۰ نفر

هزینه بچه‌دارشدن برای زوج‌های جوان چقدر است؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۸
کد خبر: 458588
هزینه بچه‌دارشدن برای زوج‌های جوان چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که فرزند دارند هزینه کمتری در بخش مسکن پرداخت می‌کنند و بخش بیشتری از درآمدشان صرف خرج‌های دیگر مثل خوراکی و پوشاک می‌شود. اطلاعات خام مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های دو نفره اغلب اجاره‌نشین هستند و احتمال خانه‌دار بودن خانواده‌های سه نفره بیشتر است. این نشان می‌دهد زوج‌های ایرانی تا وقتی صاحبخانه نشده‌اند، به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، زندگی دو نفره شیرینی دارید و پیش خودتان فکر می‌کنید وقتش رسیده نفر سوم را هم در آن شریک کنید؟ پس بهتر است بدانید این بچه قرار است با خود کلی هزینه به زندگیتان تحمیل کند. گزارش‌های مرکز آمار می‌گویند، بچه ماهانه به‌طور متوسط ۵۸۰ هزار تومان به هزینه‌های خانواده اضافه می‌کند و هزینه یک خانواده دو نفره را از سالانه ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۶۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رساند. این رقم مربوط به هزینه‌های بلندمدت است و طبیعتا هزینه ماه‌های اول تولد بچه خیلی بیشتر از این حرف‌ها به نظر می‌رسد. برای همین در کنار محاسباتمان، خبری هم از قیمت پوشک، شیر خشک و دیگر مواردی که برای عضو جدید خانواده لازم هستند گرفته‌ایم.

هزینه‌های حمل و نقل و ارتباطات؛ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، ولی بیشترین هزینه‌ای که بچه اول بر دوش خانواده می‌گذارد، مربوط به حمل و نقل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده دو نفره سالانه سه میلیون و ۵۳۰ هزار تومان برای حمل و نقل هزینه می‌کند و وقتی پای نفر سوم به میان می‌آید، هزینه حمل و نقل خانواده به طور ناگهانی به پنج میلیون و ۴۰۵ هزار تومان می‌رسد و این یعنی یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های بچه اول، بخش مربوط به حمل و نقل است که معادل ماهانه آن می‌شود حدود ۱۵۶ هزار تومان. این فرزند همچنین ۳۷۰ هزار تومان به هزینه‌های سالانه ارتباطات مثل هزینه‌های اینترنت، تلفن همراه، قبض موبایل و ... اضافه می‌کند که تقریبا معادل ۳۰ هزار تومان در ماه است.

هزینه‌های خوراکی؛ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

یک خانواده دو نفره سالانه حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای خرید خوراکی هزینه می‌کند. به عبارتی این خانواده ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از درآمدشان را به محصولات خوراکی اختصاص می‌دهند که می‌شود نفری حدود ۵۵۰ هزار تومان. فرزند خانواده هزینه کمتری در این زمینه دارد، اما به هر صورت حدود ۱۶۰ هزار تومان به این رقم اضافه می‌کند و هزینه ماهانه خانواده برای خرید محصولات خوراکی را به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان می‌رساند. این هزینه ۱۶۰ هزار تومان در ماه، معادل یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در سال است. طوری که هزینه‌های سالانه یک خانواده سه نفره برای خرید خوراکی‌ها حدود ۱۵ میلیون تومان است و ۲۴ درصد از کل هزینه‌های ۶۳ میلیونی خانواده را تشکیل می‌دهد.

هزینه‌های پوشاک؛ ۸۴۰ هزار تومان

فرزند اول خانواده تقریبا ۸۴۰ هزار تومان به هزینه‌هایی که سالانه برای خرید پوشاک و کفش می‌شود، اضافه می‌کند. خانواده‌های دو نفره در سال رقمی حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان از درآمدشان را به خرید پوشاک و کفش اختصاص می‌دهند که این رقم در خانواده‌های سه نفره، تحت تاثیر فرزند اول به یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان می‌رسد. این اختلاف ۸۴۰ هزار تومانی نشان می‌دهد هزینه‌های خرید پوشاک و کفش برای فرزند اول ماهانه حدود ۷۰ هزار تومان است.

هزینه‌های لوازم منزل؛ ۷۰۰ هزار تومان

خانواده‌های سه نفره لوازم بیشتری نسبت به زوج‌های دونفره احتیاج دارند. بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های دو نفره سالانه حدود دو میلیون تومان برای خرید لوازم منزل هزینه می‌کنند. از این رقم حدود ۳۵۰ هزار تومان برای مبلمان و فرش، ۳۹۰ هزار تومان برای لوازم برقی، ۱۵۰ هزار تومان برای ظروف آشپزخانه و ۹۸۰ هزار تومان برای کالا‌های مصرفی خانه هزینه می‌کنند. وقتی فرزند اول به جمع خانواده اضافه می‌شود، هزینه خرید لوازم مصرفی خانه ۳۷۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و در مجموع کل هزینه‌های لوازم و اثاث خانه به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد که نشان می‌دهد با فرزند سوم، خانواده در سال ۷۰۰ هزار تومان بیشتر برای تهیه لوازم خانه هزینه می‌کند.

