۰ نفر

چرا پشه‌ها بعضی افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۳۶
کد خبر: 139208

چرا پشه‌ها بعضی افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟

حتما برای بسیاری از شما هم این سوال پیش آمده که چرا پشه ها برخی آدم‌ها را می‌گزند و برخی دیگر را خیر! این مطلب دلیل علاقه‌ی این دوستان ریز را به شما تشریح می‌کند!

 تا به‌حال به این نکته توجه کرده‌اید که به‌نظر می‌رسد پشه‌ها به‌صورت دیوانه‌واری از برخی افراد تغذیه می‌کنند درحالی‌که از کنار دیگران با بی‌اعتنایی می‌گذرند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، به گفته‌ی جوزف م.کانلون، مشاور فنی انجمن کنترل پشه‌های امریکا، این تنها تصور شما نیست. ’شکی در این نیست که برخی افراد به‌خاطر مواد شیمیایی که از پوست آنها و از فلورای پوستی خاص آنها ترشح می‌شود مورد توجه بسیار پشه‌ها قرار می‌گیرند.‘

در مورد عوامل بیولوژیکی که می‌تواند یک انسان را به طعمه‌ای برای پشه‌ها تبدیل کند با متخصصین گفت‌وگویی داشتیم تا چیزهای بیش‌تری در این زمینه یاد بگیریم. چنان‌چه برای شما نیز پیش آمده که جذابیت زیادی برای حشرات داشته باشید، در این‌جا ۵ دلیل برای‌اش عنوان شده‌است:

 

باردار هستید

پشه‌های مؤنث (همان‌گونه‌ای که نیش می‌زنند) به دی اکسیدکربن علاقه دارند. گیرنده‌های عصبی خاص به آنها کمک می‌کنند تا گاز موجود در محیط را پیدا کنند. این مسئله با بالا آمدن شکم‌تان چه ارتباطی دارد؟ تحقیق ۲۰۰۲ منتشر شده در نشریه The Lancet به این نتیجه دست یافت که زنان در مراحل پایانی بارداری (با متوسط سن بارداری ۲۸ هفته) نسبت به هم‌تایان غیرباردار خود ۲۱ درصد CO۲ بیش‌تری خارج می‌کنند.

محققین گمان کردند که تفاوت فیزیولوژیکی می‌تواند به تشریح علت این موضوع بپردازد که چرا زنان باردار شرکت‌کننده در تحقیق‌شان دو برابر پشه‌ی بیش‌تری را به خود جذب کردند. (چرا که تاول‌های خارش‌دار دقیقا همان چیزی است که در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری‌تان می‌خواهید از آن دور باشید.) ولی ممکن است CO۲ تنها دلیل جذاب‌تر شدن ناگهانی‌تان نباشد: به گفته‌ی لورا هرینگتون استاد، دارای مدرک دکتری، بخش حشره‌شناسی دانشگاه کورنل، ممکن است این مسئله نیز باشد که زنان باردار رایحه‌های فرّاری از خود متساعد می‌کنند که حشرات را به سمت خود می‌کشانند.

 

عرق‌آلود هستید

چنان‌چه نیش حشرات اعصاب‌تان را به‌هم ریخته است، شاید بخواهید این تابستان تمرینات‌تان را در فضای بسته انجام دهید. اسید لاکتیک، نتیجه‌یجانبی فعالیت‌های شدید فیزیکی که از طریق عرق دفع می‌شود، به گفته‌ی کانلون، ’فی‌الواقع یک جاذب‘ برای پشه‌ها است. چنان‌چه زیاد عرق می‌کنید، دمای بالای بدن‌تان نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد. کانلون می‌گوید زمانی‌که پشه‌ها به یک میزبان نزدیک می‌شوند، گرما برای‌شان جذاب‌تر می‌شود.

 

گروه خونی‌تان O است

همان‌طور که شما یک طعم بستنی را بیش‌تر از باقی طعم‌ها دوست دارید، پشه‌ها نیز به‌اصطلاح ترجیحات تغذیه‌ای دارند، و یکی از آنها آن‌چیزی است که در رگ‌های‌تان جاری است. مطالعه‌ای در مجله‌ی حشره‌شناسی پزشکی نشان می‌دهد که این شیاطین تشنه به خون، وابستگی مضاعفی به آدم‌های با گروه خونی O دارند. کانلون ادعا می‌کند که ’افراد با گروه خونی O احتمالا رایحه‌های خاصی را متساعد می‌کنند که برای پشه‌ها جذاب است.‘

 

مشروبات الکلی مصرف کرده‌اید

مصرف مشروبات الکلی علاوه بر این که به سلامت عمومی بدن‌تان لطمه می‌زند به نیش بیش‌تر حشرات نیز منجر می‌شود. تحقیقی در نشریه‌ی Plos در غرب افریقا بر روی مردانی که مشروبات الکلی می‌نوشیدند صورت گرفت نشان داد که ’مصرف آب جو به شدت میزان جذابیت داوطلبانه برای پشه‌ها را بالا می‌برد.‘ هرینگتون به تحقیق دیگری – آزمایش کوچکی که در ژاپن انجام شد – اشاره کرد که اظهارکرد پشه‌ها به سمت آدم‌هایی کشیده می‌شوند که الکل مصرف کرده‌اند. او گفت: ’ولی میزان گستردگی این واقعیت هم‌چنان نامشخص است.‘

 

ژن‌های‌تان شما را جذاب‌تر می‌کنند

تحقیقی بر دوقلوهای همسان و ناهمسان اظهار می‌دارد که ساز و کار اصلی ژنتیکی ممکن است بر این امر تأثیرگذار باشد که آیا در اعماق جنگل زنده زنده خورده می‌شوید یا بدون هیچ آسیبی از مهلکه جان سالم به در می‌برید. دانشمندانی از دانشکده‌ی طب و بهداشت گرمسیری لندن گزارش کردند که آدم‌های خاص به‌طور طبیعی مواد دفع‌کننده‌ی حشرات از خود تولدی می‌کنند، رفتاری که به‌نظر می‌رسد تحت کنترل ژنتیک است.

 

چگونه حشرات را از خود دور نگه داریم

چنان‌چه یکی از آدم‌های خوش‌شانسی هستید که پشه‌ها عاشق‌شان هستند، این توصیه را که از سوی نورا برنسکی، ‌استاد دارای مدرک دکتری در بخش علوم بیولوژیکی دانشگاه نوتردام، مطرح شده‌است امتحان کنید: ’ساده‌ترین راه این است که بین پوست‌تان و پشه‌هایی که روز-گَز هستند مانعی ایجاد کنید – آستین‌های بلند و شلوارهای بلند.‘ ’حتی راه بهتری برای محافظت این است که مواد دافع حشرات را در این لباس‌ها به‌کار بگیریم.‘ او پیشنهاد می‌کند که خودتان را با محصولات حاوی دی‌ای ای تی افشانه کنید. به منظور کمک گرفتن در انتخاب افشانه‌ی مناسب برای خود، به فهرست بهترین مواد دافع حشرات مراجعه کنید.