۰ نفر

نشانه کبد سمی چیست؟

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 238715
نشانه کبد سمی چیست؟

کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است و عملکرد درست آن برای حفظ زندگی با کیفیت بالا ضروری است. کبد مسئول فیلتر کردن سموم از خون است و همچنین نقش مهمی در تلفیق کربوهیدرات ها و چربی ها دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، کبد را می توان نابودگر نامید، زیرا سموم را به مواد زائد تبدیل کرده و این امکان را فراهم می کند تا بدن به شیوه امن آنها را از طریق ادرار و مدفوع خارج سازد.

اگر کبد عملکرد درستی نداشته باشد، سموم، بدن انسان را فرا خواهند گرفت و احساس بیماری در شما آغاز می شود.

نشانه های هشداردهنده ای وجود دارند که می توانند از عملکرد نادرست کبد و سمی شدن آن حکایت داشته باشند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم.

تغییر رنگ ادرار

این علامت یکی از هشدارهای جدی برای سوء عملکرد کبدی است. تغییر رنگ ادرار به زرد تیره را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکلات کبدی اقدام کنید.

ورم شکم

در حالی که این علامت ناشی از بسیاری از شرایط سلامتی است، اما یک دلیل آن نیز می تواند سمی شدن کبد باشد. تورم شکم همراه با نفخ شدید به شما هشدار می دهد که سریعا برای سم زدایی کبد اقدام کنید.

مشکلات پوستی

افزایش تجمع سموم در کبد منجر به بروز پیامدهای منفی در پوست می شود. تحریک پذیری ناگهانی پوست، خشکی و آکنه از علائم سمی شدن کبد هستند. اگرچه برخی از درمان های رایج این علائم پوستی را از بین می برند، اما راه حل اساسی، سم زدایی از کبد است.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید (برگشت اسید از معده به مری) یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی بخصوص در کسانی است که پرخوری می کنند. با این حال یکی از نشانه های هشدار دهنده سمی شدن کبد نیز می تواند باشد.

خستگی مزمن

می تواند نتیجه فعالیت بیش از حد روزانه و یا عادات ناسالم زندگی باشد. با این حال خستگی بیش از حد و دائمی که غیر قابل توضیح هم باشد، یکی از شایع‌ترین نشانه های سمیت کبدی است. سموم نقش پر رنگی در ایجاد اخلال در سوخت و ساز عضلات شما ایفا می کنند و موجب شکل گیری خستگی و دردهای مختلف می شوند. افزایش سموم و تحت تاثیر قرار گرفتن کل سیستم ایمنی بدن خستگی را وخیم‌تر می سازد.

احتباس مایعات

این علامت، در میان مبتلایان به مشکلات کلیوی شایع است اما هنگامی که فعالیت کبد بیش از حد می شود نیز می توان این علامت را تجربه کرد. ورم آشکار در اندام ها و بخصوص شکم نشان دهنده احتباس مایعات ناشی از مشکلات کبدی است.

زردی

زردی شاید از مهم ترین علائم کبد سمی باشد. زردی پوست، ناخن ‌ها و یا سفیدی چشم‌ ها یکی از دلایل نگرانی از بیماری کبد سمی است. زردی نشانه‌‌ آن است که بیماری کبدی به سیروز پیشرفت کرده و باید سریعا به دنبال کمک پزشکی باشید.

کم ‌اشتهایی

تهوع، استفراغ و یا کم ‌اشتهایی با بیماری کبد سمی در ارتباط هستند. در نتیجه‌ تهوع، بیماران دارای کبد سمی ممکن است کاهش وزن را نیز تجربه کنند.

لپتین هورمونی است که توسط بدن ترشح می‌ شود تا باعث شود پس از خوردن احساس سیری کنید. بیماران دارای کبد چرب سطوح افزایش ‌یافته ‌ای از لپتین دارند که می تواند کم اشتهایی شان را نیز توصیف کند.

