۰ نفر

پخت غذا در ظروف مسی مفید است یا مضر؟

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۸
کد خبر: 276057
پخت غذا در ظروف مسی مفید است یا مضر؟

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، اظهار کرد: از طبخ مواد اسیدی در ظروف مسی اجتناب کنید .

فرناز جزءدائمی با اشاره به اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود که افراد پخت غذا در ظرف مسی را توصیه می‌کنند، گفت: اگر مس بیش از نیاز وارد بدن شود، در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند. همچنین تجمع این ماده در بدن نیز موجب بروز تهوع و سردرد در فرد می‌شود .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به اینکه کمبود مس در بدن باعث بروز بیماری‌هایی مانند تهی‌سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش کلسترول خون بدن، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی می‌شود، ادامه داد: تفکر غلط این است که برخی افراد تصور می کنند که طبخ غذا در ظرف مسی مواد مغذی لازم را به بدن می‌رساند .

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو افزود: پوشاندن ظروف مسی با قلع و یا سایر موارد خوب است، اما باید مراقب بود که حتی ظروف قلع اندود با کوچکترین خراش قلع شان از بین می‌رود و موجب آزاد شدن مس در غذا خواهد شد .

وی اظهار کرد: در نگهداری ظرف مسی نیز باید دقت کردکه هیچ آسیبی نبیند و بی توجهی به این موضوع موجب می شود مس طی پخت و پز وارد مواد غذایی شود و به همین دلیل نگهداری این ظروف از اهمیت بالایی برخوردار است .

این کارشناس ادامه داد: سایت رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا  که معتبرترین مرجع برای مواد دارویی و غذایی به‌شمار می‌رود نیز استفاده از ظروف مسی را مضر می‌داند و حتی استفاده از آن را برای پخت و پز به ویژه غذاهایی که ماهیت اسیدی دارند، را موجب ایجاد مسمومیت با مس عنوان کرده است .

وی افزود: وقتی ظروف مسی قلع‌اندود می‌شود تا زمانی که قلع روی ظروف مشکلی ایجاد نشود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی با آسیب دیدن لایه قلع‌اندود شده، باعث ورود مس به درون غذا و در نتیجه مسمومیت می‌شود .

جزءدائمی با اشاره به اجتناب از طبخ مواد اسیدی در ظروف مسی، افزود: مصرف رب، آبلیمو و سرکه در ظروف مسی می‌تواند موجب از بین رفتن لایه قلع و مضر بودن ظروف مسی شوند.