۰ نفر

رحمِ جایگزین، موجب افزایش احتمال سقط و اختلالات ژنتیکی نمی‌شود

۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۵۷
کد خبر: 198528
رحمِ جایگزین، موجب افزایش احتمال سقط و اختلالات ژنتیکی نمی‌شود

رئیس انجمن علمی جنین شناسی بیان کرد: رحم جایگزین روشی برای فرزند دار شدن زوجینی است که دارای قدرت باروری هستند، اما به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و یا مشکلات رحمی در خانم، قادر به فرزنددار شدن نیستند.

دکتر محمد مهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران در واکنش به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر اینکه «رحم اجاره‌ای ریسک اختلالات ژنتیکی را افزایش می‌دهد»، گفت: زمانی‌که یک زوج هر دو دارای قدرت باروری (اسپرم و تخمک) باشند اما خانم به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و یا مشکلات رحمی نتواند جنین را حمل کند از رحم جایگزین استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آنا، وی افزود: در این موارد اسپرم و تخمک متعلق به خود زوجین است و هیچ گونه تبادل ژنتیکی میان جنین و رحم جایگزین وجود ندارد بنابراین این ادعا کاملا غیر علمی است.

آخوندی یادآور شد: در رحم جایگزین از فردی که سابقه باروری موفق داشته کمک گرفته می‌شود به همین دلیل این افراد در اولین انتقال (انتقال رویان به رحم) می‌توانند جنین را طی دوران بارداری با موفقیت نگه‌داری کنند.

رئیس انجمن علمی جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران در بخش دیگری از سخنانش با توجه به ادعای این نماینده مبنی براینکه رحم جایگزین خطر سقط جنین را نیز در پی دارد، یادآور شد: این ادعا نیز هیچ گونه دلیل علمی ندارد و زوجینی که دارای قدرت باروری هستند اما به دلایل عنوان شده قادر به فرزندآوری نیستند می‌توانند با اطمینان خاطر از این روش کمک باروری استفاده کنند.