۰ نفر

ماساژ؛ آشتی با اعضای کوفته شده بدن!

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 409562
ماساژ؛ آشتی با اعضای کوفته شده بدن!

ماساژ از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های درمانی است. بسیاری از مردمان باستان به خواص درمانی ماساژ اطمینان داشتند و برای معالجه انواع بیماری ها از آن استفاده می کردند.

معمولا در ماساژ از  روغن، پودر ، پارچه ای نازک و یا حوله برای ارتباط بین دستانشان و پوست فرد ماساژ گیرنده استفاده می کنند. ماساژ انواع مختلفی دارد که می تواند بر روی نقاط خاصی از بدن تمرکز کند. در ادامه با بعضی از پرکاربرد ترین نوع های ماساژ آشنا می شویم:

ماساژ سر:

ماساژ سر ، یک ماساژ آرام است که روی سر، صورت و قسمت بالای گردن انجام می شود و برای همه توصیه می شود. ماساژ سر به صورت روتین باعث رشد و جوانسازی پوست می شود و مقدار رشد مو را افزایش می دهد.  

درمان بی خوابی و کم خوابی که معمولا به دلیل استرس است، کاهش علائم اضطراب و افسردگی باعث می شود ، افزایش انرژی بدن، افزایش قدرت یادآوری و افزایش سرعت رشد مو به دلیل اکسیژن رسانی به فولیکول ها از فواید ماساژ سر است.

در صورت داشتن مواردی مانند بیماری های پوستی، زخم ، کبودی، التهاب، آفتاب سوختگی و دردهای مزمن سر، بهتر است تا مرتفع شدن آنها از ماساژ سر صرف نظر کنید. ماساژ سر را می توانید در مرکز ماساژ نیلوفرآبی تجربه کنید.

م

ماساژ پا:

ماساژ پا ماساژی است که روی پا تمرکز دارد و 3000 سال پیش در چین ایجاد شده است، چینی ها از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. امروزه نیز روشی برای آرامش بخشیدن و از بین بردن درد به کار می رود.

چینی ها معتقدند که همه رفلاکس های اندام های بدن از پا شروع می شود و بعد به قسمت های مختلف اندام های حیاتی می رود. نواحی رفلاکس نواحی فشاری هستند که در کف دست و پا قرار دارند و مستقیم به سیستم عصبی وصل می شوند برای همین با وارد کردن فشار به قسمت های مختلف پا، می شود بافت های حیاتی و ماهیچه ها را بررسی کرد.

از جنبه فیزیکی، ماساژ پا باعث تحریک ماهیچه ها و افزایش جریان خون و خالی شدن مایعات لنف می شود و در نتیجه درد مفاصل را کم می کند. مطالعات، فواید زیادی مثل کاهش درد، متناسب نگه داشتن فشار خون، کمک به سلامت روانی در مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب را نشان داده است که این فواید از ترکیب نتایج فیزیکی و جنبه روانی ماساژ به وجود می آید.

فواید گفته شده برای همه انواع ماساژ ها وجود دارد ولی یک سری فواید مختص ماساژ پا است که در این مطلب بررسی می کنیم:

ماساژ پا باعث ترشح اندورفین می شود. اندورفین در اثر خوردن شکلات و فعالیت هایی مثل ورزش هم ترشح می شود که به عنوان هورمون خوشحالی شناخته شده است.

ماساژ پا قسمتی از سر را تحریک می کند که با کنترل درد در ارتباط است و باعث کاهش استرس و احساس آرامش می شود.

ماساژ پا روی مقدار هورمون کورتیزول اثر می گذارد و مقدار آن را کم می کند. کورتیزول هورمون استرس است که باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب میشود.

ماساژ پا به حفظ تعادل کمک می کند. اختلال در تعادل، در حرکت و ایستادن فرد اختلال وارد می کند. ماساژ پا به حفظ تعادل به خصوص در افرادی که بیماری های ریوی و دیابتی دارند، کمک می کند.

ماساژ پا برای پوست پا هم مفید است و باعث افزایش جریان خون در پا می شود و درد و ورم پا را کم می کند.

ماساژ پا باعث کاهش استرس می شود و مشکلات خواب را درمان می کند.

مم

ماساژ تایلندی:

ماساژ سنتی تایلندی برمی گردد به 2500 سال پیش. گفته شده است که منشا آن از زمان بودا در هند بوده و وقتی بوداییسم کم کم به تایلند راه پیدا کرد در آن جا هم معروف شد.

ماساژ تایلندی تجربه ی خاصی است که شامل حرکات یوگا مانند و فشار های مستقیم است. در این ماساژ حرکت، کشش و فشار مستقیم روی ماهیچه ها و عضله انجام می شود. حرکات یوگا با کمک درمانگر انجام می شود و در همان حال هم درمانگر فشار مستقیم را وارد می کند.

