۰ نفر

مراقب قارچ‌های رنگارنگ پوست باشیم

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰:۱۰
کد خبر: 250248
مراقب قارچ‌های رنگارنگ  پوست باشیم

یک متخصص پوست و مو گفت: "قارچ رنگارنگ" یک بیماری عود کننده بوده و درمان قطعی ندارد؛ لذا لازم است در هر عودی بیماری مجددا درمان شود.

دکتر عباس درجانی با بیان اینکه بیماری‌های قارچی از مشکلات شایع پوستی هستند که خصوصا در فصول گرم سال و در مناطق مرطوب باعث مراجعه افراد زیادی به پزشک می‌شوند، اظهار کرد: قارچ‌ها از اعضای اولیه خانواده گیاهان بوده و چون فاقد کلروفیل‌ هستند، قادر به تهیه مواد غذایی خرد با استفاده از نور خورشید نبوده و به همین جهت بی‌جان زندگی می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قارچی پوست انواع مختلفی از جمله قارچ‌های کچلی، قارچ‌های کاندیدایی و قارچ‌های رنگارنگ دارند، گفت: قارچ‌های رنگارنگ قارچ نسبتا شایع پوستی است، این قارچ اصولا بطور همزیست و غیر بیماری‌زا در پوست انسان خصوصا پوست سر، قسمت بالایی تنه و چین‌های بدن زندگی می‌کنند و اگر به هر علتی اختلالی در محیط زندگی این قارچ ایجاد شود، به حالت بیماری‌زا تبدیل و ایجاد قارچ رنگارنگ می‌کند.

این متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مهم‌ترین عوامل مساعد کننده برای ابتلا به قارچ رنگارنگ ادامه داد: این عوامل بدرستی شناخته شده نیست، اگرچه عوامل وراثتی را در این امر دخیل می‌دانند، ولی تغییرات آب و هوایی و تعریق زیاد در ابتلا به این بیماری نقش برجسته‌ای دارند؛ به طوری که اکثریت موارد بیماری در فصل تابستان بروز می‌کند.

درجانی از عوامل مستعدکننده دیگر نیز به حاملگی، مصرف قرص‌های ضد بارداری، سوء تغذیه و پرکاری غدد فوق کلیه اشاره کرد.

وی درباره میزان شیوع قارچ رنگارنگ گفت: در آب و هوای معتدل این بیماری در کودکان نادر بوده ولی با افزایش سن شیوع آن بیشتر می‌شود؛ به طوری که بعد از 20 سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد.

متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: در مناطقی که آب و هوای گرم ‌ دارد، قارچ رنگارنگ بسیار شایع بوده، به طوری که حدودا 40 درصد مردم گرفتار می‌شوند و بالعکس در مناطقی که آب و هوای سرد دارد شیوع این بیماری قارچ بسیار کم بوده و کمتر از یک درصد است.

درجانی با بیان اینکه میزان ابتلاء زن و مرد به قارچ رنگارنگ تقریبا یکسان است، یادآور شد: همانطوری که گفته شد، بعلت افزایش گرما، رطوبت و تعریق اکثریت موارد این بیماری در فصل تابستان بروز می‌کند.

وی علائم و نشانه‌های قارچ رنگارنگ را بروز لکه‌های قرمز کم رنگ در بدن دانست و گفت: این بیماری معمولا بصورت لکه‌های قرمز کم رنگ بروز می‌کند که در سطح آن پوسته‌های زیر، ظریف و آردی شکل دیده می‌شود که بعضا در اثر پیوستن این لکه‌های کوچک، لکه‌های بزرگتر ایجاد می‌شود.

این متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در افرادی که پوست روشن دارند، این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای و در افرادی که پوست تیره دارند به صورت لکه‌های کم رنگ دیده می‌شوند و بعلت همین تنوع رنگ است که قارچ رنگارنگ نامیده می‌شود، گفت: شایعترین محل بروز لکه‌های قارچی قسمت بالایی تنه است که اغلب به بازوها، گردن، شکم و بعضا نواحی دیگر بدن گسترش می‌یابد.

درجانی با تاکید بر اینکه گرفتاری صورت به قارچ رنگارنگ در بزرگسالان نادر بوده ولی در کودکان شایعتر است، افزود: لکه‌های قارچی بعد از استحمام و همچنین در فصل زمستان کمرنگ‌تر و یا محو می‌شوند، همچنین در تعداد زیادی از بیماران بعد از بهبودی این بیماری قارچی یک سری لکه‌های کمرنگ برای مدت‌های طولانی باقی می‌مانند.

وی اضافه کرد: نکته مهم در قارچ رنگارنگ این است که اصولا در این بیماری خارش وجود نداشته و اگر هم خارش وجود داشته باشد معمولا خفیف هستند.

متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: نوع و رنگ لکه‌ها،محل درگیری، عود بیماری در فصل تابستان در اکثریت موارد برای تشخیص بیماری کافی است، اگرچه در موارد مشکوک پزشک از آزمایش قارچ شناسی برای اثبات تشخیص استفاده می‌کند.

درجانی گفت: قارچ رنگارنگ یک بیماری عود کننده بوده و درمان قطعی ندارد، لذا لازم است در هر عودی بیماری مجددا درمان شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیماران باید در صورت مشاهده بیماری به پزشک مراجعه کنند، گفت: مسری بودن این بیماری بطور کامل ثابت نشده است لذا جدا کردن بیمار و یا ضد عفونی کردن لباس‌های بیماری همیشه توصیه نمی‌شود.