۰ نفر

راهکارهای کاهش ابتلای کودکان به دیابت

۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۱۳
کد خبر: 217575
راهکارهای کاهش ابتلای کودکان به دیابت

تحقیقات اخیر نشان می دهد که بین کمبود خواب و میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

طبق اعلام آکادمی متخصصان اطفال آمریکا، مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که یک ساعت کمتر از حد توصیه شده در شب می خوابند، دارای نشانگرهای متعدد ابتلا به دیابت هستند: قندخون بالاتر، مقاومت به انسولین بالاتر و افزایش وزن بدن.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محققان دریافتند که کاهش این عوامل می تواند احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را در سنین بالاتر کاهش دهد.

دیابت نوع ۲ یک بیماری تدریجی است و وقتی لوزالمعده نتواند انسولین کافی ترشح کند یا بافتهای بدن نتوانند از این انسولین تولیدشده درست استفاده کنند، بروز می یابد. انسولین هورمونی است که به سلولهای بدن کمک می کند تا انرژی موردنیاز خود را از قند (گلوکز) تهیه نماید. همچنین باعث می شود قند اضافی در سلول های ماهیچه، چربی و یا کبد ذخیره گردد.

بدون وجود انسولین، قند در خون باقی می ماند و نمی تواند وارد سلول ها  شود و نقش خود را در بدن به خوبی بازی کند و این امر موجب بالارفتن میزان قند در خون می شود. کسانی که اکثر مواقع قند خون شان بسیار بالا باشد، به بیماری دیابت مبتلا خواهد شد.

به علاوه میزان قند زیاد در خون می تواند به چشمها، قلب، رگها، عصبها و کلیه ها آسیب برساند. همچنین افرادی که دچار عدم تعادل در میزان قند خون هستند بیشتر از سایر افراد در معرض عفونت ها و بیماریهای جدی قرار دارند.

در گذشته پزشکان تصور می کردند بیماری دیابت نوع ۲ مخصوص بزرگسالان و دیابت نوع ۱ مخصوص کودکان است. اما امروزه بسیاری از کودکان، در سنین پایین به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند.