۰ نفر

راهکارهایی برای خرید جهیزیه ارزان قیمت

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
کد خبر: 486414
راهکارهایی برای خرید جهیزیه ارزان قیمت

کرونا آمده و مراسم‌ عروسی را لغو کرده است اما بدون مراسم هم جوان‌ها هنوز ازدواج می‌کنند و سر خانه و زندگی‌شان می‌روند. تشریفات کنار رفته و شاید رفتن به خانه بخت راحت‌تر شده باشد گرچه دغدغه جهیزیه مثل یک سد محکم سر‌راه خیلی از جوان‌ها ایستاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  اما در روزهای سخت اقتصادی این روزها، در شرایطی که بسیاری از برندهای داخلی و خارجی قیمت‌شان سر به فلک کشیده هم می‌شود، جهیزیه تهیه کرد. شاید کمی سخت‌تر، کمتر و با حساب و کتاب‌تر. در ادامه راهکارهایی برای جور کردن یک جهیزیه کم هزینه پیشنهاد داده‌ایم.

  ذهن‌تان را آماده کنید

حقیقت این است که بسیاری از توقعات و تجملات، ریشه در تفکرات خودتان دارند. دیدتان را باز کرده و خوب فکر کنید، خوشبخت شدن با برند خارجی یا کریستال کشور اروپایی اتفاق‌نمی‌افتد، بنابراین از نظر روحی خودتان را آماده کنید و به جای این که ذهن‌تان را متوجه خرید اجناس لوکسی کنید که ممکن است روزی بشکند، انرژی، زمان و هزینه‌تان را صرف بهینه هزینه کردن، کنید. 

برای این هم که بهینه خرج کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید. پولتان را صرف جنس‌هایی کنید که خرید آن در درازمدت به سودتان است، مثلاً به جای این که همه وسایل آشپرخانه را گران قیمت بخرید، چند وسیله مهم و پرمصرف، مانند یخچال‌فریزر، اجاق گاز و لباسشویی را خوب و باکیفیت بخرید، برای خرید وسایل باکیفیت هم باید پول بیشتری بدهید. این روزها، برندهای ایرانی و خارجی زیادی در بازار وجود دارند که با تحقیق درباره کیفیت، کارایی و امکانات‌شان می‌توانید باتوجه به نیاز و البته پولی که می‌خواهید برای آن بدهید، بین‌شان انتخاب کنید. اگر می‌خواهید جهیزیه کم‌هزینه‌ای تهیه کنید، باید توقعتان را هم پایین بیاورید تا به هدفتان برسید.

فهرست تهیه کنید: جهیزیه خریدن کار سختی است. نمی‌توانید یک روز بروید بازار و هر چه دیدید، بخرید و به خانه برگردید، شایدهفته‌‌ها خریدتان زمان ببرد، بنابراین بهترین کار این است که یک لیست برای خرید جهیزیه‌تان آماده کنید. این کار دو حسن دارد؛ اول این‌که وسایلی که با همپوشانی دارند را نمی‌خرید و اسراف نمی‌کنید و دوم این که وسایلی که نیاز دارید، می‌خرید. در تهیه فهرست‌تان دقت کنید. خرید جهیزیه، یعنی خرید نیازهای اولیه برای شروع زندگی دو نفر قرار نیست تمام ریز و درشت وسایل 50 یا 60 سال زندگی زناشویی تان را بخرید. 

طوری خرید کنید که ذوق خرید بعد از شروع زندگی مشترک‌تان از بین نرود. بعضی از وسایل کوچک را نخرید و بعدها زمانی که زندگی‌تان را شروع کردید، به همراه همسرتان به بازار بروید و بخرید، با این کار هم ذوق خرید وسیله جدید را خواهید داشت و هم به همسرتان نشان می‌دهید، برای تهیه جهیزیه‌تان هزینه‌ها‌کرده‌اید!

