۰ نفر

نمک نخورید تا سرطان معده نگیرید

۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 136701
نمک نخورید تا سرطان معده نگیرید

یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی، گفت: ارتباط نزدیکی بین مقدار مصرف نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده آشکار شده؛ به طوری که کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، دکتر پیام ایزدپناهی در گفت‌وگویی با بیان اینکه سرطان معده جزو چهار سرطان پرخطر دنیا است، اظهار کرد: رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی دارای میزان صحیح ویتامین‌ها، موادمعدنی، پروتئین‌ها و کالری‌ها با توجه به تاثیرگذاری بر قدرت بیمار و تسریع روند درمان بخش مهمی از فرایند درمان سرطان معده به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان مردان و زنان است، تصریح کرد: سرطان معده ناشی از رشد خارج از کنترل سلول‌های بدخیم در معده است که طی سالیان به آرامی رشد می‌کند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی، با بیان اینکه در بروز سرطان معده تغذیه نقش بسیار مهمی دارد، ادامه داد: افرادی که سوء تغذیه دارند و بدن‌شان با کمبود کالری مواجه بوده، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. ایزدپناهی با بیان اینکه سرطان معده جزو سه سرطان پر خطر بین مردان است، بیان کرد: کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، مصرف مداوم مواد غذایی چرب، شور، غذاهای آماده و کنسروجات از عوامل بروز سرطان معده محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: افراد بالای 40 سال، بیماران مبتلا به پولیپ معده، افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان یا سابقه جراحی معده دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان معده هستند. این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی، یادآور شد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تامین ویتامین‌های ضروری بدن، مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و کم کردن نمک مصرفی، داشتن تحرک، تا حد زیادی مانع از بروز سرطان معده می‌شود.

ایزدپناهی با بیان اینکه بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، افزود: اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان آن راحت‌تر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین روش درمانی برداشتن بخشی از معده است که دارای سلول‌های سرطانی است، گفت: علاوه بر این از شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیز استفاده شده و از طرفی گاهی فرد بیمار به یک یا چند روش درمانی نیاز پیدا می‌کند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی، یادآور شد: شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان معده با داروهای ضد سرطانی بوده که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد یا تکثیر آنها را متوقف می‌کند. ایزدپناهی با اشاره به علائم سرطان معده، خاطرنشان کرد: کاهش شدید وزن بدون رژیم غذایی، پیری زودرس، تهوع و استفراغ به دنبال مصرف غذا و احساس پُری معده پس از خوردن مقادیر کم غذا همچنین ورم معده نیز از سری علائم سرطان معده است.