در ماساژ تایلندی به جای تخت روی زمین می نشینید و درمانگر هیچ نوع روغنی را استفاده نمی کند. درمانگر با آرنج، زانو و حتی پا فشاری را روی ماهیچه ها وارد می کند. شما در طی ماساژ روی کمر، شکم و کنار می خوابید و پوزیشن های مختلفی را امتحان می کنید.  برای همین بیشتر ماساژ تایلندی یک تا دو ساعت طول می کشد. این ماساژ حتی برای کسانی که فکر می کنن قابلیت فیزیکی انجام حرکات را ندارن مناسب است.

ماساژ تایلندی استرس را از بین می برد و احساس فوق العاده ای را به بدن می دهد، تنش ، درد مفاصل و ماهیچه ها را از بین می برد. باعث تقویت جریان خون می شود و با کشش های بدن جریان خون و لنف را به حرکت در می آورد که بافت بدن را با اکسیژن پر می کند که باعث رشد سلول و سلامت قلب می شود.

بدن ورزشکاران نسبت به خستگی، درد مفاصل و ماهیچه ها و صدمه در حین تمرین مستعد است. در ماساژ تایلندی فرد با کمک درمانگر حرکات کششی انجام می دهد و باعث آرامش فرد می شود.

بعد از ماساژ تایلندی ماهیچه ها شما زیاد کار گرفته می شوند پس بعد از ماساژ استراحت کنید و آب زیاد بخورید.

بهتر است که بعد از ماساژ تایلندی حرکات کششی را در خانه انجام بدید تا بدن منعطف بماند.

ممم

ماساژ سوئدی

برای درمان و  وبهبود علائم و علل اختلال عملکرد بیومکانیکی یا آسیب دیدگی بافت ها ، با استفاده از تکنیک های خاص به منظور احیای سلامت و عملکرد طبیعی است. همچنین به عنوان ماساژ "غربی" یا "درمانی" شناخته می شود. یکی از محبوب ترین اشکال ماساژ است، این تکنیک برای ترویج آرامش و بهبود گردش خون طراحی شده است.

مممم

ماساژ آروماتراپی

روغنهای اساسی تهیه شده از گل و گیاهان منتخب به دلیل خاصیت درمانی خاص خود به روغن ماساژ اضافه می شوند. به عنوان مثال ، تصور می شود رایحه چوب صندل تنش عصبی را کاهش می دهد.

در ماساژ روغن, ماساژور از روغن های گیاهی خوشبو و مفید جهت تکمیل فرآیند ماساژ بهره می گیرد. در طبیعت خاص مناطق استوایی انواع گیاهان، گلها و صمغ های چوب وجود دارند که حاوی روغن های خوشبو و فرار هستند. این روغن ها دارای خواص متعددی از جمله خواص ضد میکروبی، تسکین دهنده، انرژی زا، آرامش بخش و ... هستند.

ماساژ با شمع:

درمانگر شمع را با حرارت ملایمی روی بدن شما می ریزد و ترکیب بوی شمع با حرکات ماساژ باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

علاوه بر از بین بردن استرس ماساژ شمع به مرطوب کردن و درخشان کردن پوست هم کمک می کند. بهتر است که قبل از ماساژ دوش آب گرم بگیرید تا عضلاتتون نرم بشوند و هم چنین قبل و بعد از ماساژ آب کافی بخورید تا انرژیتون را به دست بیارید. خوردن غذا قبل از ماساژ توصیه نمی شود.

ماساژ با شمع باعث جلوگیری از پیر شدن پوست می شود و آفتاب زدگی پوست را با کمک به تولید سلول های جدید، درمان می کند.

شمع از قدیم در دعا خواندن و سحر و جادو وجود داشته و نماد آرامش و امنیت است. در ماساژ با شمع نوع خاصی از شمع به عنوان روغن ماساژ استفاده می شود شمع ها از روغن های خالص تولید شدند و ارگانیک هستند. با گرما شمع مثل کره آب می شود و مثل روغن روی بدن پخش می شود. برای ماساژ شمع ابتدا شمع را روشن می کنند و بعد از 10 دقیقه آن را خاموش می کنند و بعد از خنک شدن روی بدن می ریزند و با آن پوست را ماساژ می دهند. ماساژ با شمع حدود 60 دقیقه طول می کشد.

ممممم

اینها تنها بخشی از انواع ماساژ می باشند. می توانید  باانواع بیشتری از ماساژ در سایت نیلوفرآبی ،نخستین مرکز رسمی و تخصصی ماساژ و اسپا در ایران با کادر تایلندی آشنا شوید.