  به انباری سر بزنید

 قبل از این که به بازار بروید و خرید را شروع کنید، به انباری خانه پدری سری بزنید. در انباری خانه پدری، حتما وسایل نو زیادی پیدا خواهید کرد که جایش در جهیزیه شما خالی است. همه مادرهای ایرانی، در انباری‌شان، یک جهیزیه نهفته دارند؛ سرویس قابلمه، شیرینی‌خوری و میوه‌خوری که تا به حال حتی کارتن آن را هم باز نکرده‌اند و در تولد دو سالگی، نوه عمه‌تان، هدیه آورده، حالا زمانی است که از این هدیه استفاده کنید. 

نگران نباشید، کسی به قدمت دستگاه چای‌سازی که در گوشه انباری خاک می‌خورد، توجه نمی‌کند. در روز چیدن جهیزیه، کارتن‌ها در شلوغی وسایل به زباله ریخته می‌شود و کسی هم به قدیمی‌بودن کارتن نگاه نمی‌کند، هرچند که کارتن قدیمی را می‌توانید تعویض کنید. 

بعد از انباری به بقچه‌های پارچه هم سری بزنید، در برخی بقچه‌ها پارچه‌های نویی پیدا می‌شود که به درد روبالشی‌ها، ملحفه‌ها و البته دوخت روتختی شما می‌خورد. 

با کمی کنجکاوی، پتوهای نو و ارزشمند زیادی هم می‌توانید در بالای کمد دیواری خانه پیدا کنید، بعضی از مادرها، پتوهای نو و زیبایشان را برای روز مبادا در آنجا کنار گذاشته‌اند، حالا همان روز مباداست. با استفاده از وسایل انباری‌ها و بقچه‌های خاک‌خورده‌ای که تا به حال به آنها بی‌توجه بوده اید، از سه میلیون تومان تا 10 میلیون تومان، می‌توانید در هزینه جهیزیه‌تان  صرفه‌جویی کنید.

  ایرانی بخرید

 بسیاری از کالاهای تولید داخل، هم ارزان‌تر از کالاهای وارداتی هستند و هم باکیفیت‌تر. خیلی از برندهایی که در آشپرخانه کاربرد دارند، اسم لاتین رویشان یک پوشش به‌ظاهر خارجی است، وگرنه در داخل تولید می‌شود. برندهایی که البته خیلی هم باکیفیت هستند و برخی از آنها حتی صادرات دارد و در کشورهای دیگر شناخته شده است. پس بهتر‌است درباره برندهای داخلی بیشتر تحقیق کنید و بهترین کیفیت آن را بخرید و به خانه جدیدتان ببرید. بسیاری از برندهای باکیفیت ایرانی، حتی از برندهای بی‌کیفیت خارجی هم قیمت کمتری دارد. با خرید کالای ایرانی، هم کمتر هزینه می‌کنید و هم چرخ اقتصاد ایرانی را می‌چرخانید و به کارگر ایرانی کمک می‌کنید. همه اینها می‌تواند به زندگی مشترک شما برکت بدهد.

  کمک بگیرید

این روزها خرید جهیزیه برای همه سخت شده است، فرقی هم ندارد که حقوقتان چه قدر است، درآمد چندین ماه‌تان را باید جمع کنید، تا شاید بتوانید خریدتان را کامل کنید. بنابراین از دیگران کمک بگیرید؛ اعضای خانواده، خواهرها و برادرها، خاله‌ها، عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و حتی دوستانی که قرار است به شما هدیه بدهند، بهتر است به عنوان هدیه، بخشی از هزینه‌های جهیزیه شما را تقبل کنند. خرید یکی از وسایل بزرگ و پر هزینه جهیزیه مانند یخچال فریزر، می‌تواند انتخاب مناسبی برای اعضای خانواده باشد. می‌توانید از همسرتان هم کمک بگیرید. اگر در روزهای کرونایی به خانه بخت می‌روید و با شرایط کنونی نمی‌توانید جشن ازدواج داشته باشید، بهترین زمان است که از همسرتان بخواهید، دو تا سه تکه از جهیزیه را بخرد؛ با این کار فشار خرید جهیزیه بر روی یک نفر نخواهد بود و شما و همسرتان با همدلی می‌توانید، برای شروع زندگی مشترکتان آماده شوید.

