۰ نفر

سرنخ های عضلانی از وضعیت سلامت بدن

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۱۰
کد خبر: 257091
سرنخ های عضلانی از وضعیت سلامت بدن

اسپاسم ها و گرفتگی های مکرر عضلانی می تواند نشانه ای از کمبود منیزیم در بدن انسان باشد. منیزیم یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت عضلانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، عضلات جلوه زیبایی به بدن انسان می بخشند. اما نکته مهم‌تر این است که آنها نقش مهمی در حمایت از سلامت کلی انسان ایفا می کنند. در حقیقت، عضلات به سلامت متابولیک، کنترل وزن بدن، استحکام استخوانی، و انعطاف پذیری در برابر استرس و بیماری کمک می کنند.

 توده عضلانی در بهبود کنترل قند خون، ارتقا کیفیت خواب، تقویت سلامت روانی، کمک به ریکاوری پس از مصدومیت یا بیماری، و حفظ انعطاف پذیری و سلامت در سال های پیری نیز نقش دارد.

بدن انسان بیش از 600 عضله دارد که حدود 40 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهند. از طریق ورزش منظم و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، شما بهره‌مندی از مقدار مناسب توده عضلانی امکان پذیر است.

همه عضلات از نوعی بافت کشسان که از هزاران، یا ده ها هزار فیبر عضلانی کوچک تشکیل می شود، ساخته شده اند. هر فیبر عضلانی توسط یک عصب کنترل می شود که آن را منقبض می کند. آناتومی عضلات پیچیده است، اما اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت.

وضعیت سلامت عضلات می تواند سرنخ هایی درباره ابعاد دیگر سلامت شما را در اختیارتان قرار دهد. از این رو، توجه ویژه به ناراحتی های عضلانی و چرایی شکل گیری آنها اهمیت دارد.

بیشتر استراحت کنید

ورزش بیش از اندازه بر سلامت عضلانی تاثیر منفی می گذارد. اگر پس از انجام ورزش با احساس درد در عضلات خود مواجه می شوید، این نشانه ای آشکار از نیاز به استراحت بیشتر روزانه است.

طی انجام تمرینات ورزشی، پارگی های ریز در عضلات رخ می دهند که شکل گیری درد را به همراه دارد. در زمان استراحت، بدن روی ترمیم این پارگی ها و ساخت عضله جدید کار می کند. از این رو، ریکاوری بخشی مهم از رژیم تناسب اندام محسوب می شود و بر همین اساس باید همواره به عضلات خود گوش فرا داده و از اعمال فشار بیش از اندازه بر آنها پرهیز کنید.

به خاطر داشته باشید که هرچه شدت تمرینات ورزشی بیشتر باشد، زمان بیشتری نیز برای احیای عضلات نیاز خواهد بود.

جدا از استراحت کافی، تامین آب مورد نیاز بدن را فراموش نکنید و برخی تمرینات سبک ایروبیک مانند پیاده روی یا دویدن آرام را نیز انجام دهید.

آب بیشتری بنوشید

گرفتگی عضلانی که طی آن یک عضله به صورت غیر ارادی منفبض می شود می تواند به واسطه کم آبی بدن شکل بگیرد. آب 75 درصد از بافت عضلانی را تشکیل داده و به آن در انقباض و کسب آرامش کمک می کند. از این رو، کم آبی بدن می تواند خطر گرفتگی های عضلانی را افزایش دهد.

افزون بر این، آب برای گردش مواد مغذی در بدن اهمیت دارد و اختلال در این جریان محرومیت عضلات از دریافت مواد مغذی مهم را به همراه دارد.

اگر با گرفتگی یا احساس درد در عضلات مواجه هستید، آب بیشتری بنوشید. برای پیشگیری از کم آبی بدن همواره در طول روز به مقدار فراوان آب بنوشید.

