۰ نفر

همه جزییات درمان محمدرضا شجریان +عکس

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۵۰
کد خبر: 460584
همه جزییات درمان محمدرضا شجریان +عکس

گرچه بیماری استاد شجریان چند سالی است که علنی شده، اما داستان این بیماری حکایت ۲۰ ساله دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، همه چیز از کنسرت آمریکا در بهار سال ۸۰ آغاز شد. در آن سال استاد شجریان به دلیل بروز شدید بیماری، زیر تیغ جراحی رفت و پزشکان مجبور شدند یکی از کلیه‌های او را بردارند. البته این موضوع علنی نشد و تنها به شکل سربسته اشاره‌ای به آن شد. در آن سال روزنامه همشهری در نوشته‌ای به قلم اسرافیل شیرچی، خوشنویس برجسته معاصر، در پنجم تیرماه ۱۳۸۰، که در همان روز‌ها به آمریکا سفر کرده بود، به شکلی بسیار سربسته به این موضوع اشاره کرد.

این دومین بار در سال جاری است که خسروی آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان در بیمارستان بستری می‌شود، بار نخست فروردین ماه بود که استاد شجریان به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم منتقل شد. اما چند روز بعد با حال مساعد از بیمارستان مرخص شد. حالا هم بیمارستان جم خبر از بستری شدن مجدد استاد شجریان در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان داده است. البته قصه درمان خسروی آواز ایران از ابتدای دهه ۸۰ آغاز و در فروردین سال ۹۵ هم بیماری او به شکل رسمی اعلام شد.

بیمارستان جم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که استاد شجریان شنبه ۲۵ مرداد ماه،  به علت افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و شوک سپتیک در بخش «آی سی یو» بیمارستان جم تهران بستری شده است.

از طرفی حسن عباسی، پزشک معالج استاد شجریان نیز، در باره علت بستری شدن او گفته است که "وضعیت سلامت‌شان به صورت ناپایدار درآمده بود، بر این اساس صبح شنبه ایشان بار دیگر در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان جم بستری شدند تا شرایط‌شان تحت کنترل قرار گیرد. "
عباسی شب گذشته و در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد وضعیت استاد شجریان هم گفته که "دلیل اصلی بستری‌شدن استاد به خاطر شوک سپتیک حاصل از گسترش عفونت بوده که به اُفت سطح هوشیاری نیز منتهی شده است. خدا را شکر وضع ایشان نسبت به صبح بهتر است، اما همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. "
در آخرین گزارش نیز، مهرداد بهلولیه عضو تیم پزشکی بررسی وضعیت استاد محمدرضا شجریان در خصوص وضعیت فعلی او، گفته است که "تا این لحظه سطح هوشیاری استاد شجریان پایین است و به همین خاطر استاد توسط تیم پزشکی بیمارستان جم در بخش آی‌سی‌یو و تحت مراقبت‌های اولیه و ویژه قرار گرفته است."
او همچنین گفته است: "استاد شجریان که حدود ۴ سال است که با بیماری سرطان کبد دست و پنجه نرم می‌کند باید هر چند ماه یک بار تحت نظر تیم پزشکی قرار گیرد تا مشکلاتش سریع‌تر برطرف شود."
بهلولیه درباره زمان ترخیص استاد شجریان از بیمارستان، هم گفته است که "شرایط و حال عمومی استاد از صبح امروز خوب نیست و تغییری نکرده است. به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توانم درباره زمان ترخیص شجریان، اظهارنظر کنم؛ البته امیدوارم این موضوع به زودی محقق شود.
تاکنون همایون، مژگان، راحله و افسانه شجریان فرزندان محمدرضا شجریان درباره آخرین وضعیت سلامتی پدر اظهارنظری نداشته اند.
این درحالی است که تا پیش از این وضعیت سلامتی محمدرضاشجریان در صفحه شخصی مژگان و همایون شجریان در شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی می‌شد.  
آخرین بار اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که همایون شجریان، اعلام کرده بود پدرش در بیمارستان جم تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار گرفته است که در نهایت فروردین ۹۹ نیز از بیمارستان مرخص شد. او پنجم فروردین ماه ۹۹ پس از مرخص شدن محمدرضا شجریان از بیمارستان در متنی در صفحه شخصی خود نوشته بود: "با سپاس بیکران از محبت همه عزیزان در بیمارستان جم  مراقبت‌های پزشکان و پرستاران پدر با کادر کاملتری از گذشته ادامه خواهد داشت. "
 
داستان پر فراز و نشیب درمان استاد شجریان؛ بازگشت دوباره به «آی سی یو»

