۰ نفر

هر مشکل گوارشی که سرطان نیست!

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۹:۲۷
کد خبر: 163547
هر مشکل گوارشی که سرطان نیست!

گرچه سرطان روده که با سبک زندگی نادرست، عادات غذایی نامناسب و درگیر شدن با استرس های هر روزه سراغ قربانیانش می رود، یکی از بیماری های شایع در میان ایرانی هاست. اما متخصصان معتقدند که هر اتفاق آزاردهنده ای که هنگام دفع تجربه کنیم، نشانه بیمار بودنمان نیست.

آمارها از رسیدن سن ابتلا به سرطان روده، به پنج تا ده سالگی حکایت می کنند و گزارش ها حاکی از این است که هزینه درمان بیماری های گوارشی در سال حدود 30 میلیون تومان برای هر فرد است. سرطان روده این روزها به یکی از بیماری های شایع در میان ایرانی ها تبدیل شده و عجب نیست که در میان انبوه اخباری که در مورد این بیماری منتشر می شوند، هر نشانه  عجیبی را که در روده هایمان احساس می کنیم، به عنوان دلیلی برای دچار سرطان شدنشان تفسیر کنیم.
 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری تندرستی ، گرچه سرطان روده که با سبک زندگی نادرست، عادات غذایی نامناسب و درگیر شدن با استرس های هر روزه سراغ قربانیانش می رود. یکی از بیماری های شایع در میان ایرانی هاست. اما متخصصان معتقدند که هر اتفاق آزاردهنده ای که هنگام دفع تجربه کنیم، نشانه بیماربودنمان نیست. اگر شما نگران تنبل شدن روده هایتان در ساعات خواب و زمان سفر هستید یا اینکه نفخ صبحگاهی علاوه بر نگران کردن، کلافه تان هم می کند، این مطلب را بخوانید. ما به شما می گوییم که کدام یک از واکنش های روده تان طبیعی هستند و چرا سراغتان می آیند.
 

پیر بودن مثانه، بیدارتان می کند؟

سلول های عصبی روده آن قدر باهوش هستند که خودشان را با ساعت بدن شما تنظیم می کنند و وقتی که نور کم می شود و محیط اطراف تان تاریک می شود، فعالیت شان را کند می کنند، به همین دلیل اغلب مردم نیازی به خالی کردن روده هایشان در نیمه شب ندارند و پربودن روده ها آن ها را از خواب بیدار نمی کند، اما مثانه شما مثل روده هایتان کار نمی کند. مثانه می تواند حجمی از ادرار را بدون نیاز به خالی کردنش در خود جا دهد و تا اندازه ای در این مورد مقاومت کند. به همین دلیل در همه زمان هایی که بخشی از ادرار وارد مثانه شده، شما به دستشویی رفتن احساس نیاز نمی کنید اما وقتی حجم ادرار از اندازه ای مشخص بیشتر می شود، تحمل پر بودن مثانه برایتان دشوار می شود.

به طور نرمال، شما باید بتوانید بدون نیاز به خالی کردن مثانه تان حدود شش تا هشت ساعت در شب بخوابید اما مصرف داروهای خاص، نوشیدن مایعات قبل از خواب یا وضعیت های خاصی مثل بارداری ممکن است شما را هنگام نیمه شب از خواب بیدار و روانه توالت کنند.

اول صبح نفخ می کنید؟

نفخ و خارج شدن گاز از روده ها، اتفاقی است که اگر در زمان و مکان نامناسب سراغتان بیاید، می تواند باعث شرمندگی تان بشود. روده بزرگ در نیمه شب، معمولا در وضعیت خوابیده قرار دارد اما به محض اینکه از خواب بیدار می شوید، فعالیتش را شروع می کند. به همین دلیل در ابتدای صبح و دقایقی بعد از بیداری، احساس می کنید که حجم زیادی از گار در روده هایتان انبار شده که باید خالی شان کنید.

البته محققان می گویند نفخ شکم همیشه هم چیز بدی نیست و امیدوارند که با کمک گازهایی که از روده ها خارج می شوند، بتوانند به درمان برخی بیماری ها در آینده کمک کنند. با این وجود، متخصصان می گویند اگر در هر ساعتی از روز نفخ شما را کلافه می کند و به یکی از مشکلات جدی زندگی تان تبدیل شده، حتما سراغ یک متخصص بروید. از نظر آن ها نفخ بیش از اندازه و مزاحم می تواند احتمال سرطانی شدن روده ها را بیشتر کند.

قهوه که می خورید، روانه توالت می شوید؟

شما تنها نیستید. روده های 30 درصد آدم ها بعد از نوشیدن قهوه اول صبح فعال می شود. البته کافئینی را که با نوشیدن قهوه به بدنتان وارد می شود، سرزنش نکنید. بررسی ها نشان می دهد که اسیدیته قهوه یکی از دلایل ایجاد چنین واکنشی در روده هاست و باعث می شود که فعالیتشان بیشتر شود و سرعت پاکسازی شان بالا برود. البته محققان می گویند به نفعتان است که این مشکل را تحمل کنید و به خاطر سلامت روده هایتان هم که شده هر روز قهوه بنوشید.

