۰ نفر

غذاهای کاهنده هوش کدامند؟

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۰۰
کد خبر: 191052
غذاهای کاهنده هوش کدامند؟

اگر برخی مواد غذایی شما را باهوش‌تر می‌سازند، مواد غذایی دیگری هم هستند که کم‌هوشتان می‌کنند. به خاطر اینکه به طور جدی روی مغز تاثیر می‌گذارند و قدرت یادگیری و به‌خاطرسپاری خود و فرزندانتان را تهدید می‌کنند.

 اگر می‌خواهید مغزتان فعال بماند و نرون‌هایتان صد درصد درست کار کنند از مواد غذایی زیر بپرهیزید.

قند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، نتایج بررسی‌های محققان آلمانی که در دانشگاه برلین انجام شده است نشان می‌دهند که میزان زیاد قند موجود در خون باعث بروز مشکلاتی در حافظه می‌شود. برای همین بهتر است بستنی و آب‌نبات‌ها را با احتیاط و تعادل میل کنید. توصیه می‌کنیم از خرید زیاد این مواد غذایی برای فرزندانتان به خصوص در فصل امتحانات خودداری کنید. برایشان توضیح دهید که خوردن زیاد کیک، کلوچه، آب‌نبات‌ها، پیراشکی‌ها و غیره باعث کم‌هوشی می‌شود.

فست فودها

محققان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن فست فودها و مصرف منظم مواد غذایی پرکالری و سرشار از چربی‌های اشباع‌شده تاثیر منفی روی قدرت ذهنی می‌گذارد. باید بدانید که مصرف زیاد انواع سس‌ها مانند مایونز، کچاپ و همچنین سیب‌زمینی سرخ‌کرده، پیتزا، انواع ساندویچ‌های پر شده از سوسیس و کالباس و همبرگرها و غیره تاثیر منفی روی سیناپس‌های مغز و مولکول‌های مربوط به حافظه و قدرت یادگیری دارند. البته ساندویچ به خودی خود غذای بدی نیست به شرطی که در منزل و با مواد غذایی سالمی مانند مرغ و ماهی تهیه و با سبزیجات فراوان غنی‌سازی شده باشد.

گوشت قرمز

درست است که گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین بوده و برای سلامت بدن لازم است اما باید بدانید که محققان دانشگاه بوستون به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف زیاد گوشت گاو تاثیر منفی روی قدرت ذهنی ما دارد. احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که باید از خیر مصرف گوشت گذشت و گیاهخوار شد؟ در جواب باید بگوییم که خیر. نیازی به حذف گوشت قرمز نیست بلکه باید حد تعادل را رعایت کنید. مصرف گوشت قرمز آن هم یک تا دو مرتبه در هفته برای حفظ حافظه و افزایش هوش کافی است.

کربوهیدرات‌های ساده

همان شیر پرچرب، آرد و قندهای تصفیه‌شده (شکر) که به‌خصوص در کیک و شیرینیجات وجود دارد. این ترکیبات باعث ضعیف شدن حافظه به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند. بچه‌ها نیز باید مصرف کربوهیدرات‌های ساده را کاهش دهند به خاطر اینکه باعث کاهش عملکرد در مدرسه و قدرت درک و ضبط اطلاعات دریافتی در کلاس‌ها می‌شود. به جای اینکه کیف مدرسه فرزندانتان را پر از کیک و کلوچه کنید، آن‌ها را به میوه خوردن عادت دهید.

فروکتوز

فروکتوز در تمام مواد غذایی تصفیه یا فراوری شده و همچنین مواد غذایی حاوی شربت ذرت مانند سوداها، آبمیوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها و غیره وجود دارد. فروکتوز باعث کند شدن ارتباط بین نرون‌ها یا همان سلول‌های مغزی می‌شود. نوشابه‌ها و آب میوه‌های صنعتی و غیره را فراموش کنید تا دچار «اینشتین کشی» نشوید.

سرخ کردنی‌ها

ناگت‌ها، میگو سوخاری‌ها و تمام غذاهای سرخ کردنی بسته‌بندی‌شده حاوی ترکیبات شیمیایی، افزودنی‌ها، مواد معطر و رنگ خوراکی‌هایی است که به سلامتی آسیب می‌زنند. در واقع تمام این ترکیبات باعث کند شدن عملکرد ذهنی و مغزی شده و به سلول‌های عصبی آسیب وارد می‌کنند. اول از هر چیزی روغن آفتابگردان را از سبد غذایی‌تان اخراج کنید و سعی کنید مصرف غذاهای سرخ کردنی را محدود نمایید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی کالری کمی دارند و به همین دلیل هم رژیمی محسوب شده و به جای قند معمولی استفاده می‌شوند؛ اما بدانید که مصرف زیاد و مرتب این شیرین‌کننده‌ها باعث آسیب‌های مغزی می‌شوند.