۰ نفر

دست خودم نیست زیاد دروغ می گم! / راهکارهای ترک دروغ

۹ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۲۰
کد خبر: 677279
دست خودم نیست زیاد دروغ می گم! / راهکارهای ترک دروغ

دروغ یکی از خصلت های ناپسند در افراد است که متاسفانه در دنیا امروزه بسیار دیده می شود و به عنوان یک رفتار آزار دهنده اجتماعی شناخته می شود از این رو است که ترک دروغ به عنوان یک راه برای حفظ سلامت اخلاقی محسوب می گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در رابطه با اینکه چرا افراد دست به دروغگویی می زنند علت های مختلفی وجود دارد برخی از آن ها به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس و برخی برای دستیابی به منفعت های شخصی خود دچار چنین خطای رفتاری می گردند. روانشناسان با تحقیقاتی که انجام داده اند به این موضوع پی برده برده اند که دروغگویی در سطح جوامع امروزی پیشرفت زیادی داشته است و سعی داشته با ارائه راهکارهایی رفتارهای انسان را به سمت صداقت و ترک دروغ سوق دهند تا از این طرق به سالم سازی افکار و عواطف جوامع مدرن کمک بیشتری کنند.

راهکارهای ترک دروغ و دروغگویی

برای اینکه بتوان رفتارهای مخرب و ناپسند را در افراد کاهش داد باید آگاهی افراد را در زمینه رفتار افزایش داد در واقع ریشه یابی علت های بروز اینگونه رفتارها یکی از اساسی ترین گام هایی است که برای ترک دروغ باید به آن توجه داشت. در ترک عادت دروغگویی نیز باید به دنبال علت های بروز این رفتار بود روانشناسان در این زمینه می گویند: در برخی از موارد ممکن است فرد آنقدر ناآگاه باشد که نمی داند دروغهای او می تواند چه تاثیرات مخربی بر روی خود فرد و حتی دیگران داشته باشد و از این جهت است که رفتارهای دروغ در او بسیار دیده می شود.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد نداشتن اعتماد به نفس کافی در فرد نیز می تواند یکی دیگر از علت های اصلی و مهم برای دروغگویی باشد که خود این عامل می تواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد. بنابراین در این زمینه برای ترک دروغگویی باید اعتماد به نفس فرد را با استفاده از راهکارهایی افزایش داد.


شاید جالب است بدانید که دروغ گفتن یکی از رفتارهایی است که خود فرد بیشتر از آن آزار می بیند و از این رو است که این دسته از افراد دوست دارند تا این رفتار را در خود کاهش دهند. اولین گام برای مقابله با این رفتار در فرد ایجاد راه جبران است یعنی فرد باید بداند که این رفتار خود را می تواند جبران کند ناامید نشدن و تلاش کردن برای رسیدن به رفتار مطلوب گام اساسی در این مسیر است.

علت دروغگویی را در خودتان پیدا کنید، زمانی که ریشه این موضوع را پیدا می کنید می توانید مانع بروز آن شوید به عنوان مثال زمانی که برای اثبات خود به دیگران دروغ می گویید فردی با اعتماد به نفس پایین هستید و برای ترک دروغ باید سعی کنید تا توانایی های خود را بیشتر باور داشته باشید.

تمرین دروغ نگفتن یکی از شیوه های بسیار مناسب برای کاهش این رفتار است که می توانید به مدت یک هفته تا چند ماه از آن استفاده کنید و دروغ نگفتن را به عنوان یک عادت بپذیرید.

روشهای موثر دیگر برای ترک دروغگویی

صبر و تحمل خود را زیاد کنید؛ دروغ گفتن یک بیماری است و به منظور رهایی از هر درد و مرضی باید بپذیرید که دوران نقاهت آن باید بگذرد و برای رهایی از این موضوع باید صبر و تحمل داشته باشید.

دوستی و رفت و آمد با افراد درستکار و صادق؛ دوست خوب می تواند، شخص را از دروغ دور کرده و به سمت صداقت دعوت نماید، بنابراین اینکه با چه افرادی دوست بوده و با آنها معاشرت داشته باشید، مستقیما بر روی شخصیت فرد تاثیرگذار است.

پرهیز از پر حرفی؛ صحبت کردن زیاد برای جلب توجه می تواند یکی از دلایل دروغگویی باشد، کسی که زیاد حرف می زند و کم می آورد، برای پیدا کردن مطلب به دروغگویی متوسل خواهد شد.

توجه بیشتر به نعمت های خدا؛ توجه به نعمت های خدا و داشته های خود موجب می شود که نوعی عزت نفس در فرد به وجود آید که موجب صداقت وی در روند زندگی خواهد شد. در واقع عدم عزت نفس، موجب بروز توهمات ذهنی و رویا سازی کذب می شود که این موضوع از مهمترین دلایل دروغ می باشد.

داشتن تفکر قبل از هر حرفی؛ بنابراین سنجیدن هر سخنی پیش از گفتن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به این موضوع توجه داشته باشید که هر حرفی به زبان نیاورید، دروغ نیز از جمله این حرف های نباید می باشد، در نتیجه تفکر از مهمترین روشهای ترک دروغ می باشد.

تقویت اعتماد به نفس؛ افرادی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند، حتما در دام دروغ گرفتار می شوند، زیرا معمولا در چنین شرایطی فرد به دنبال نشان دادن شخصیتی کاذب از خود می باشد، حال برای افزایش اعتماد به نفس، خودتان را بیشتر بپذیرید و مطالعه خود را افزایش دهید، زیرا موجب افزایش رشد فردی شده و این موضوع در افزایش اعتماد به نفس تاثیر زیادی دارد.

پرهیز از مقایسه خود با دیگران؛ مقایسه کردن خود با دیگران، سرخوردگی برای شخص را به دنبال دارد و این موضوع در بلند مدت موجب دروغ و دروغگویی خواهد شد

همواره این را بپذیرید که شما در شرایط کنونی بهترین هستید و برای رشد و بهتر شدنتان نیز تلاش کنید، بنابراین اگر در زندگی خود کبود دارید، برای رفع آن تلاش کنید و از مقایسه خود و حسادت که موجب بروز احساسات بد و مخرب در زندگی می شود، بپرهیزید. برای داشتن احساس خود ارزشمندی می توانید در اینجا کلیک کنید.

خود را دوست داشته باشید؛ این موضوع تاثیر زیادی در دوری از دروغگویی دارد، پذیرفتن و دوست داشته خود موجب افزایش رشد فردی و نیز پی بردن به رسالت انسانی خود می شود و در نتیجه از دروغگویی اجتناب خواهید کرد.