۰ نفر

تنباکوی طعم‌دار با بدن چه می‌کند؟

۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۳
کد خبر: 203435
تنباکوی طعم‌دار با بدن چه می‌کند؟

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تنباکوی معطر حاوی 70 تا 80 درصد مواد افزودنی و اسانس و ترکیبات شیمیایی است که به‌علت ایجاد بو و طعم میوه و گیاهان، بسیاری از جوانان و افراد را گمراه کرده و به اشتباه فکر می‌کنند مفید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، «مهین گنجی» در جمع خبرنگاران افزود: در بررسی‌های انجام شده بر روی 20 نمونه ترکیبات تنباکوی معطر در بازار ایران در سال 94 مقادیر بسیاری مواد سمی و سرطانزای قطعی از جمله ترکیبات بنزن شناسایی شده که مواجهه با بنزن طی سه تا 15 سال باعث بروز سرطان به خصوص سرطان خون می‌شود.

وی با بیان این‌که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف 5 تا 10 پاکت سیگار (100 تا 200 نخ) وارد ریه فرد می شود، گفت: میزان مواجهه با دود قلیان برای اطرافیان معادل 5 تا 10 سیگار برآورد شده است.

گنجی با بیان این‌که تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع قلیان‌کش‌ها برای اطرافیان به‌خصوص کودکان بسیار خطرناک و آسیب‌رسان است، افزود: رسوب بقایای دود قلیان روی فرش، دیوارهای محل مصرف قلیان و لوازم شخصی موجب انتقال سموم سرطانزا به فرزندان و اطرافیان می‌شود که از طریق تماس پوستی که جذب بسیار بالایی دارد.

این کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز تأسف کرد: بیش از 90 درصد افراد سیگاری و قلیانی مواجهه قبل از 18 سالگی داشته‌اند.

گنجی گفت: نتایج تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی‌داری میان مصرف قلیان و سرطان‌های ریه، دهان، مری، معده و مثانه، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی، قلبی عروقی، سکته مغزی، ناباروری مردان، ریفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان را نشان می‌دهد.

وی اخطار داد: برخی سودجویان و عرضه‌کنندگان قلیان برای جذب مشتری و سود بیشتر، به افزودن مواد مخدر و روانگردان به توتون مصرفی و الکل در آب محتوی ابزار قلیان اقدام می‌کنند.

این کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در تحقیقات و بازرسی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره اماکن نیروی انتظامی در زمستان 1394 مقادیر زیادی از انواع مواد روانگردان که در این مراکز نگهداری، فرآوری و به همراه قلیان عرضه می‌شد، کشف، ضبط، توقیف و متخلفین بازداشت شدند، در حالی که برخی مخالفان برخورد با عرضه قلیان، به اشتباه این وسیله را مانعی برای رجوع جوانان به مواد مخدر می‌دانند.