بررسی های آن ها نشان می دهد مصرف بیشتر از دو و نیم فنجان قهوه در روز می تواند خطر سرطان روده بزرگ و راست روده را تا 50 درصد کمتر کند.

وقتی مدفوع می کنید، یخ می کنید؟

گرچه خالی شدن روده ها مهم است و به شما احساس رهایی را تزریق می کند اما در جریان این اتفاق ممکن است حالات ناخوشایندی را هم تجربه کنید. پیامی که روده هایتان در زمان مدفوع کردن به مغز می فرستند، تغییرات جسمی را در بدن ایجاد می کند. اگر وقت مدفوع کردن روی بدنتان عرق نشست و لرز کردید، تعجب نکنید. در جریان این اتفاق طبیعی بعید نیست که دچار افت فشار خون و بالارفتن ضربان قلب هم بشوید. پس تصور نکنید که بدنتان دچار اختلالی خاص است. آدم ها به طور طبیعی در زمان مدفوع کردن ممکن است چنین حالاتی را تجربه کند.

غذای تند، عمل دفع را دردناک می کند؟

غذایی که می خورید  می تواند روی نحوه فعالیت روده هایتان تاثیر بگذارد. برای مثال، وقتی غذای تند می خورید، تغییراتی در مقعد و روده تان به وجود می آید که عمل دفع را برایتان دردناک می کند. اگر به طور معمول دچار یبوست و مشکلاتی از این دست باشید، هم قطعا با خوردن غذاهای تند یا ادویه دار این کار برایتان سخت تر و دردناک تر هم می شود. البته محققان در بررسی های دیگری ثابت کرده اند که با مصرف فلفل قرمز می توان خطر ابتلا به سرطان روده را پایین آورد.

سفر روده هایتان را قفل می کند؟

تقریبا 40 درصد از مردم در مسافرت دچار یبوست می شوند. اگر شما هم با تغییر برنامه های زندگی تان، تغییر ساعت خواب و بیداری یا حتی تغییر برنامه غذایی و آب و هوا دچار چنین مشکلی می شوید، نگران نباشید. نه تنها ساعت بدن که تغییر عادات غذایی تان هم می تواند شما را گرفتار یبوست مسافرتی بکند. اگر در طول سفر استرس و نگرانی هم به شما حمله کند، چرخه مورد نیاز برای قفل شدن روده ها تکمیل می شود و شیرینی سفر به خاطر مشکل آزاردهنده یبوست کمتر می شود.

عادت ماهانه روده هاتان را پر می کند؟

اگر در روزهای عادت ماهانه، یک دفعه در روده هایتان احساس پر بودن می کنید و بی هیچ درنگی خودتان را به توالت می رسانید، نگران نباشید. اسهال یا نیاز بیشتر به دفع در دوره عادت ماهانه یک اتفاق طبیعی است. ترشح بیشتر هورمونی به نام پروستاگلاندین (PROSTAGLANDIN) نه تنها رحم بلکه روده های شما را هم در این روزها تحت تاثیر قرار می دهد و نیاز به پاک سازی روده را بیشتر می کند. این هورمون به انقباض رحم کمک می کند و بر روده ها و سرعت دفع هم تاثیر می گذارد.

مدفوعتان روی کاسه توالت نمی ماند؟

قبل از آنکه سرتان را به سمت کاسه توالت برگردانید، مدفوعتان سر می خورد و از نظر محو می شود؟ شاید تصور کنید که این اتفاقی طبیعی است و تمیزکردن توالت هم برایتان آسان تر است. اما واقعیت این است که مدفوع لغزنده نشان دهنده این است که بدنتان مواد مغذی زیادی را دفع می کند و سلامتی تان در معرض خطر است. مدفوع چرب می تواند نشانه سوءجذب مواد غذایی باشد یا نشانه ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری سلیاک (celiac- یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی) یا پانکراتیت (pancreatitis- التهاب لوزالمعده) مزمن باشد.

 
بعد از جراحی روده هایتان تنبل می شود؟

اگر قرار است زیر تیغ جراحی بروید، انتظار کم کار شدن روده هایتان در روزهای بعد را هم داشته باشید. مهم نیست که عملتان چند ساعت طول می کشد یا اینکه کدام قسمت از بدنتان را به تیغ جراحان می سپارید. متخصصان می گویند داروهایی که در زمان عمل جراحی به بیمار داده می شود، مسکن هایی که پس از آن مصرف می شود، استرس ناشی از آسیب دیدگی و جراحی و کم شدن فعالیت بدنی در دوران نقاهت، از دلایل اصلی یبوست هایی هستند که بعد از عمل جراحی گریبان بیمار را می گیرند. در صورتی که قرار است به عمل جراحی تن بدهید، از روزهای قبل مصرف خوراکی های ملین را شروع کنید و بعد از عمل هم با کمک داروهای مناسب، به آسان شدن دفعتان کمک کنید.