۰ نفر

مراقب بیماری های خاموش کبد باشید

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۶
کد خبر: 142726
مراقب بیماری های خاموش کبد باشید

هپاتیت از آن بیماری‌هایی است که اسم آن را بارها شنیده‌اید اما شاید با انواع مختلف آن و ریزه‌کاری‌های درمان هر یک آشنا نباشید.

 هپاتیت‌A، هپاتیتB و هپاتیت‌C هر کدام ویژگی‌ها و عوارض مربوط به خود را دارند و نمی‌توان با یک متد درمانی سراغ تک‌تک آنها رفت. در این مطلب می‌خواهیم راجع به هپاتیت‌C اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم چرا‌که باورهای نادرستی در این باره و در بین مردم وجود دارد که شاید ذهن‌تان را بی‌جهت مشغول کند. در اینجا به حقایقی درباره هپاتیتC اشاره می‌کنیم که حتما برای‌تان جالب خواهد بود.

هپاتیتC را چقدر می‌شناسید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سیب سبز ، هپاتیت به علت نوعی ویروس اتفاق می‌افتد و منجر به التهاب در کبد می‌شود. از شایع‌ترین انواع هپاتیت، ویروس هپاتیت نوع A، هپاتیت‌B و هپاتیت‌C است. ویروس هپاتیت‌C با ویروس هپاتیت‌A و هپاتیت‌B تفاوت دارد. هپاتیت‌C هم مانند هپاتیت‌B می‌تواند به شکل یک عفونت حاد آغاز شده و بعد از پیشرفت به یک عفونت مزمن تبدیل شود. حدود 2/3 میلیون نفر در ایالات‌متحده از عفونت ویروس هپاتیت‌C مزمن (HCV) رنج می‌برند.

باور غلط ۱: دیگر از من گذشته

این باور که بیماری هپاتیت فقط سن خاصی را در برمی‌گیرد، اشتباه است و باید بدانید حقیقت این است که هپاتیت هیچ نوع محدودیت سنی ندارد. افراد مسن حواس‌شان باشد، گروهی به اشتباه تصور می‌کنند این بیماری در بین جوانان رایج است اما این یک باور اشتباه است.

باور غلط ۲: فقط افراد معتاد تزریقی هپاتیت C می‌گیرند

این حقیقت دارد که سابقه تزریق موادمخدر یا استفاده از وسایل و سرنگ مشترک برای مصرف موادمخدر باعث افزایش خطر هپاتیتC شده و یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال هپاتیتC در ایالات‌متحده محسوب می‌شود، اما این تنها راه ابتلا به  هپاتیتC نیست. سایر روش‌های بسیار شایع انتقال هپاتیتC عبارتند از: آسیب‌های ناشی از برخورد سوزن یا تماس با خون آلوده یا فرآورده‌های خونی. البته این مورد میزان شیوع کمتری دارد اما ممکن است از راه استفاده از وسایل و ابزارهای مشترکی که آلوده به خون عفونتی هپاتیتC هستند هم به آن مبتلا شوید؛ ابزارها و وسایلی مانند مسواک یا تیغ اصلاح.

از دیگر راه‌های انتقال هپاتیت‌C، برقراری رابطه زناشویی بدون ابزار پیشگیری با همسری است که مبتلا به هپاتیت‌C باشد. بچه‌هایی هم که از مادران مبتلا به هپاتیت‌C به دنیا می‌آیند به آن مبتلا خواهند بود. پس بهتر است فقط به ابتلا به هپاتیت از طریق تزریق موادمخدر تاکید نکنید.

باور غلط ۳: هپاتیتC با برخوردهای تصادفی هم منتقل می‌شود

خوشبختانه احتمال خیلی کمی وجود دارد که از راه فعالیت‌های زندگی روزمره خود به هپاتیت‌C مبتلا شوید. هپاتیت‌C نوعی ویروس آغشته به خون است، بنابراین باید حتما با خون آلوده در تماس باشید تا به آن مبتلا شوید. لازم نیست درباره انتشار ویروس از طریق بغل کردن، دست دادن، عطسه کردن یا سرفه نگرانی خاصی داشته باشید.

