۰ نفر

نقش سبک زندگی در ابتلا به کبد چرب

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 263250
نقش سبک زندگی در ابتلا به کبد چرب

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی با اشاره به تأثیر تغییر سبک زندگی در ابتلا به کبد چرب، گفت: زمانی که این مشکل با دیابت و فشار خون همراه شود، ریسک خطر مرگ را بالا می برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دکتر کوروش عبداللهی‌فرد در آستانه برگزاری سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران در ارتباط با نقش رادیولوژیست‌ها در تشخیص بیماری‌های گوارشی اظهار داشت:‌ بیماری‌های گوارشی امروزه بسیاری از مردم جامعه را گرفتار کرده که بخشی از آن مربوط به مشکل کبد چرب است. 

وی افزود: تغییر در سبک زندگی افراد، کاهش تحرک و افزایش وزن سبب نشست چربی در کبد شده و از طریق سونوگرافی می‌توان به صورت عددی وتوصیفی میزان کبد چرب در فرد را مشخص کرد. 

معاون اجرایی و برنامه‌ریزی انجمن رادیولوژی با بیان اینکه کبد چرب در اولین نظر شاید نگران‌کننده نباشد، ادامه داد: زمانی که این مشکل با دیابت و فشار خون همراه شود، ریسک بیماری و خطر مرگ را چندین برابر می‌کند. 

عبداللهی‌فر دبا اشاره به ضرورت شناسایی به موقع کبد چرب اضافه کرد: شناسایی، کنترل و بررسی نشست چربی در کبد جزو وظایف رادیولوژیست‌ها بوده که در این کنگره موضوعات مرتبط با آن مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، همچنین موضوعات بدخیمی‌های گوارشی از دیگر مباحثی بوده که در کنگره مدنظر قرار دارد. 

وی بیان داشت: سرطان‌هایی همچون سرطان روده بزرگ، مری و معده جزو سرطان‌های شایع در دستگاه گوارش است که غربالگری این سرطان‌ها از طریق اقدامات رادیولوژیست‌ها صورت می‌گیرد و جزو برنامه‌های مورد بحث در کنگره است. 

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی عنوان کرد:‌ این سرطان‌ها از طریق رادیوگرافی با ماده حاجب یا سیتی اسکن قابل تشخیص است و انجام کولونوسکپی از طریق متخصصین مربوطه در تشخیص این سرطان‌ها امری مهم به شمار می‌رود، همچنین فعالیت رادیولوژیست‌ها در این زمینه در تشخیص، پیگیری عود، کنترل بیماری و مسیر بهبود مدنظر قرار دارد. 

عبداللهی‌فرد با بیان اینکه درزمانهای قدیم ابتلا کبد چرب بیشتر در مورد اشراف و کسانی که الکل مصرف می‌کردند بوده است، گفت:‌ متأسفانه در چهل سال اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک، ابتلا به این بیماری افزایش یافته است. 

وی در مورد رادیولوژی کودکان گفت: رادیولوژی در کودکان همچون بزرگسالان طی سال ها در دنیا انجام گرفته در حالی که این مسئله برای کودکان بسیار حساس است چرا که کودکان در حال رشد بوده و غدد جنسی وارگان های مربوط به رشد آنها فعال است لذا اشعه می تواند برای آنها خطرناک تر باشد.

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی عنوان کرد: امروزه در برخی از کشورهای دنیا استفاده از روش های محافظتی برای آسیب کمتر به کودکان حین انجام رادیولوژی صورت می‌گیرد که این مسئله در کشور ما نیز مد نظر قرار گرفته ولی هنوز مورد مطالبات جدی نبوده است.

 عبداللهی‌فرد گفت: جدیدترین دستاورد ها در این حوزه در چهارمین کنگره بین المللی رادیولوژی مورد بحث قرار می‌گیرد.

کنگره سی و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۹۷ ( ۱ تا ۴ می ۲۰۱۸) در برج میلاد تهران با حضور اساتید و صاحب‌نظران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.