماری زبان سیاه مودار، کار چندان سختی نیست چون تغییراتی روی زبان ایجاد می‌شود که کاملا با چشم قابل دیدن است. البته گاهی در برخی از افراد، تنها قسمت کوچکی از زبان درگیر و در برخی دیگر از افراد، قسمت بیشتری از زبان به این بیماری مبتلا می‌شود. هر چقدر قسمت بیشتری از زبان دچار این بیماری شود، نشان‌دهنده پیشرفت بیشتر این بیماری است. در صورت ابتلا به بیماری زبان سیاه مودار، پرزهای نازکی شبیه مو(کرک مانند) در قسمت میانی یا انتهایی زبان به وجود می‌آید که این پرزها برجسته و سیاه رنگ هستند، البته گاهی پرزها رنگ قهوه‌ای دارند. زمانی که یک فرد به این بیماری مبتلا می‌شود، در ابتدا یک‌سری موهای نرم روی زبان او شروع به رشد می‌کند و بعد به مرور زمان، این موها ضخیم می‌شوند. بسیاری از افرادی که به بیماری زبان سیاه مودار مبتلا هستند، این نگرانی را دارند که بیماری‌شان به دیگران انتقال پیدا نکند که در این رابطه، جای هیچ نگرانی‌ای نیست چون زبان سیاه مودار، یک بیماری مسری به حساب نمی‌آید. همچنین این بیماری فقط زبان را درگیر می‌کند و امکان انتقال آن به سایر قسمت‌های بدن، وجود ندارد.

موهایی برای کوتاه کردن!

برای درمان بیماری زبان سیاه مودار، پیش از هر چیز فرد باید مصرف دخانیات را کاهش بدهد یا به‌طور کامل دخانیات را کنار بگذارد تا بتواند سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود برسد. این بیماری هر چه دیرتر درمان شود، منجر به گسترده شدن آن می‌شود و بخش بیشتری از زبان درگیر خواهد شد، پس در صورت ابتلا به این بیماری، باید سریعا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

پزشک متخصص پوست و مو با توجه به شرایط بیمار و عامل به‌وجود آورنده بیماری به درمان آن اقدام می‌کند. یکی از کارهایی که به درمان بیماری زبان سیاه مودار کمک می‌کند، کشیدن برس مسواک، به آرامی روی زبان است.

چنانچه بیماری زبان سیاه مودار براثر عامل قارچی ایجاد شده باشد، باید با کمک درمان‌های ضدقارچ، زیرنظر متخصص پوست و مو، این عامل ابتلا را از بین برد