باور غلط ۴: علائم فیزیکی ناشی از هپاتیت‌C زود آشکار می‌شود

هپاتیت‌C را اغلب بنا به یک دلیل خوب و موجه، «اپیدمی خاموش» هم می‌نامند. دلیل این امر آن است که ممکن است برای مدت طولانی به این بیماری مبتلا شده باشید و خودتان هم ندانید. در‌واقع، این ویروس می‌تواند تا دهه‌ها داخل سیستم بدن شما زندگی کند بی‌آنکه از وجود آن اطلاعی داشته باشید. با این حال هر چه زمان بیشتری با این ویروس زندگی کنید، احتمال بدتر شدن بیماری‌های کبدی در شما بیشتر خواهد بود.

باور غلط ۵ : واکسن هپاتیت‌C می‌زنم، دیگر جای نگرانی نیست

البته هنوز واکسن تایید‌ شده‌ای برای هپاتیت‌C به بازار پزشکی عرضه نشده است، هرچند واکسن‌های مطمئن و موثری برای هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد، بنابراین حتی اگر نسبت به هپاتیت‌A و هپاتیت‌B واکسینه شده باشید هم ممکن است خطر ابتلا به هپاتیت‌C در شما وجود داشته باشد. اگر به هپاتیت‌C مبتلا هستید، بهترین کار این است که واکسن هپاتیت‌A و B را هم بزنید، چرا‌که تا همین ‌جای کار هم به کبدتان آسیب رسیده و باید سعی کنید به خاطر هپاتیت‌A و هپاتیت‌B آسیب بیشتری به آن وارد نشود.

باور غلط ۶: چون یک‌بار دچار هپاتیت‌C شده‌ام، دیگر به آن مبتلا نخواهم شد

این باور غلط است که اگر یک بار مبتلا شده‌اید دیگر در امان هستید. متاسفانه، بعد از گذراندن دوران بهبود هپاتیت C هیچ تضمین طولانی‌مدتی برای محافظت از شما در برابر بروز عفونت این هپاتیت وجود نخواهد داشت.

باور غلط ۷‌: زنانی که دچار هپاتیت‌C می‌شوند، نمی‌توانند به بچه‌شان شیر بدهند

هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد زنانی که مبتلا به هپاتیت‌C بوده و تازه زایمان کرده‌اند نمی‌توانند به نوزادشان شیر دهند. با این حال، اگر پستان مادر ترک‌خورده یا زخم باشد، بهترین کار این است که از شیر دادن به بچه پرهیز کند تا خطر انتقال ویروس به نوزاد کم شود.

باور غلط ۸: باید بلافاصله درمان را با داروهای در دسترس آغاز کنید

تصمیم برای درمان‌های دارویی باید بعد از بحث دقیق و ارزیابی و چکاپ وضعیت سلامت با تجویز پزشک عملی شود. برخی افراد می‌توانند پیش از شروع هر روش درمانی، وقت دکتر بگیرند و مسئله را با او در میان بگذارند. با این حال، افرادی که دچار زخم کبد شده‌اند باید سعی کنند در آغاز درمان پیشتاز و فعال باشند.

باور غلط ۹: هیچ درمانی برای آن وجود ندارد

در‌واقع باید گفت برای این بیماری درمان وجود دارد. هدف درمان با دارو، از بین بردن ویروس در جریان خون شماست. اگر میزان و سطح این ویروس در جریان خون شما تا 6ماه پس از اتمام درمان قابل تشخیص نبود، پس درمان شده‌اید.

نکته هایی که شاید به کارتان آید

    مصرف مواد مخدر

سابقه تزریق موادمخدر یا استفاده از وسایل و سرنگ مشترک برای مصرف موادمخدر باعث افزایش خطر هپاتیتC می‌شود.

    واکسن هپاتیت Aو B

اگر به هپاتیت‌C مبتلا هستید، بهترین کار این است که واکسن هپاتیت‌A و B را هم بزنید.