۰ نفر

۶نشانه خاموش پوکی استخوان

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۳۸
کد خبر: 266167
۶نشانه خاموش پوکی استخوان

زمانی که استخوان های ستون فقرات نمی توانند از وزن بدن پشتیبانی کنند، دچار انحنا شده و موجب شکل گیری قوز پشت می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود، زیرا فرد تا زمانی که به واسطه یک اتفاق ساده با شکستگی استخوان مواجه می شود از آن مطلع نمی شود.

 پوکی استخوان بیماری است که در آن بدن بیش از حد توده استخوانی خود را از دست می دهد و آنچه از دست رفته است اغلب جایگزین نمی شود. این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند. در ادامه با برخی از نشانه های پنهان ابتلا به پوکی استخوان بیشتر آشنا می شویم.

قد شما کوتاه‌تر شده است

آیا لباس های شما به ناگاه بلندتر از گذشته به نظر می رسند؟ زمانی که فردی مبتلا به پوکی استخوان باشد، استخوان های ستون فقرات می توانند به راحتی روی یکدیگر فرو افتند که در نتیجه آن امکان کوتاه شدن بیش از یک اینچی (2.5 سانتیمتر) قد وجود دارد. میزان کاهش قد خود را می توانید بر اساس اندازه قد خود در سن 20 سالگی اندازه گیری کنید. برای زنان، کوتاه شدن یک و نیم اینچ (3.8 سانتیمتر) از قد می تواند نشانه ای از ابتلا به پوکی استخوان باشد. مردانی که دو اینچ (5 سانتیمتر) کاهش نسبت به قد 20 سالگی خود را تجربه می کنند نیز باید نگران پوکی استخوان باشند.

افتادن دندان را تجربه می کنید

زمانی که آرواره شما ضعیف باشد، دندان ها نیز به راحتی می افتند. در شرایطی که از دست دادن دندان می تواند نشانه ای از پوکی استخوان باشد، اما همواره نشانه ای قطعی نیست. اگر با افتادن دندان های خود مواجه هستید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش تراکم استخوان را برای تعیین این که پوکی استخوان عامل آن بوده است یا خیر انجام دهید.

وضع اندامی مناسبی ندارید

زمانی که استخوان های ستون فقرات نمی توانند از وزن بدن پشتیبانی کنند، دچار انحنا شده و موجب شکل گیری قوز پشت می شوند. این نشانه ای فراتر از وضع اندامی ضعیف است و می تواند به ضعیف بودن استخوان های ستون فقرات اشاره داشته باشد.

یکی از اعضای نزدیک خانواده شما به پوکی استخوان مبتلاست

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما به پوکی استخوان مبتلاست، احتمال این که شما نیز به این بیماری مبتلا شوید، افزایش می یابد. ژنتیک نقش بزرگی در ابتلا به پوکی استخوان ایفا می کند، اما عوامل بسیار دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. از دیگر عوامل خطرآفرین می توان به جنسیت، نژاد، وضعیت یائسگی، و وزن بدن اشاره کرد. در صورت ابتلای یکی از اعضای نزدیک خانواده شما به پوکی استخوان توصیه می شود هرچه سریع‌تر یک آزمایش تراکم استخوان برای تشخیص نشانه های اولیه پوکی استخوان انجام شود. پزشک شما ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و همچنین دارو، مکمل های کلسیم و رژیم ورزشی ایجاد کند.

به شما گفته شده است دارای تراکم استخوان کم هستید

تراکم استخوان کم که گاهی اوقات به نام استئوپنی نیز شناخته می شود به معنای آن است که تراکم استخوانی - مقدار کلسیم و مواد معدنی موجود در استخوان ها - شما کمتر از حد متوسط است. البته این به معنای آن نیست که به پوکی استخوان مبتلا خواهید شد. اگر با تراکم استخوان کم مواجه هستید، توصیه می شود به طور منظم آزمایش های تراکم استخوان را انجام دهید تا پوکی استخوان پیش از این که به شکستگی استخوان منجر شود، تشخیص داده شود. همچنین، برخی داروها می توانند روند از دست رفتن استخوان را کند کنند.

به واسطه مشکلات جزئی با شکستگی استخوان مواجه شده اید

سقوط از ارتفاعی بلند شانس شکستگی استخوان را افزایش می دهد. اما اگر در پیاده رو مشغول راه رفتن بوده و به واسطه یک زمین خوردن ساده دچار شکستگی استخوان شوید، به احتمال زیاد دچار پوکی استخوان هستید. افراد مبتلا به پوکی استخوان با یک زمین خوردن ساده نیز شکستگی استخوان را تجربه می کنند. شکستگی مچ دست، لگن، یا کمر به واسطه یک ضربه جزئی باید شما را مستقیم به مطب پزشک و بررسی نشانه های پوکی استخوان راهنمایی کند.