۰ نفر

از فیبرم‌های رحمی چه می‌دانید؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 185943
از فیبرم‌های رحمی چه می‌دانید؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: فیبرم‌های رحمی یکی از علت‌های شایع برداشتن رحم است.

دکتر زهرا طاولی، اظهار کرد: فیبرم‌های رحمی توده‌های خوش‌خیم رحمی هستند که شیوع بالایی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه البته فیبرم‌های رحمی یک از علت‌های شایع برداشت رحم است، افزود: این فیبرم‌ها انواع مختلفی دارند که در جدار رحم قرار گرفتند و ضایعات فضاگیری هستند که با افزایش سایز رحم خود را نشان می‌دهند.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در برخی اوقات این فیبرم‌ها به داخل حفره رحم نفوذ کرده و باعث خونریزی شدید قاعدگی و یا نازایی می‌شوند که نیاز به جراحی دارد. چنانچه فیبرم سایزش کوچک باشد، نگران‌کننده نیست و فرد باید هر ۶ ماه یکبار سونوگرافی کرده و وضعیت افزایش سایز را بررسی کند.

طاولی بیان کرد: در موارد نادری فیبرم به سارکون(توده بدخیم رحم) تبدیل می‌شود که فرد باید MRI مخصوص انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گیرد که کوچک و همراه با خونریزی باشد، باید هیستروسکوپی انجام شود و بدون هیچ برشی روی شکم، از طریق واژینال هیستروسکوپی برای تشخیص علت خونریزی‌ها و برای داشتن نمونه از ضایعه‌ای که داخل حفره رحم است، انجام می‌شود. چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گرفته و بزرگ و علامتدار باشد، باید از لاپراترمی(عمل باز) و یا لاپراسکوپی(عمل بسته) استفاده شود.

وی با بیان اینکه این عارضه در سن باروری ایجاد می‌شود و بر اساس علائم و تشخیص پزشک مشخص می‌شود که نازایی ایجاد کرده یا خیر، بیان کرد: چنانچه انسداد لوله داخل حفره رحم باشد، با لانه‌گزینی جنین تداخل پیدا می‌کند و باعث سقط‌های زودرس می‌شود و در طی بارداری سبب خونریزی می‌شود.

طاولی گفت: توصیه نمی‌کنم همه کسانی که فیبرم دارند قبل از بارداری اقدام به برداشتن رحم کنند، بلکه باید از رحم نقشه‌برداری انجام شود که فیبرم کجا قرار دارد و سپس با تشخیص پزشک نسبت به برداشتن آن اقدام کرد.

این پزشک گفت: چنانچه بانویی فیبرم داشته باشد، در دوران یائسگی هورمون‌ها قطع و رحم کوچک می‌شود.