۰ نفر

زندگی به سبک پاییز

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 475233
زندگی به سبک پاییز

اگر تعطیلات بلند تابستان را با خنکای پاییز مخلوط می‌کردند و روزها همان‌قدر بلند بود، دیگر هیچ ایرادی به پاییز وارد نبود! پاییز فصل محبوب خیلی‌ها می‌شد و کسی هم از غروب زودهنگام و سوز پاییز، گله نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، عبور از تابستان گرم به سمت پاییز خنک، معمولا با مشکلاتی در حوزه سلامت همراه است. در ادامه می‌خواهیم چند راهکار ساده و مهم را با هم مرور کنیم تا ضمن توجه به آنها، پاییز بهتری داشته باشیم؛ به‌ویژه امسال که سایه کرونا و آنفلوآنزا، غمگین‌ترین حالت پاییز را رقم زده‌اند. تغییر و نبود ثبات دما به‌ویژه در دمای شب و روز، تغییر در شدت و مدت تابش نور آفتاب، کندشدن سوخت‌وساز بدن، بارش باران و افزایش رطوبت هوا، فعال‌شدن ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی و... همگی دلایلی است که باعث تهدید سلامت، به‌ویژه در روزهای نخست ورود به فصل تازه می‌شود. امسال وجود ویروس کرونا نیز مزید برعلت بوده و سلامت را به شکل دیگری تهدید می‌کند؛ بنابراین باید برای زندگی در فصل تازه رفتارهای تازه‌ای داشته باشیم.

راه اول، ترمیم سیستم ایمنی

جمله‌ای تکراری اما مهم و کلیدی است. برای حفظ سلامت، سیستم ایمنی بدن باید فعال باشد. یکی از راه‌های مهم رسیدن به این شرایط ایده‌آل، تغذیه مناسب است، اما چه تغذیه‌ای؟ برنامه غذایی روزانه باید حاوی مقدار مناسبی ویتامین C، ال- لیزین و روی باشد. علاوه براین باید منابع گیاهی روغن، مانند روغن زیتون، کنجد و آفتابگردان نیز مصرف شود. مصرف روزانه موادغذایی پروبیوتیک و خوراکی‌های فیبردار مانند میوه و سبزی نیز بسیار مهم است.

راه دوم، کنترل خود

چندوقت یک بار به پزشک مراجعه و وضعیت سلامت خودتان را بررسی می‌کنید؟ می‌دانید امکان ابتلا به بعضی بیماری‌ها در بعضی فصل‌ها بیشتر است؟ برای مثال بروز بیماری‌های قلبی در ماه‌های سرد سال شدت می‌یابد. می‌دانید چرا؟ سرمای هوا روند عادی گردش خون را کمی کند کرده و احتمال بروز لخته خون افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهترین زمان بررسی وضعیت قلب و رگ‌ها، فصل پاییز است. بهتر است در ابتدای این فصل، آزمایش کلی انجام داده و از وضعیت سلامت خود باخبر شوید.

راه سوم، به فصل باشید

درست است که همین حالا توت‌فرنگی‌های درشت و بسیاری دیگر از خوراکی‌های غیرفصل در فروشگاه‌ها وجود دارد، اما اغلب آنها با پرورش گلخانه‌ای تولید شده‌اند یا باقیمانده‌های فریزری فصل همان میوه‌ها هستند. بنابراین ارزش غذایی لازم را ندارند. برای خرید میوه و سبزی فقط باید انواع فصلی را انتخاب کنید. به این دلیل که در شرایط طبیعی پرورش پیدا کرده‌اند و ذخایر تغذیه‌ای آنها کافی و مناسب است.

راه چهارم، تغییر ورزش

 با سردشدن هوا یا تغییر در زمان طلوع و غروب خورشید، امکان انجام ورزش‌های قبلی میسر نیست، اما نباید برنامه ورزش را متوقف کرد. پس زمان انجام و نوع ورزش را با تغییر فصل، تغییر دهید. ورزش‌کردن به‌ویژه در فصل پاییز این اثرات مثبت را به همراه دارد:

درمان غمگینی: یکی از عوارض فصل پاییز برای بعضی افراد، غمگینی فصل پاییز است. با ورزش منظم می‌توانید بر غمگینی پاییز غلبه کنید.

تنظیم سوخت‌وساز: با سردشدن هوا، سوخت‌وساز بدن کند می‌شود. بنابراین ممکن است دچار اضافه وزن شویم. ورزش می‌تواند با تنظیم سوخت‌وساز بدن، مانع از تجمع چربی در بدن و اضافه وزن شود.

