۰ نفر

باب شدن اختلاف سنی زیاد میان زوجین

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۱۰
کد خبر: 458969
باب شدن اختلاف سنی زیاد میان زوجین

یک عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد با تاکید بر اینکه تفاوت سنی میان زن و مرد نباید تا حد زیادی باشد، گفت: این مهم سبب شکاف زیاد بین عقاید و ارزش‌های زوجین، تفریحات و سرگرمی‌های آنان و دیگر جنبه‌های زندگی مشترک شده و باعث اختلاف زیاد در تفاوت‌های نگرشی و در نتیجه ایجاد دلسردی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پروین فرج‌زاده با بیان اینکه امروزه تفاوت سنی زیاد بین زوجین به دفعات مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این امر به‌خصوص در قشر هنرمندان به‌عنوان الگوهای جامعه می‌تواند گسترش پیدا کند، اما آیا اینکه این تفاوت سنی سبب مشکل‌آفرینی شود،  باید گفت که این امر در کنار تفاوت‌های اخلاقی، ظاهری و شخصیتی می‌تواند اختلافات زناشویی را تا حدودی تشدید کند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت سنی میان زن و مرد نباید تا حد زیادی باشد، افزود: این مهم سبب شکاف زیاد بین عقاید و ارزش‌های زوجین، تفریحات و سرگرمی‌های آنان و دیگر جنبه‌های زندگی مشترک شده و باعث اختلاف زیاد در تفاوت‌های نگرشی و در نتیجه ایجاد دلسردی می‌شود.

این دکترای روانشناسی به مسئله اختلاف سنی بین زوجین در همه سنین پرداخت و در این خصوص ادامه داد: اختلاف سنی باید در کنار بلوغ عقلی و پختگی زوجین دیده شود، اگر زوجین در سنین جوانی و نوجوانی باشند، این اختلاف سنی که معمولا به نفع مرد است می‌تواند آسیب‌زا بوده و خصوصا اگر این اختلاف از ۱۰ سال به بالا تجاوز کند این رابطه به رابطه‌ای والد -کودکی و یا استاد -شاگردی بدل خواهد شد.

فرج‌زاده تفاوت سنی زیاد را در سنین میانسالی و بزرگسالی مخاطره‌آمیز ندانست و گفت: به‌عنوان مثال مرد ۷۰  ساله با خانم ۶۰ سال می‌تواند کنار بیاید چون به پختگی اخلاقی، جسمی، عاطفی و اقتصادی رسیده‌اند اما در سنین پایین‌تر سبب لطمه‌زدن به رابطه‌ها می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد تاکید کرد: از آن‌جا که خانم‌ها به مسئله ازدواج احساسی‌تر نگاه می‌کنند، وقوع ازدواج در سنین نوجوانی و اوایل جوانی ممکن است سبب نگاه و دید ناکافی و ناقص دختران نسبت به ویژگی‌های طرف مقابل شود و زمانی که فرد به سن بالاتر و پختگی بیشتر رسید، آرام آرام مسائل نادیده گرفته‌شده در آغاز ازدواج، برایشان پررنگ شده و به عنوان یک کمبود و حسرت برایشان تلقی شود.

چرا این روزها اختلاف سنی زیاد میان زوجین فراوان شده است؟

این دکترای روانشناسی به‌هم خوردن تعادل جمعیتی را به دلیل مشکلات شغلی و اقتصادی از عوامل اختلاف سنی زیاد بین زوجین عنوان و تصریح کرد: آقایان ترجیح می‌دهند که با دختر سن پایین‌تر از خود به دلیل شادابی، سرزندگی، جذابیت‌های جسمی و جنسی ازدواج کنند، در این بین شانس ازدواج دختران سن بالا کاهش یافته و آمارها حاکی از آن است که این نسبت به میزان یک‌ میلیون به ۴ میلیون است، به این نحو که تعداد دختران در سن ازدواج به‌طور متوسط ۳ میلیون از تعداد پسران در سن ازدواج بالاتر است.

فرج‌زاده برهم خوردن تعادل جمعیتی را عاملی برای ازدواج دختران با پسران کوچک‌تر از خود مطرح کرد و گفت: دختران با سن بالا برای به‌دست آوردن شانس ازدواج حاضر می‌شوند با پسر کوچکتر از خود ازدواج کرده که این معمولا مبنای درستی برای ازدواج نیست، البته در این میان میزان اختلاف سنی و پختگی مرد بسیار تعیین کننده است.