۰ نفر

خسته‌‌اید؟ این‌ غذاها را نخورید!

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 158431
خسته‌‌اید؟ این‌ غذاها را نخورید!

گاهی پیش می‌آید که با دلیل و بی دلیل احساس خستگی می‌کنیم. اما اکثر مواقع دلیل این خستگی در بشقاب‌هایمان است. برخلاف باور رایج هر آنچه می‌خورید به بدنتان انرژی نمی‌دهد.

 برعکس بعضی مواد غذایی در حین هضم شدن یا به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در آن‌ها باعث خستگی بدن می‌شوند. در ادامه با این مواد غذایی بیشتر آشنا می‌شوید.برخلاف نان کامل، نان‌های سفید جزو غلات تصفیه شده است که عاری از غلاف و جوانه مغذی خود هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، عمل تصفیه کردن باعث از بین رفتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر مغذی می‌شود. با وجود اینکه هضم کردن آن‌ها چندان سخت نیست اما فیبر اندکی دارند و ارزش غذایی آن‌ها اندک است. در نتیجه فقط باعث به زحمت افتادن دستگاه گوارش شده و تقریبا هیچ ماده مغذی چشمگیری به بدن نمی‌رسانند.توصیه می‌کنیم به سراغ نان‌ها، پاستاها و برنج کامل و نیمه کامل بروید. سعی کنید از محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون محصولات غیرارگانیک به انواع آفتکش‌هایی که به طور گسترده در کشاورزی استفاده می‌شود آلوده‌اند.

قند سفید

مواد غذایی قندی از جمله آبنبات، کیک‌ها و دیگر شیرینی جات، حاوی قند سفید هستند که قندی تصفیه شده و بدون فایده برای بدن محسوب می‌شود و هضم آن‌ها انرژی بدن را به باد می‌دهد. بهتر است به‌خصوص در زمان خستگی قند سفید را حذف کنید چون در ابتدا انرژی کاذبی داده و بلافاصله خسته‌تر می‌کند.

به عقیده متخصصان قند سفید تاثیر منفی روی دستگاه ایمنی بدن دارد. این مواد غذایی باعث اسیدی شدن بدن شده و مخزن مواد معدنی بدن را خالی می‌کنند. در نتیجه خیلی زود باک انرژی تان خالی می‌شود و یک دور باطل شکل می‌گیرد که در آن وارد فاز افت و افزایش قند خون می‌شود که بدن را خسته می‌کند.توصیه می‌کنیم به جای قند سفید نیز از قندهای کامل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

قهوه

خیلی از افراد قهوه را برای انرژی گرفتن میل می‌کنند. واقعیت این است که نوشیدن قهوه در فاز اول فرد را سرحال کرده اما به طور ناگهانی نیز وی را تخلیه انرژی می‌کند. به عقیده متخصصان قهوه سیاه و حتی بدون قند نیز باعث افزایش قند خون می‌شود که قبل از ایجاد خستگی زیاد فعالیت غدد فوق کلیوی را افزایش می‌دهد.

بهتر است در حین احساس خستگی زیاد به حفظ تعادل بیندیشید. اگر عادت به قهوه خوردن دارید یک فنجان صبحگاهی را میل کنید اما از نوشیدن آن در فواصل بین وعده‌های غذایی خودداری کنید.توصیه می‌کنیم به جای قهوه از دمنوش‌های حاوی دارچین یا زنجبیل به همراه لیموترش یا چای رویبوس (چای قرمز بدون تئین) استفاده کنید که باعث گرم شدن و افزایش انرژی بدن می‌شوند.

غذاهای آماده

احتمالا زمانی که زیاد خسته هستید نای آشپزی ندارید و ترجیح می‌دهید از غذاهای آماده استفاده کنید. اما این مساله اصلا به نفعتان نیست. افزودنی‌ها و نمک زیاد موجود در غذاهای آماده هضم غذا را سخت کرده و شما را بیش از پیش خسته می‌کند. یادتان باشد که این غذاها ارزش غذایی ندارند. از طرف دیگر خیلی از افراد این غذاهای آماده و کنسروی را در ماکروویو داغ می‌کنند. این شیوه نیز ساختار مولکولی مواد غذایی را تغییر داده و باعث ایجاد واکنش ایمنی خسته کننده برای بدن می‌شود.

موادغذایی چرب

مواد غذایی چرب انرژی ایجاد کرده و بدن را گرم می‌کنند. بنابراین نباید به حذف آن‌ها اقدام کرد اما توجه داشته باشید که چربی‌ها تقریبا فاقد ارزش غذایی هستند. بهتر است در این مواقع در مصرف مارگارین، کره، روغن آفتابگردان و غیره بپرهیزید. از آنجایی که این مواد چرب حرارت بدن را بالا می‌برند اسیدهای چرب موجود در آن‌ها تغییر کرده و سمی می‌شوند.توصیه می‌کنیم در همه حال روغن زیتون بکر و یا روغن گردو را دریابید.

استیک برای شام ممنوع

استیک غذایی است که با سس و به‌خصوص سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌شود. درست است که خوردن آن لذتبخش است اما در مواقع خستگی زیاد توصیه نمی‌شود به‌خصوص برای وعده شام. گوشت قرمز مانند چربی‌های اشباع شده موجود در روغن سرخ کردنی برای وعده شام بسیار سنگین است و احتمال بروز اختلالات خواب را بالا می‌برد.

در نتیجه خستگی تشدید می‌شود. اگر هوس استیک کرده اید بهتر است آن را برای ناهار میل کنید چون برای هضم شبانه مناسب نیست.توصیه می‌کنیم همچنین از مصرف پیتزا با پنیر فراوان نیز بپرهیزید چون سنگین بوده و خوابتان را دچار اختلال خواهد کرد. بهتر است برای شام از ماهی و پروتئین‌های گیاهی مانند عدس، لوبیا و میوه‌های خشک و آجیل‌ها استفاده کنید.

نوشیدنی‌های گازدار

نوشابه‌ها حاوی قند سفید و آسپارتام هستند. طعم شیرین آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است مانند قند سفید باعث افزایش ترشح انسولین می‌شود. در نتیجه بدن بسیار بیهوده خسته می‌شود.توصیه می‌کنیم به جای این قبیل نوشیدنی‌ها از آب میوه‌ها و آب سبزیجات خانگی و طبیعی استفاده کنید.

چون سرشار از ویتامین‌ها و عناصر مغذی هستند. در کنار این نوشیدنی‌ها از مصرف آب غافل نشوید. البته نیازی نیست خودتان را مجبور به نوشیدن آب کنید چون این مساله نیز باعث خستگی کلیه‌ها می‌شود، بهتر است از آب گرم یا ولرم استفاده کنید تا خستگی گرم کردن بدن کمتر شود.