۰ نفر

ابداع یک ماده هوشمند برای پر کردن دندان

۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۰۶
کد خبر: 249391
ابداع یک ماده هوشمند برای پر کردن دندان

پژوهشگران کانادایی، ماده جدیدی برای پُر کردن دندان ابداع کرده‌اند که می‌تواند با پوسیدگی دندان مقابله کند.

به گزارش زی‌نیوز، پژوهشگران برای درمان حُفره‌های ایجاد شده توسط باکتری‌هایی که دندان‌های پرشده را سوراخ می‌کنند، یک ماده هوشمند ابداع کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته پژوهشگران، پوسیدگی‌های مکرر، سالانه 100 میلیون بیمار را درگیر می‌کنند  و مجموعا 34 میلیارد دلار هزینه درمان آنها می‌شود.

در پژوهشی که در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید، پژوهشگران دانشگاه تورنتو کانادا، راه حل جدیدی ارائه دادند.

آنها با استفاده از قابلیت خودسازی داروهای ضد میکروبی، ماده‌ای با ذرات کوچک ابداع کردند که برای متوقف کردن باکتری‌ها در مسیرشان طراحی شده است.

ممکن است این ذرات، یکی از بزرگترین مشکلات مواد پرکننده ضدباکتری را حل کند؛ یعنی داروی کافی را در این ماده برای تاثیرگذار بودن در طول زندگی فرد ذخیره کند.

پروفسور "بن هاتون" (Ben Hatton) در این رابطه گفت: اضافه کردن ذراتی که برای پر کردن دندان با داروهای ضدمیکروبی همراه شده‌اند، یک خط دفاعی در برابر باکتری‌های عامل ایجاد حفره پدید می‌آورد.

وی ادامه داد: در درمان سنتی، داروی کافی تنها برای چند هفته تاثیرگذار بود. ما ترکیبی از دارو و شیشه سیلیکاتی کشف کرده‌ایم که خودشان را مولکول به مولکول سازماندهی می‌کنند تا تراکم دارو را به حداکثر برسانند، که این ذخیره برای سال‌های سال کافی خواهد بود.

به گفته پژوهشگران، کشف استفاده از داروهای ضدمیکروبی که خود را می‌سازند به این معناست که محققان می‌توانند تا 50 برابر داروهای ضد باکتری را در این ذرات قرار دهند.

پروفسور "یوآو فاینر" (Yoav Finer) گفت: ما به خوبی می‌دانیم که باکتری‌ها مشخصا به حاشیه‌های میان قسمت‌های پر شده و قسمت‌های باقی مانده دندان حمله می‌کنند تا حفره‌هایی به وجود آورند.

وی افزود: امکان دارد دادن تجهیزات ضد میکروبی با دوام چندین ساله به این مواد، این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد.

این گروه پژوهشی برنامه‌ریزی کرده است تا ذرات ذخیره‌کننده دارو در پرکردن دندان را آزمایش کنند و عملکرد این ذرات را هنگام حمله باکتری‌ها و بزاق در محیط پیچیده دهان بررسی کنند.

دانشمندان می‌گویند ممکن است این ماده هوشمند جدید، با تنظیم دقیق، موجب پرکردن محکمتر دندان‌ها و مراجعه کمتر به دندان‌پزشک شود.