۰ نفر

مشکل شماره یک بیماری کشور اعلام شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۲۳
کد خبر: 269490
مشکل شماره یک بیماری کشور اعلام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پرداختن به فواید دانشگاهها نسل چهارم که رفاه اجتماعی را برای جامعه محقق می‌کنند،به تشریح مشکل شماره یک بیماری کشور پرداخت و گفت:اصلاح سبک زندگی، تغذیه و ترویج تحرک کافی سه محور مهم بهداشت پایتخت نشینان خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد حاجی آقاجانی در نخستین نشست خبری خود با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سه ماموریت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی دارد، اظهار داشت: در حوزه ماموریت استانی ‌خدمات به شهروندان تهرانی‌ است، همچنین با گسترش تحقیقات در حوزه‌های درمان و بهداشت مأموریت ملی داریم و در نهایت مأموریت بین‌المللی این دانشگاه برای مرجعیت منطقه‌ای است.

شهرستانی‌ها - بیشترین بیماران بستری در تهران

وی ادامه داد: این دانشگاه 330 مرکز بهداشتی در نقاط مختلف تهران دارد که به پنج میلیون و دویست هزار نفر خدمت می‌کند که از این منظر بزرگترین بیمارستان خدمت دهنده است حتی به بیماران شهرهای دیگر هم خدمت ارائه می‌شود زیرا این دانشگاه 20 بیمارستان دارد که 250 هزار بستری در سال گذشته بستری شدند و 58 درصد بستری شدگان این دانشگاه در سال گذشته از سایر استان تهران بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین قرار است در حوزه آموزش مأموریت گرایی را در پیش بگیریم تا در حوزه بیماریها مرجعیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت کنیم.

گسترش دانشگاههای نسل سوم و چهارم

آقاجانی ادامه داد: حرکت به سمت دانشگاهای نسل سه و چهار در دستور کار ماست، این دانشگاهها علاوه بر تحقیقات مبنی ماموریت اصلی آنها بر محور فناوری و کارآفرینی است تا در تولید ملی حرف اساسی داشته باشد. حتی امروزه حرف از دانشگاه نسل چهار می‌شود که این دانشگاهها مأموریت برای رفاه اجتماعی را دنبال می‌کنند.

وی بیان داشت: بسته‌های تحول آموزش را که دو سالی است طراحی شده است به اجرا گذاشته می‌شود. به هر حال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نخستین دانشگاهی بود که یک دهه آموزش طرح ریفرم آموزش پزشکی را اجرا کرده است و به دستور وزیر بهداشت بازبینی آن را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: رشد محصولات علمی در رشته پزشکی خوب بوده است اما ماموریت اصلی عمق بخشی به این ماموریت‌ها است تا باعث کارآفرینی و ارزش اقتصادی شود و در این زمینه توجه به شرکت‌های دانش بنیان است.

بیماریهای قلبی -  باعث 50 درصد مرگ‌ ایرانیها

آقاجانی گفت: دانشگاه وظیفه دارد مشکلات حوزه سلامت را برطرف کند و طبق ماموریت‌های تحقیقاتی باید گره‌های حوزه سلامت را باز کنیم. مثلا مشکل شماره یک کشور بیماریهای غیرواگیر است که در راس آنها بیماریهای قلبی است و 50 درصد مرگ‌های ایران بیماریهای قلبی است که برای دانشگاه ماموریت تعریف شده است تا در این زمینه پژوهش صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه امسال مرکز نوآوری را در این دانشگاه تاسیس خواهیم کرد، به مباحث دانشجویی دانشگاه نیز گریزی زد و گفت: گسترش خوابگاههای دانشجویی نیاز امروز کشور و همچنین این دانشگاه است.

اصلاح سبک زندگی و تغذیه و ترویج تحرک کافی سه محور مهم بهداشت پایتخت

آقاجانی تصریح کرد: در حوزه بهداشت نیز توجه به بیماریهای غیرواگیر از طریق آموزش مردم و همچنین کنترل و سنجش آن صورت می‌پذیرد و مورد دوم بهداشت؛ نیز اصلاح سبک زندگی و اصلاح تغذیه و ترویج ورزش را دنبال می‌کنیم.

"تخت" کمبود جدی پایتخت

وی ادامه داد: در حوزه درمان سه برنامه اساسی داریم اول گسترش زیرساخت‌هاست زیرا در پایتخت در این حوزه کمبودها جدی است، هم اکنون یازده هزار تخت فعال داریم که 4 هزار دولتی است.

آقاجانی ادامه داد: همچنین سند درمان 1404 برای این دانشگاه مشخص شده است تا به 21 هزار تخت بیمارستانی برسیم که 10 هزار تخت دولتی باشد البته مشکلات مالی این مسیر را کُند خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حوزه درمان ارتقای کیفیت خدمات در بیمارستانها بر اساس ایمنی و رضایت بیماران در دستور کار دانشگاه است.

مدرک پزشکی مشترک ایران و فرانسه

آقاجانی در حوزه بین‌الملل نیز گفت: افزایش دانشجوی خارجی در دستور کار است، همچنین با بزرگترین دانشگاه پزشکی فرانسه قراداد منعقد کردیم که این دانشگاه فرانسوی نیز با دانشگاههای مجارستان، روسیه هم همکاری می‌کند و مدرک تحصیلی مشترک در این زمینه صادر خواهد شد.

مصرف صحیح داروی پایتخت نشینان تحت کنترل ویژه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره حوزه دارو نیز خاطرنشان کرد: تسهیل دسترسی مردم به دارو، مشارکت بخش غیردولتی و مبارزه با کالای قاچاق دارو بسیار مورد تاکید است، همچنین در حوزه مصرف صحیح دارو نیز توجه ویژه ای خواهیم داشت.