۰ نفر

بشر یک گام به درمان ام.‌اس نزدیک‌تر شد

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 254493
بشر یک گام به درمان ام.‌اس نزدیک‌تر شد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی اخیر خود، از سلول‌های پوست برای درمان ام‌.اس در موش‌ها استفاده کردند.

به گزارش مدیکال‌نیوز‌تودی، ممکن است به مدد پژوهش جدیدی که چگونگی به کار رفتن سلول‌های پوست شخص را برای ترمیم آسیب عصبی ناشی از بیماری نشان می‌دهد، یک گام به درمان شخصی‌سازی شده‌ "تصلب بافت چنگانه" (ام‌اس) نزدیک‌تر شده باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این بررسی، دانشمندان "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge) در انگلستان، سلول‌های پوست موش‌های بزرگسال مبتلا به ام‌.اس را گرفتند و سپس آنها را دوباره به صورت "سلول‌های بنیادی عصبی" (NSCs)برنامه‌ریزی کردند.

این "سلول‌های بنیادی عصبی تحریک شده" (iNSCs)که به مایع مغزی نخاعی این جوندگان پیوند زده شدند، توانستند التهاب را کاهش دهند و آسیب وارد شده به "سیستم عصبی مرکزی" (CNS)را ترمیم کنند.

دکتر "استفانو پلوچینو" (Stefano Pluchino)از "بخش علوم اعصاب بالینی" (Department of Clinical Neurosciences) دانشگاه کمبریج و نویسنده ارشد این پژوهش باور دارد راهبرد آنها، درمان امیدوارکننده‌ای را برای ام‌.اس و دیگر بیماری‌های عصبی ارائه می‌دهد.

ام.‌اس، یک بیماری عصبی پیشرفته است که تخمین زده می‌شود بیش از 2.3 میلیون انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

با اینکه دلایل اصلی ام.‌اس نامعلوم باقی مانده است، این باور وجود دارد که "یک واکنش غیرعادی سیستم ایمنی" عامل آن باشد. چنین واکنشی، به التهاب در سیستم عصبی مرکزی می‌انجامد که موجب آسیب به غلاف میلین یا ماده چرب محافظ فیبرهای عصب می‌شود.

در نتیجه، فیبرهای عصبی آسیب می‌بینند. این موضوع، موجب مختل شدن نشانه‌دهی عصبی و به کار افتادن نشانه‌های عصبی ام‌.اس از جمله مور مور شدن صورت یا اندام‌ها و مشکلات حرکت، تعادل و هماهنگی می‌شود.