تنظیم خواب: با تغییر ساعت و زمان طلوع و غروب خورشید، ممکن است دچار اختلال خواب شوید. ورزش منظم می‌تواند به تنظیم خواب و بیداری کمک کند.

افزایش مقاومت: با شروع فصل سرما به‌ویژه امسال باوجود ویروس کرونا، نیاز به افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری با تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری است. یکی از این راهکارها، ورزش و تحرک بدنی است که باعث افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود.

راه پنجم، خشک نباشد

با تغییر فصل، نباید میزان نوشیدن آب تغییر کند. فصل پاییز گرچه هوای خنکی دارد، اما خشکی سوز آن و خشک‌شدن پوست دست و صورت نشان می‌دهد باید آب کافی در اختیار بدن قرار گیرد. علاوه بر این کاهش نوشیدن آب، باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن از سوخت‌وساز بدن تا ترشح هورمون‌ها تا هضم و جذب موادغذایی می‌شود؛ بنابراین با نوشیدن آب و آبمیوه طبیعی کافی و شیر یا غذاهای آبکی مانند آش و سوپ، نیاز بدن به آب را تامین کنید.

راه ششم، تنظیم خواب

روزهای کوتاه و شب‌های بلند پاییز و تغییر ساعت، قطعا اختلالاتی در زمان خواب و بیداری ایجاد می‌کند. به این دلیل که با تاریک‌شدن هوا، بدن شروع به ترشح هورمون «ملاتونین» می‌کند تا به‌تدریج برای خواب آماده شویم، اما غروب زودهنگام می‌تواند احساس خواب زودهنگام ایجاد کند که قطعا خوشایند نیست. برای تنظیم خواب، در آستانه غروب، حتما یک تا نیم ساعت پیاده‌روی کرده یا ورزش کنید. از طرفی چراغ‌های منزل یا محل کار را روشن کنید تا ترشح هورمون ملاتونین برای قرارگرفتن بدن در حالت خواب به‌تعویق بیفتد.

راه هفتم، خوراکی‌های مهم

در فصل پاییز به دلیل تغییر دما، تغییر در میزان تابش نور خورشید، تغییر در سوخت‌وساز بدن و احتمالا تغییر در میزان اشتها، لازم است تغییراتی در شرایط جسمی و تغذیه‌ای ایجاد کنیم. برای این منظور به این موارد دقت کنید:

لوبیا دوست باشید: در طول هفته حداقل سه فنجان از انواع لوبیا بخورید. این دانه‌ها حاوی مقدار کافی پروتئین، اسیدفولیک، فیبر و پتاسیم هستند. از سوی دیگر به دلیل فیبری که دارند، مانع ایجاد چسبندگی روده‌ها می‌شوند؛ مشکلی که ممکن است به دلیل کم‌تحرکی فصل پاییز اتفاق بیفتد.

ویتامین D: بدن ما بخش مهمی از ویتامین D مورد نیاز را از نور خورشید دریافت می‌کند، اما در فصل پاییز که میزان تابش و شدت اثرگذاری نور خورشید کاهش می‌یابد، استفاده از

ویتامینD برای جلوگیری از کمبود این ویتامین ضروری است. مکمل ویتامین D یا افزایش مصرف موادغذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی یا شیر غنی‌شده با این ویتامین مفید است.

میوه و سبزی فراوان: بدن نیازمند سیستم ایمنی قوی است. یکی از راهکارهای تقویت این سیستم، مصرف میوه و سبزی به میزان کافی است. بنابراین هر روز باید به مقدار کافی از این خوراکی‌ها مصرف کنید. این خوراکی‌ها باید این سه ویژگی را داشته باشند: تازگی، به فصل بودن و تنوع.

راه هشتم، شاد باشید

شرایط بدی است! کرونا، آنفلوآنزا، ماندن در خانه، ماندن بچه‌ها در خانه و... و غروب زودهنگام پاییز.

همه اینها می‌تواند حجم زیادی از غم و کلافگی و استرس و... را به بدن تزریق کند، اما باید تلاش کنیم حالمان خوب باشد.

به این دلیل که سیستم ایمنی بدن با مشکلات روانی، دچار اختلال شده و بدن مستعد ابتلا به بیماری می‌شود. پس سعی کنید به هر شکل ممکن، زندگی را شاد و آرام بگذرانید.