سطوح منیزیم خود را بررسی کنید

اسپاسم ها و گرفتگی های مکرر عضلانی می تواند نشانه ای از کمبود منیزیم در بدن انسان باشد. منیزیم یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت عضلانی است، زیرا استفاده و جذب کلسیم را تحریک کرده و میزان جذب پتاسیم را افزایش می دهد که هر دو عامل برای بهره‌مندی از عضلاتی قوی ضروری هستند.

افزون بر این، منیزیم به جذب قند بیشتر از خون توسط عضلات و دفع اسید لاکتیک کمک می کند. اسید لاکتیک می تواند طی انجام ورزش در عضلات تولید شده و به احساس درد منجر شود.

اگر به طور مکرر گرفتگی های عضلانی را تجربه می کنید، بهتر سطوح منیزیم بدن خود را بررسی کنید. اگر با کمبود منیزیم مواجه هستید تنها کاری که باید انجام دهید افزایش مصرف این ماده معدنی مهم از طریق یک رژیم غذایی سالم یا مشورت با پزشک برای مصرف مکمل است. از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم می توان به غلات، مغزهای خوراکی، لوبیاها، حبوبات، سبزیجات برگدار سبز، و میوه هایی مانند آووکادو و موز اشاره کرد.

پتاسیم بیشتری مصرف کنید

اگر به ناگاه گرفتگی های عضلانی بیشتری را تجربه می کنید، احتمال مواجهه با کمبود پتاسیم وجود دارد. در حقیقت، گرفتگی های عضلانی مکرر یکی از نشانه های شایع کمبود پتاسیم محسوب می شوند.

پتاسیم به حفظ تعادل مایع و الکترولیت در بدن انسان کمک می کند، که این شرایط برای عملکرد درست عضلانی و عصبی اهمیت دارد.

منابع پتاسیم بدن خود را می توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی مانند موز، جوانه بروکسل، اسفناج، و لوبیا سفید تقویت کنید. همچنین، پس از مشورت با پزشک می توانید از مکمل استفاده کنید.

الکل را کنار بگذارید

نوشیدن الکل برای سلامت انسان خوب نیست و عضلات نیز از این شرایط مستثنی نیستند. امکان آسیب دیدن اعصاب محیطی به واسطه مصرف الکل و ابتلا به نوروپاتی الکلی وجود دارد. گرفتگی های عضلانی یکی از علائم شایع نوروپاتی الکلی است.

همچنین، مصرف الکل می تواند میزان اسید لاکتیک در بدن را افزایش دهد، که احتمال گرفتگی های عضلانی یا احساس درد در عضلات را افزایش می دهد.

افزون بر این، مصرف الکل به واسطه اثر ادرارآور بودن این ماده موجب کم آبی بدن می شود که می تواند درد عضلانی را موجب شود.

سطوح قند خون خود را کنترل کنید

دیابت می تواند به گرفتگی های عضلانی در ناحیه پا منجر شود. در حقیقت، دیابت کنترل نشده به اعصاب آسب وارد می کند و موجب نوروپاتی دیابتی می شود. برخی نشانه های نوروپاتی دیابتی شامل درد در عضلات پا، و احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها می شوند.

اگر به دیابت مبتلا هستید و گرفتگی های عضلانی را تجربه می کنید، سطح قند خون خود را بررسی کنید. همچنین، برای تشخیص دقیق و درمان به پزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر فردی سیگاری هستید، ضعف عضلانی و قدرت کم پنجه از نشانه های آشکار فرا رسیدن زمان ترک سیگار هستند.

سموم مضر موجود در سیگار برای کل بدن انسان ضرر دارند. در حقیقت، نیکوتین می تواند عضلات مختلف را تحت تاثیر قرار داده و زمینه ساز اختلالات عضلانی حاد یا مزمن شود.

افزون بر این، سیگار کشیدن به گردش خون ضعیف در سراسر بدن منجر می شود که به معنای محرومیت عضلات از دریافت مواد مغذی و اکسیژن کافی برای ارائه عملکرد درست است.