درمان ۱۵ ساله در سکوت خبری 

گرچه بیماری استاد شجریان چند سالی است که علنی شده، اما داستان این بیماری عمر ۲۰ ساله دارد. با این حال همه چیز از کنسرت آمریکا در بهار سال ۸۰ آغاز شد. در آن سال استاد شجریان به دلیل بروز شدید بیماری(سرطان کلیه)، زیر تیغ جراحی رفت و پزشکان مجبور شدند یکی از کلیه‌های او را بردارند.
البته این موضوع علنی نشد و تنها به شکل سربسته اشاره‌ای به آن شد.  در آن سال روزنامه همشهری در نوشته‌ای به قلم اسرافیل شیرچی، خوشنویس برجسته معاصر، در پنجم تیرماه ۱۳۸۰، که در همان روز‌ها به آمریکا سفر کرده بود، به شکلی بسیار سربسته به این موضوع اشاره کرد.
در همان نوشته شیرچی خبر داد که استاد دچار کسالت مزاج شده است. او همچنین نوشته بود که "الان که خبر کسالت آن فرزانه خردمند را شنیدم، نیک دریافتم که شعر بالا (دوران همی نویسد بر عارضش خطی خوش/یارب نوشته بد، از یار ما بگردان) دعای همه دوستداران و طرفداران هنر ایرانی و استاد است که نثار ایشان باشد تا زودتر بهبودی یابد و صدای پرطنینش را برای مردم سر دهد. "
البته وضعیت سلامتی استاد شجریان پس از آن جراحی بهتر شد و پس از آن او به اتقاق حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان در زمستان سال ۱۳۸۳ به مناسبت زلزله بم کنسرتی را درتهران برپا کردند. استاد شحریان در این کنسرت اعلام کرد که قصد دارد یک مجتمع به نام باغ هنر را در بم بسازد. اما زمانی که این مجتمع به بهره برداری رسید، او دوباره درگیر بیماری شد و نتوانست به افتتاحیه باغ هنر بم برسد.
 
داستان پر فراز و نشیب درمان استاد شجریان؛ بازگشت دوباره به «آی سی یو»

علنی شدن بیماری پس از ۱۵ سال

پس از آن درمان او سربسته و در سکوت خبری انجام می‌گرفت، تا اینکه تابستان ۱۳۹۴ خبری در محافل هنری پیچید که محمدرضا شجریان به بیماری سختی دچار شده است. درست در تیرماه سال ۱۳۹۴ بود که استاد شجریان در ساکرامنتو کالیفرنیا حضور داشت و خود را برای کنسرتی در شهر قونیه و تولد مولانا می‌کرد. اما به یک باره به سردردی شدید دچار شد و با حضورش در بیمارستان و طی شدن مراحل تشخیص پزشکی، خبری تاسف‌بار را برای همه در پی داشت.
خبری که البته تا شش ماه و قبل از نوروز ۱۳۹۵ جز معدودی از دوستان و یاران نزدیکش نمی‌دانستند. این رخداد سبب شد تا کنسرت شجریان در قونیه لغو شود. البته استاد شجریان در همین زمان یک بار هم به ایران بازگشت و نشانه‌های ظاهری، همه از سلامت او خبر می‌داد.
در نهایت اسفند ماه سال ۹۴ که برنامه سفر به ارمنستان و اجرای کنسرت در ایروان تدارک دیده شد و قرار بود گروه شهناز، کنسرتی متفاوت‌تر را  در ارمنستان به پیش ببرند. اما در حالی که گروه خود را آماده سفر می‌کرد، بار دیگر استاد شجریان درگیر بیماری شد و این موضوع باعث شد تا کنسرت تعلیق و تعطیل شود.
اما بالاخره در نوروز ۹۵، استاد شجریان در اقدامی غیر متعارف با سری تراشیده در یک ویدئوی کوتاه ظاهر شد. او در این ویدیو از مهمانی سخن گفت که "پانزده سال است در تن او منزل کرده است. "
خبری که به سرعت میان اهالی موسیقی و مردم بازتاب یافت و بسیاری را اندوهگین کرد.
پس از آن هم، استاد شجریان چند ماهی در آمریکا ماند تا بتواند از طریق متخصصان و امکاناتی که در بیمارستان‌های مجهز کالیفرنیا فراهم بود کار را به پیش ببرد. عکس‌هایی که از آن روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شد امیدواری‌هایی را در دل‌ها برانگیخت، اما از میانه‌های تابستان مشخص شد که بیماری قرار نیست کنار بکشد و او تصمیم گرفت به ایران برود.
پس از بازگشت هم، وزارت بهداشت امکانات خوبی برایش در نظر گرفت و عکس‌های اولیه منتشره هم حکایت از امیدواری‌های مثبتی می‌کرد، اما به مرور این امید‌ها رنگ باخت و کار به نحوی جلو رفت که تنها اقوام و نزدیکان او می‌توانستند به دیدارش بروند.
یکی دو عکس از او در هنگام چیدن گل و گیاه و تکیه به شانه همایون یا فرزند دیگرش رایان منتشر شد و پس از آن تقریبا جز خبر‌های گاه به گاهی که از اوضاع جسمی و پیشرفت بیماری خبر می‌داد چیز دیگری منتشر نشد.
در همین مدت به آلبومش در سالگرد درگذشت پرویز مشکاتیان مجوز انتشار دادند و در رونمایی آن آلبوم (طریق عشق) همایون خواند و گریست. سپس مصاحبه‌ای مفصل از او در روزنامه ایران منتشر شد. مصاحبه‌ای که تقریبا آخرین مصاحبه او به شمار می‌رفت و بعد از آن دیگر جز معدود اخبار و یکی دو عکس چیزی دیگر انعکاس رسانه‌ای نداشت.
با این حال، پس از سرطان کلیه و کبد، چند باری هم عارضه مغزی و ریوی به سراغ استاد شجریان آمده، که هر بار بهبود یافته است. اما پس از بهبودی، خبر بروز بیماری او دوباره نگرانی را در دل طرفدارانش نشانده است. حالا نیز استاد شجریان به دلیل گسترش عفونت ناشی از سرطان کبد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شده است.