  تخفیف بگیرید

گوش به زنگ باشید. بهترین وقت خرید، زمانی است که تخفیف‌های یک برند یا فروشگاه بزرگ شروع می‌شود. در اعیاد یا مراسم ویژه می‌توانید از تخفیف‌های فروشگاه‌ها استفاده کنید. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی هم هستند که این روزها، وسایلی را که برای جهیزیه نیاز است، می‌فروشند. می‌توانید از آنها هم خرید کنید. حسن استفاده از سایت‌ها این است که ممکن است در انبارشان، برندها و مدل‌هایی را پیدا کنید که پیش از این به دنبالش بوده‌اید و در بازار پیدا نمی‌شده. نکته بعدی هم این‌که در روزهای کرونایی بسیاری از فروشگاه‌ها، به کادر درمان یا مشاغل خاصی تخفیف می‌دهند، مثلا به راننده‌های تاکسی یا کارمندان اداره خاصی. بسته به شغل خودتان یا اعضای خانواده شما هم می‌توانید از این خدمات استفاده کنید. بنابراین بهترین کار این است که قبل از کارت کشیدن، از فروشگاهی که خرید می‌کنید، بپرسید به چه مشاغلی تخفیف می‌دهند و شما چه طور می‌توانید از این فروشگاه تخفیف بگیرید.

  کم بخرید

زمان خرید، جوگیر نشوید؛ به فکر خانه کوچکتان، باریکی آشپزخانه و کابینت‌های کم آن باشید، وسایلتان را کجا می‌خواهید جا دهید؟ کمتر کسی در سال‌های شروع زندگی مشترک‌تان مهمان خانه‌تان می‌شود. پس لازم نیست، سرویس پذیرایی 24 نفره و هفت دست تشک و بالش بخرید، تهیه وسایل برای دو نفر کافی است. یک دست آکروپال 6‌نفره و یک دست قابلمه کارتان را راه می‌اندازد. آن قابلمه توی فروشگاه با ظرفیت 30 نفر هم هیچ وقت به کارتان نمی‌آید. ضمنا خیلی از وسایلی که برای آشپزخانه می‌خرید، هیچ به وقت به کارتان نمی‌آید و در کابینت خانه خاک خواهد خورد. بهترین کار این است که مشخص کنید، چه وسیله‌ای را نیاز دارید. در بازار، صدها وسیله برقی و غیربرقی برای رفاه حال شما و راحت تر زندگی کردن، وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود که شما همه آنها را بخرید. اگر هیچ وقت کیک یا شیرینی نمی‌پزید، دستگاه کیک‌پزی به کارتان نمی‌اید، اگر لب به قهوه نمی‌زنید، خریدن قهوه جوش، پول هدر دادن است. به این هم توجه داشته باشید که بسیاری از وسایل جایگزین دارند، به جای خرید چای‌ساز، سماور برقی و فلاسک، کتری و قوری که ارزان‌تر هم است، بخرید و با آن چای خوش رنگ و لعاب درست کنید. خیلی از وسایل آشپزخانه که اتفاقاً سهم قابل توجهی از هزینه جهیزیه را به خود اختصاص می‌دهند، قابلیت جایگزینی و یا حذف دارند. شما به راحتی می‌توانید آرام پز، زودپز، پلوپز و یا بخارپز را از لیست خریدتان حذف کنید و اجازه دهید، قابلمه همه این کارهای پخت و پزتان را انجام دهد. خرید سرویس‌های ظرف و ظروف کریستال، آکروپال، ملامین، رویی، چینی و آلومینیوم، دیگر این روزها لازم نیست. خرید یک نوع سرویس، با جنسی که شما دوست دارید و می‌پسندید، می‌تواند تمام نیازهایتان را تامین کند.

