۰ نفر

۵۰ درصد ایرانی‌ها در ۵۵ سالگی فشارخون دارند

۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۳۳
کد خبر: 173554
۵۰ درصد ایرانی‌ها در ۵۵ سالگی فشارخون دارند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور ۲.۵ تا ۳ برابر مقدار لازم است، گفت: نیمی از ایرانیان وقتی به سن ۵۵ سالگی می رسند، فشارخون دارند.

دکتر رضا ملک زاده در حاشیه اولین کنگره بین المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها، یکی از مشکلات کشور را کم تحرکی اعلام کرد و افزود: نزدیک به ۷۰ درصد ایرانی ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی با اشاره به این که چاقی در ایران به مرز ۲۰ درصد جمعیت رسیده است، ادامه داد: اضافه وزن هم در کشور شایع شده که بخشی از این موضوع حاصل پرخوری است.۳۰ درصد غذاهایی که ما مصرف می کنیم، اضافی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: حدود ۸۰ درصد ایرانی ها تحرک کافی ندارند و اغلب ما پیاده روی یا ورزش نمی کنیم که این موضوع می تواند سبب چاقی، دیایت و کبد چرب شود.

وی افزود: پنج نوبت ورزش در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و از این طریق، شیوع سرطان هم کم می شود.

ملک زاده، نوشیدنی های داغ از جمله چای داغ را از ریسک فاکتورهای خیلی مهم برای ابتلا به سرطان معده و مری عنوان نمود و توصیه کرد مردم نوشیدنی های ولرم مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به استفاده نکردن مردم از میوه و سیزیجات به مردم توصیه کرد که ۵ تا ۷ وعده در روز میوه مصرف کنند و افزود: در هر وعده یک نوع میوه کافی است که این کار علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع چاق شدن افراد هم می شود.

ملک زاده ادامه داد که ایرانی ها متاسفانه از غذاهایی مانند برنج، نان و شیرینی که چاق کننده هستند، بیشتر مصرف می کنند که این روند باید نغییر بابد.

نیمی از ایرنیان ۵۵ ساله فشارخون دارد

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور ۲.۵ تا ۳ برابر مقدار لازم است، افزود: نیمی از ایرانیان وقتی به سن ۵۵ سالگی می رسند فشارخون دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد از مصرف زیاد و بی مورد نمک خودداری کنند تا سلامت و تندرستی خود را به خطر نیاندازند.

وی بر مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی تاکید کرد و گفت: فرهنگ مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی در کشور کم است.

ملک زاده با توصیه به کمتر مصرف نمودن گوشت قرمز کبابی برشته شده گفت: مردم کمتر سوسیس و کالباس مصرف نمایند.

مواد دخانی و الکل ۳۰ درصد ابتلا به سرطان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ سیگار، تنباکو و قلیان را عامل اصلی سرطان اعلام کرد و گفت: تریاک و الکل عامل های بعدی در ابتلا به سرطان هستند و این عوامل حدود ۳۰ درصد ابتلا به سرطان هستند.

ملک زاده ادامه داد: حداقل ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند. ما با پیشگیری و تشخیص زودهنگام می توانیم درصد قابل توجهی از بروز سرطان در کشور را بکاهیم.

وی با اشاره به اینکه سرطان به تدریج در کشور در حال افزایش است که علت آن افزایش سن و امید به زندگی است، افزود: روند افزایش سرطان در ایران مشابه دنیاست و بروز آن در کشور کمتر از متوسط جهان و حتی کشورهای منطقه است.