۰ نفر

تاثیرات مهم خواب بر وزن بدن

۲۱ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱
کد خبر: 169885
تاثیرات مهم خواب بر وزن بدن

تاثیر خواب بر وزن بدن تان چگونه است؟ باید بدانید که خواب ۵ تاثیر بر وزن بدنتان دارد که در ادامه اشاره می کنیم. میزان و کیفیت خواب‌تان در هر شب واقعا آهنگ روز بعد را تنظیم می‌کند.

وقتی استراحت کافی داشته باشیم، ب نظر می‌رسد ذهن و جسم‌مان بهتر کار می‌کند. وقتی واقعا خسته‌ایم، همه چیز دشوارتر است. بداخلاق می‌شویم، نمی‌توانیم تمرکز کنیم، و گاهی بیمار می‌شویم.دریغ کردن خواب از خود، در طولانی مدت تقریبا می‌تواند در هر جنبه‌ای از سلامتی‌تان تداخل ایجاد کند – از پوست گرفته تا سیستم ایمنی، و یا توانایی‌تان برای حفظ یک وزن سالم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، در حقیقت، خودداری از خواب به چند دلیل می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. داشت خواب کافی ـ چه از نظر کیفیت و چه کمیت ـ برای تنظیم بسیاری از هورمون‌ها، نشانه‌های گرسنگی، و توانایی‌های جسمی ضروری است. در ادامه می‌بینید اگر نخوابید چه بلایی بر سر عادات غذایی و فعالیت‌هایتان می‌آید. در ادامه ۵ تاثیر خواب بر وزن بدن تان آمده است:

۱.خستگی هورمون‌های کنترل‌کننده‌ی اشتها را گیج می‌کند، و باعث می‌شود همیشه گرسنه باشید.

اولین تاثیر خواب بر وزن بدن را دکتر پارام ددهیا، پزشک و مدیر طب خواب در برنامه‌ی کاهش وزن کنیون‌رنچ در توسکان به مجله‌ی سلف بیان میکند: ” مغز خواب‌آلود مغزی است که هوس می‌کند“. بسیاری از هورمون‌ها و مواد شیمایی مغز مسئول تنظیم نشانه‌های گرسنگی هستند، اما بازیگران اصلی لپتین و گرلین هستند. لپتین اشتهای شما را کم می‌کند، و گرلین آن را افزایش می‌دهد. وقتی خواب کافی نداشته باشید، سطح لپتین کاهش می‌یابد و سطح گرلین افزایش می‌یابد، و احساس گرسنگی بیش‌تری به شما می‌دهد که غیرقابل مهار شدن است.

۲.مغز خسته‌تان نه تنها هوس می‌کند، بلکه خوراکی‌های شیرین، شور و چرب هوس می‌کند.

دلیلش چندان مشخص نیست، اما دکتر جوزف اوجیل، مدیر درمانی موسسه‌ی خواب کلیتون، می‌گوید شاید به این خاطر باشد که مغزهای خسته‌ی ما فقط می‌گویند چیزهایی بخوریم که باعث افزایش سریع انرژی می‌شوند. او به مجله‌ی سلف گفت ” می‌خواهید آن کالری‌ها باعث شوند بیدار بمانید. قند و کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند حداقل برای مدت کوتاهی بیدار بمانید “. مطالعه‌ی کوچکی که به تازگی در ژورنال اسلیپ منتشر شده است، دریافته است محرومیت از خواب بر گیرنده‌های کانابینوئید مغز اثر می‌گذارد – همان‌ گیرنده‌هایی که ماری‌جوانا تحت تاثیر قرار می‌دهد – و لزوما باعث می‌شوند هوس خوراکی کنیم.

اوجیل می‌گوید ” این خوراکی‌ها تراکم کاری بالایی دارند “، یعنی در هر لقمه مقدار زیادی کالری در خود جا داده‌اند، ”که تقریبا راه مطمئنی برای اضافه کردن وزن هستند “. اوجیل گفت در حقیقت، مطالعه‌ی ژورنال اسلیپ نشان داد نمونه‌هایی که خواب کافی نداشتند تقریبا ۳۰۰ کالری اضافه در روز دریافت می‌کردند. ” این مقدار می‌تواند حدودا ۴۵۰ گرم در هفته یا بیش‌تر، باعث افزایش وزن شود. “

۳.محرومیت از خواب می‌تواند سوخت‌وسازتان را هم پایین بیاورد.