  از تولیدکننده بخرید

خرید از رابط یا واسطه، همیشه باعث می‌شود که هزینه‌ بیشتری کنید و پول بیشتری هم از دست دهید. بهترین کار این است که از خود تولیدکننده خرید کنید. با این کار گاهی با نصف قیمت می‌توانید کالایی که می‌خواهید را بخرید. همه کارخانه‌های بزرگ، یک واحد فروش دارند یا در فروشگاه‌های مخصوص خودشان، اجناسی که می‌سازند را به فروش می‌رسانند، با حضور در آنجا می‌توانید بدون واسطه از تولیدکننده خرید ارزان‌تری داشته باشید. بسیاری از آنها به صورت اقساطی هم جنس‌شان را می‌فروشند، اتفاقی که البته با دسته چک قابل انجام است. خرید از شهرک‌های صنعتی یا شهرهای نزدیک محل زندگی تان که شغل همه اهالی آن شهر، ساخت وسایل چوبی و یا وسایل خانه است، می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر دست به جیب شوید. این روزها که شرایط اقتصادی خیلی بد است و بسیاری از تولیدکننده‌ها، مخصوصا‌ تولیدکننده‌های کوچک، دسته‌چک کشیده اند و بدهکارند، مایلند، جنس تولیدی‌شان را با کمترین سود به شما بفروشند، با تحقیق و چک کردن فضای مجازی می‌توانید به راحتی آنها را پیدا کنید. آنها مشتاق اند تا جنس‌شان را به خریدار واقعی بفروشند.

  مدیریت کنید

 مدیریت مالی در شرایطی که هر روز نه، هر ساعت و هر دقیقه، هزینه وسایل خانواده افزایش پیدا می‌کند، هنر بزرگی است. یک برنامه‌ریزی جامع برای هزینه‌کردن، به کار بگیرید. مبلغ دقیق بودجه خود برای خرید جهیزیه را کنار بگذارید، این بودجه را به چند بخش تقسیم کنید، بخش مبلغ ضروری که با آن وسایلی ضروری را بخرید و بخش مبلغ اورژانسی که برای کمبودهای بودجه‌، در صورت گران‌شدن کالا، مجبور به استفاده از آن می‌شوید. برای مبلغ اورژانسی، یک ورودی هم درنظر بگیرید. چون ممکن است که در پروسه خریدتان، مجبور شوید که بارها به سراغ بودجه اورژانسی بروید، بنابراین این که همیشه این بودجه‌ای وجود داشته باشد، مهم است. زمانبندی خرید جهیزیه را هم مدیریت کنید. وسایل بزرگ برقی، مانند یخچال فریزر، لباسشویی و اجاق گاز را زودتر بخرید. اگر جایی برای نگهداری وسایل بزرگتان ندارید، از فروشنده بخواهید که در انبار مغازه آن را برایتان نگه دارد، هرچند که باید قرارداد سفت و سختی با او ببندید، مشخص‌کردن دقیق مدل، رنگ و مبلغی که پرداخت کرده‌اید و ذکر دقیق تاریخ دریافت کالا و نیز عدم پرداخت حق انباری از نکاتی است که باید در قراردادتان ذکر کنید. حتی الامکان از انبار مغازه‌داری استفاده کنید که او را می‌شناسید یا نزدیک محل زندگی‌تان است. برخی مغازه‌دارها، در روزهایی که به سختی وسایل منزل تامین می‌شود یا قیمتش هر روز تغییر می‌کند، ممکن است طمع کنند و نخواهند کالای شما را تحویل دهند، نتیجه آن پولی است که از دست می‌رود و کالایی که به دستتان نمی‌رسد. اگر خودتان انباری دارید، بهتر است مالتان را در انباری خانه خود نگهداری کنید.