۰ نفر

۹ سرطان با یک دود خوشبو

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 269106
۹ سرطان با یک دود خوشبو

دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود ۱۰۰ نخ سیگار است، همچنین آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند، تنباکوهای تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اسماعیل فیروزی -کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: متأسفانه اعتیاد به قلیان که امروزه در بین نوجوانان و جوانان شیوع پیدا کرده، بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.

 فیروزی افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

وی بیان  داشت: باید دانست که آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند. تنباکوهای تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آنها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می‌کند و علاوه بر این، بو و مزه بهتر آنها باعث گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آنها می‌شود.

کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: به علت شرایط نامناسب نگهداری، زمینه برای رشد انواع میکروبها به خصوص سم آفلاتوکسین که بسیار سمی و کشنده است مهیا است. به خاطر دم‌های عمیقی که فرد می‌‌زند،‌ بیشتر مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌‌شوند و آسیب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌شود.

وی عنوان  کرد: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروبها و قارچها باشد و این میکروب‌ها و قارچها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌کند.

فیروزی به عوارض دیگر قلیان اشاره کرد و گفت: سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند. مواجهه با مونوکسید کربن قلیان در طی حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

این کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل خاطرنشان کرد: علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. مهمتر اینکه دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود 100 نخ سیگار است. مونوکسید کربن یک گاز سمی است و در انتقال و مصرف اکسیژن تداخل می‌کند و دود سیگار حاوی 2 تا 6درصد از این ماده است.