نه تنها مقادیر بیش‌تری از خوراکی‌های ناسالم می‌خورید، بلکه بدن‌تان هم آن ها را آهسته‌تر پردازش می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فقط یک هفته محرومیت از خواب می‌تواند در سوخت‌وساز، به ویژه توانایی بدن برای پردازش گلوکز، اختلال ایجاد کند که به مقاومت به انسولین منجر می‌شود.  مقاومت به انسولین باعث می‌شود بدن‌تان به جای تجزیه‌ی قند و استفاده از آن به عنوان انرژی، قند بیش‌تری ذخیره کند. مطالعات نشان می دهد محروم بودن از خواب و تجربه‌ی این مقاومت به انسولین در طولانی مدت می‌تواند خطر ایجاد دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

۴.وقتی خسته‌اید، انرژی یافتن برای ورزش سخت است.

خواب کافی بخش مهمی از فعال و متناسب ماندن را شکل می‌دهد. اوجیل می‌گوید ”هر روز ورزشکاران حرفه‌ای بیش‌تری می‌بینیم که از گنجاندن خواب به عنوان بخشی از برنامه‌ی کلی تناسب اندام‌شان صحبت می‌کنند“. چراکه بایدبخوابیم تا بتوانیم فعال بمانیم. اوجیل در ادامه می‌گوید ”خواب اجازه می‌دهد مغز و ماهیچه‌هایمان استراحت کرده و احیا شوند. اجازه می‌دهد از نظر هورمونی کاراتر باشیم. به سیستم ایمنی‌مان اجازه می‌دهد بهتر کار کند.“

ددهیا می‌گوید وقتی به بدن‌مان خواب کافی ندهیم، الگوهای حرکتی‌مان تغییر می‌کنند. او می‌گوید ” اگر بدن‌تان نتواند ترمیم شود، دلتان می‌خواهد روز بعد هم ورزش کنید؟ نه خیلی. تا روز بعد از آن یا وقت دیگری منتظر می‌مانید“ که ذهن و جسم‌تان احساس کنند انرژی بیش‌تری دارند. اگر هم‌چنان خواب اندک داشته باشید، مثل همیشه به باشگاه سر نمی‌زنید. وقتی سطح فعالیت‌تان کاهش یابد کالری‌های کم تری می‌سوزانید و راحت تر وزن اضافه می‌کنید.

۵.خواب بیش‌تر می‌تواند به معکوس شدن این اثرات را کمک کند، اما تعهد می‌خواهد.

اگر با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنید و همیشه با خستگی فعالیت می‌کنید، خواب بیش‌تر می‌تواند یک گام آغازین خوب و سالم باشد. همه‌ی ما می‌دانیم داشتن یک خواب شانه‌ی خوب چقدر دشوار است اما از همین امشب می‌توانید کارهایی را شروع کنید تا یک شب کامل یا بیش‌تر خواب باکیفیت داشته باشید.

ددهیا درباره تاثیر خواب بر وزن بدن پیشنهاد می‌کند روالی ایجاد کنید که هرشب مشتاقش باشید. او می‌گوید ”تشریفاتی یابید و آن را برای خود شخصی کنید“. چه خواندن یک کتاب، گرفتن یک دوش آب گرم، یا روشن کردن شمع و گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش باشد، قبل از خواب زمانی را به خودتان اختصاص دهید که آرام شوید و تمدد اعصاب کنید. این کار کمک می‌کند ذهن‌تان را آرام کنید و سریع تر خواب‌تان ببرد. هم‌چنین باید با انجام کارهایی مثل کنار گذاشتن ابزارهای الکترونیکی قبل از خواب، پرهیز از خوردن قهوه بعد از ساعت ۲ بعدازظهر (حداکثر)، و بالاتر قرار دادن خواب در فهرست اولویت‌هایتان، بهداشت خواب‌تان را بهبود دهید.