افزایش وزن بی دلیل

هنگامی که کبد آسیب دیده و برای مبارزه با سموم مختلف که هر روز به این اندام حمله می کنند در تلاش است، کاهش کالری دریافتی و ورزش کردن در باشگاه نمی توانند از افزایش وزن شما جلوگیری کنند. بدن به ذخیره سموم پالایش نشده در سلول های چربی عادت دارد که دلیل دیگری بر افزایش وزن و احساسی است که دارید.

سموم موجود در بدن انسان می توانند عدم تعادل هورمونی را موجب شوند و در نتیجه با پدیدار شدن آکنه روی پوست خود مواجه شوید

کبد مسئول رسیدگی به چربی بدن است و وقتی این اندام با چیز دیگری مشغول می شود، افت قابلیت خود را شاهد بوده و همانند گذشته به سلول های چربی رسیدگی نمی کند. تنها حرکتی که سلول های چربی انجام می دهند جذب چربی بیشتر و افزایش وزن شما است.

آلرژی ها

هر زمان که کبد احساس می کند چیزی درست پیش نمی رود اقدام به تولید پادتن یا آنتی بادی می کند. این پادتن ها با حمله به عوامل حساسیت‌زا یا آلرژن ها وظیفه خود را به خوبی انجام داده و آنها را دفع می کنند. اگر کبد آسیب دیده باشد و درست عمل نکند توانایی انجام این کار را ندارد. بر همین اساس، آلرژن ها به حال خود رها شده و در بدن گسترش می یابند.

در شرایطی که مغز به کبد فرمان می دهد بدن به واسطه این آلرژن ها آسیب دیده و آنها را برای نابودی نشانه گذاری می کند اما کبد آسیب دیده توانایی تکمیل کار را ندارد. شکل گیری هیستامین بیش از اندازه نیز به یک مشکل تبدیل می شود. در این شرایط است که احساس سرگیجه و نشانه های آلرژی مانند خارش، سردرد و گیجی در شما ایجاد می شود.

تعریق بیش از حد و بوی بد بدن

کبد را می توان با یک خودرو مقایسه کرد. هنگامی که برای مدت طولانی و بی وقفه رانندگی کنید، با افزایش دمای موتور مواجه خواهید شد. کبد نیز هنگامی که بیش از اندازه کار می کند با افزایش دمای خود مواجه می شود.

کبد یکی از اندام های بزرگ بدن انسان است. هنگامی که کبد داغ می شود، کل بدن داغ می شود. این اندام می تواند با افزایش تعریق خود را خنک سازد. بر کسی نیز پوشیده نیست که تعریق بیش از اندازه نیز می تواند به شکل گیری بوی بد بدن منجر شود.

آکنه

سموم موجود در بدن انسان می توانند عدم تعادل هورمونی را موجب شوند و در نتیجه با پدیدار شدن آکنه روی پوست بدن خود مواجه شوید.

بوی بد دهان

اگر بوی بد دهان شما از بین نمی رود، ممکن است با یکی از نشانه های سوء عملکرد و سمی شدن کبد مواجه باشید.

مه مغزی

مه مغزی یک اصطلاح کلی است که برای توضیح عملکرد ادراکی پایین‌تر از حد مطلوب به کار می‌رود. علائم مه مغزی شامل نداشتن توانایی تمرکز، کاهش آگاهی، مشکلات حافظه، بی‌توجهی به جزئیات و ناتوانی در تفکر و استدلال است. بنیاد کبد آمریکا می‌گوید، سموم می‌توانند در بخش‌هایی از مغز انباشته شوند و علائمی را که ذکر شد، ایجاد کنند. مه مغزی می‌تواند از علائم اصلی بیماری‌های کبدی باشد.

پرفشاری خون

احتمال این که فرد دارای کبد چرب و دچار پرفشاری خون باشد، بیشتر است. یک کبد چرب در کنار فشار خون بالا می‌تواند تاثیرات بسیار نامطلوبی برای بدن داشته باشد.