۰ نفر

چرا باید کلسترول مصرف کنیم؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۰۷
کد خبر: 174960
چرا باید کلسترول مصرف کنیم؟

محروم کردن بدن از کلسترول می تواند تامین سوخت مورد نیاز برای یکی از اندام حیاتی یعنی مغز را دچار مشکل سازد.

در حال حاضر، می دانیم که کلسترول هرگز آن هیولای ترسناکی نبوده است که جامعه پزشکی در دهه های 80 و 90 میلادی ترسیم کرده بود. در حقیقت، تمام آن سال هایی که صرف خرید مواد غذایی کم چرب شده است، احتمالا کمک خاصی به سلامت قلب افراد نکرده است، زیرا پژوهش ها نشان داده اند که کلسترول موجود در مواد غذایی و بیماری قلبی ارتباط نزدیکی با یکدیگر ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرایران، حتی بدتر این که محروم کردن بدن از کلسترول می تواند تامین سوخت مورد نیاز برای یکی از اندام حیاتی یعنی مغز را دچار مشکل سازد. مغز انسان برای رشد سلول های عصبی جدید و برای عملکرد درست این سلول ها نیازمند کلسترول است. هنگامی که مغز از کلسترول محروم می شود، شرایط در این بخش از بدن انسان خوب پیش نمی رود.

در حقیقت، ممکن است بدون کلسترول کافی به بیماری های جدی مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مبتلا شوید. به عنوان مثال، پژوهشی که به تازگی توسط پژوهشگران مرکز دیابت جاسلین انجام شده است را مد نظر قرار می دهیم. پژوهشگران موش هایی را مورد بررسی قرار دادند که به طور ژنتیکی اصلاح شده بودند و مغز آنها قادر به تولید کلسترول نبود. در مقایسه با موش های عادی، این موش ها دارای مغز بسیار کوچکی بودند و از اختلال عصبی شدید رنج می بردند. در حقیقت، آنها قادر به انجام وظایف روزانه ضروری برای ادامه حیات خود نبودند، بسیار شبیه به فردی که به بیماری آلزایمر مبتلا است.

نه تنها این موش ها در یادگیری و به خاطر سپردن دچار مشکل بودند، بلکه نمی توانستند برخی رفتارهای روزانه عادی مانند ساخت لانه را انجام دهند.

و این تنها نمونه ای نیست که نشان می دهد کمبود کلسترول در مغز می تواند به بیماری مغزی شدید منجر شود. مطالعه ای که در سال 2016 روی داروهای کاهنده کلسترول انجام شد، پدیده ای مشابه را نمایان کرد، اما نتیجه نهایی در این زمینه به بیماری پارکینسون اشاره داشت. این مطالعه که توسط پژوهشگران کالج پزشکی پن استیت انجام شد، نشان داد، افرادی که داروهای کاهنده کلسترول که به نام استاتین ها شناخته می شوند را مصرف می کنند، نسبت به افرادی که این داروها را مصرف نمی کردند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند.

در حال حاضر، فهرستی بلند بالا از عوارض جانبی استاتین ها وجود دارد و از این رو، چندان جای شگفتی نیست که آنها می توانند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را نیز افزایش دهند.

اما حقیقت این است که تنها استاتین ها خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش نمی دهند. پژوهشگران دریافتند که انواع دیگر داروهای کاهنده کلسترول نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند و بر همین اساس هشدار رابطه کلسترول-پارکینسون جدی می شود.

کلسترول و مغز

اگر قصد دارید سلامت مغز خود را حفظ کنید و از بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون پیشگیری کنید، نیازمند تامین پایدار کلسترول برای مغز هستید. برای حفظ سطوح سالم کلسترول در بدن و مغز، باید بر مصرف مواد غذایی که سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهند، متمرکز شوید، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن زیتون

لوبیا و حبوبات

ماهی های چرب مانند سالمون، خال مخالی، تن، ساردین و قزل آلای رنگین کمانی

دانه کتان و دانه چیا

مغزهای خوراکی مانند بادام، پسته، گردو و آجیل برزیلی

آووکادو

میوه های حاوی فیبر بالا مانند سیب، شاه توت، تمشک، و گلابی

مواد غذایی قرمز، آبی و بنفش مانند آلو، انگور، گیلاس، انار، چغندر و بادمجان

و اگر در پی روشی دیگر برای تقویت سلامت مغز خود و محافظت در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون هستید، مصرف ویتامین های B را فراموش نکنید.