۰ نفر

آیا شما به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده‌اید؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۵
کد خبر: 199288
آیا شما به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده‌اید؟

دیگر حوصله انجام هیچ کاری را ندارید؟ انگار روی بدن‌تان کوه گذاشته‌اند؟ برایتان فعالیت‌های روزانه بسیار سخت و خسته‌کننده به نظر می‌رسند؟ بدن‌تان بدون این‌که فعالیت خاصی انجام داده باشید، دائما درد می‌کند؟ اگر جواب همه اینها مثبت است و از بیمار نبودن خود مطمئن هستید، باید بدانید که ممکن است به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده باشید.

تعجب نکنید بسیاری از افراد بویژه آن دسته از افرادی که درشهرهای بزرگ زندگی‌ می‌کنند، به این سندرم مبتلا می‌شوند. «علیرضا پاک قلب» پژوهشگر و کارشناس ارشد فیزیوتراپی، شما را با این سندرم شایع آشنا می‌کند.

چرا خسته‌ای؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، سندرم خستگی مزمن، یکی از مشکلات شایعی محسوب می‌شود که افراد زیادی دچار آن هستند. حدود 5 تا 7 درصد افراد در هر جامعه‌ای، به‌طور کلی این سندرم را دارند. سندرم خستگی مزمن در واقع یک بیماری عضلانی ـ اسکلتی محسوب می‌شود که یکی از دلایل اصلی ابتلا به آن، مشکلات روحی و روانی به حساب می‌آید. این سندرم، بیشتر افراد میانسال را درگیر می‌کند و افرادی که در سنین 30 تا 40 سالگی قرار دارند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به این سندرم هستند.

ابتلا به این سندرم در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود.

درد بدن را فرا می‌گیرد

سندرم خستگی مزمن با علائمی همراه است که این علائم می‌تواند بر کاهش کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین علائم سندرم خستگی مزمن، درد محسوب می‌شود.

درد ناشی از خستگی مزمن، می‌تواند همه قسمت‌های بدن را درگیر کند البته امکان ایجاد درد در یک نقطه از بدن به تنهایی نیز وجود دارد. درد، می‌تواند به صورت عضلانی یا اسکلتی باشد، همچنین درد همزمان به صورت عضلانی و اسکلتی نیز می‌تواند ایجاد شود. علاوه بر درد، علائم دیگری در اثر ابتلا به سندرم خستگی مزمن ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آن، نداشتن انرژی است. درد و نداشتن انرژی در اثر ابتلا به سندرم خستگی مزمن، باعث می‌شود که فرد در انجام کارهای روزانه خود با مشکل مواجه شود.

حتی انجام کارهای سبک نیز می‌تواند برای این دسته از افراد، ایجاد درد و خستگی کند. پاها و کمر، بیش از سایر قسمت‌های بدن دچار علائم سندرم خستگی مزمن خواهند شد. علاوه بر این، بین دو کتف و ستون فقرات نیز، تحت تاثیر علائم سندرم خستگی مزمن قرار می‌گیرند. گاهی عضلات گردن هم در شرایطی که فرد در طول روز به‌صورت طولانی مدت کار می‌کند، دچار گرفتگی و درد می‌شود.

درد معمولا به صورت قرینه یا غیرقرینه در بدن ایجاد خواهد شد. اختلال در خواب، یکی دیگر از علائم ابتلا به این سندرم است.

علائم افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، همیشگی نیست و ممکن است در مقطعی از زمان از بین بروند و دوباره به وجود بیایند. علاوه بر این، استراحت و کاهش فشارهای روانی، علائم این سندرم را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، معمولا به مشکلات گوارشی هم مبتلا هستند. علائم باید حداقل سه ماه وجود داشته باشد که بتوان گفت فرد به سندرم خستگی مزمن مبتلاست.

رماتیسم یا سندرم؟

سندرم خستگی مزمن و رماتیسم، علائمی مشابه یکدیگر دارند به همین دلیل گاهی سندرم خستگی مزمن با رماتیسم اشتباه گرفته می‌شود. برای تشخیص سندرم خستگی مزمن و اطمینان از عدم ابتلا به رماتیسم، باید حتما آزمایش انجام شود و با علائم به تنهایی نمی‌توان به سندرم خستگی مزمن پی برد. گاهی سندرم خستگی مزمن، به اشتباه رماتیسم تشخیص داده می‌شود و داروهای رماتیسم برای فرد تجویز می‌شود در چنین شرایطی، ممکن است فرد با مصرف داروها در ابتدا کمی با کاهش درد مواجه شود ولی با گذشت زمان، درد به‌دلیل تشخیص نادرست، همچنان ادامه پیدا می‌کند.

خودت را با حرص خوردن، خسته نکن

فشارهای روحی و روانی، یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سندرم خستگی مزمن محسوب می‌شود. افرادی که دائما استرس‌های شدید را تجربه می‌کنند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سندرم خستگی مزمن هستند. علاوه بر استرس، اضطراب نیز می‌تواند در ابتلا به سندرم خستگی مزمن نقش داشته باشد. آن دسته از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند نیز، در معرض ابتلا به سندرم خستگی مزمن قرار دارند. محیط‌های غمگین و افسرده هم می‌تواند در ابتلا به این سندرم نقش داشته باشد. آن دسته از افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، بیش از سایر افراد می‌توانند دچار سندرم خستگی مزمن شوند چون شهرنشینان، استرس و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که آلودگی هوا نیز می‌تواند در ابتلا به سندرم خستگی مزمن نقش داشته باشد.

وقت درمان است

ابتلا به سندرم خستگی مزمن، علاوه بر این‌که روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد، می‌تواند بدن این دسته از افراد را آسیب‌پذیر کند. چنانچه افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن به شکل نادرست فعالیت‌های بدنی را انجام بدهند، بیش از سایر افراد مستعد آسیب تاندونیت (التهاب تاندون همراه با پارگی میکروسکوپی) یا سایر آسیب‌ها خواهند بود. علاوه بر این، سندرم خستگی مزمن، در ابتلا به آرتروز نیز نقش دارد. برای درمان سندرم خستگی مزمن، باید در وهله اول یک تشخیص درست توسط متخصص رماتولوژی صورت بگیرد و در صورت تائید ابتلا به سندرم خستگی مزمن، درمان‌ها انجام می‌شود.

افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، باید به صورت همزمان تحت نظر متخصص رماتولوژی و فیزیوتراپیست باشند. علاوه بر این، برای کنترل مشکلات روحی و روانی باید از یک روان‌شناس یا روانپزشک (در شرایط خاص) نیز کمک بگیرند. ورزش سبک در طول روز و داشتن یک تغذیه خوب، به این دسته از افراد توصیه می‌شود. مبتلایان به سندرم خستگی مزمن باید حتما زیر نظر فیزیوتراپیست ورزش کنند و برنامه ورزشی خاصی داشته باشند.

ورزش این دسته از افراد باید به صورت کوتاه مدت و دو بار در روز باشد. پیاده روی و رفتن به استخر برای این دسته از افراد، مفید است. ورزش‌های سنگین به افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن توصیه نمی‌شود چون انجام چنین ورزش‌هایی می‌تواند با آسیب همراه باشد. چنانچه ضرورتی برای انجام ورزش‌های سنگین وجود داشته باشد، باید از فیزیوتراپیست کمک گرفت.