هزینه‌های تفریح؛ ۱۰۰ هزار تومان

زوج‌هایی که هنوز به فکر بچه‌دار شدن نیافتاده‌اند، سالانه میانگین ۲۵۰ هزار تومان برای تفریح هزینه می‌کنند. توجه داشته باشید که رفتن به رستوران و ... در این حوزه جای نمی‌گیرد و این هزینه برای تفریحات فرهنگی مثل سینما و... است. وقتی پای فرزند اول به میان می‌آید، با خودش حدود ۱۰۰ هزار تومان به هزینه‌های تفریح خانواده اضافه می‌کند. طوری که خانواده‌های سه نفره در سال ۳۵۰ هزار تومان از بودجه‌شان را به تفریحات فرهنگی اختصاص می‌دهند.

هزینه بهداشت و درمان؛ ۸۰ هزار تومان

هزینه‌های درمانی برای خانواده‌های دو نفره بیشتر از سه نفره است. بخش بزرگی از هزینه‌های درمان خانواده مربوط به دوره بارداری است و احتمالا همین مورد باعث شده خانواده‌های دو نفره هزینه بیشتری برای بهداشت و درمان پرداخت کنند. آن‌ها سالانه حدود پنج میلیون تومان در این حوزه هزینه می‌کنند. در خانواده‌های سه نفره هزینه‌های درمان ۵۰۰ هزار تومان کمتر و سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در طرف مقابل فرزند اول باعث افزایش هزینه‌های بیمه درمان می‌شود. دونفره‌ها در سال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول بیمه می‌دهند، ولی وقتی فرزند اول به جمع آن‌ها می‌آید، هزینه بیمه به دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان می‌رسد. این یعنی در مجموع هزینه‌های بیمه و درمان با وجود فرزند اول سالانه ۸۰ هزار تومان بیشتر می‌شود که چندان رقم بزرگی به نظر نمی‌رسد.

هزینه‌های متفرقه؛ دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

شش درصد از هزینه‌های خانواده همان خرج‌هایی است که در هیچ‌کدام از موارد اصلی نمی‌گنجد. هزینه‌های متفرقه برای یک خانواده دو نفره سالانه سه میلیون و ۷۱۰ هزار تومان است و با اضافه شدن فرزند اول به جمع خانواده، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آن اضافه می‌شود و به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. از این دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، حدود ۲۵۰ هزار تومان به هزینه‌های خدمات شخصی و آرایشی اختصاص دارد و ۱۰۰ هزار تومان به لوازم زینتی مربوط می‌شود. یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از این هزینه‌ها به کلی نامشخص است و بین خرج‌های روزمره جای می‌گیرد.

مورد عجیب هزینه‌های مسکن

خانواده‌های دو نفره اغلب اجاره‌نشین هستند و احتمال خانه‌دار بودن خانواده‌های سه نفره بیشتر است. همین مورد می‌تواند عامل یک رابطه معکوس در گزارش مرکز آمار باشد. طوری که این گزارش نشان می‌دهد خانواده‌های دو نفره سالانه حدود ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معادل ماهانه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان برای مسکن هزینه می‌کنند، ولی این هزینه برای خانواده‌های سه نفره که بخشی از آن‌ها از شر اجاره خانه خلاص شده و خانه خریده‌اند، به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال معادل ماهانه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. شاید بچه‌دار شدن تاثیری در خرید خانه نداشته باشد، ولی آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که فرزند دارند هزینه کمتری در بخش مسکن پرداخت می‌کنند و بخش بیشتری از درآمدشان صرف خرج‌های دیگر مثل خوراکی و پوشاک می‌شود.

هزینه‌های خرید پوشک، شیر خشک در بازار

اگر نوزاد در راه دارید، احتمالا لازم باشد بدانید که در آینده نزدیک چقدر باید برای خرید پوشک بچه هزینه کنید. در حال حاضر یک بسته ۲۲ تایی پوشک پمپرز سایز ۱ تقریبا ۶۲ هزار تومان قیمت دارد. پوشک‌های ایرانی تا حد زیادی ارزان‌ترند. مثلا بسته ۲۰ تایی پوشک سایز ۱ اوی بیبی در بازار ۲۱ هزار تومان است. بسته‌های ۴۰ تایی مای‌بیبی هم ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود. عموما پوشک‌های سایز ۱ ایرانی هر کدام هزار تا هزار و ۲۰۰ تومان و مدل‌های خارجی تقریبا دانه‌ای سه هزار تومان قیمت دارند. در بین پوشک‌های سایز ۲ برند‌های ایرانی هر پوشک هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان و مدل‌های خارجی تا پنج هزار تومان قیمت دارد. هر بار عوض کردن پوشک سایز ۳ بچه با پوشک‌های برند داخلی دو هزار تومان و برند‌های خارجی تقریبا شش هزار تومان هزینه دارد. سایز ۴ هم در بین برند‌های ایرانی دو هزار و ۳۰۰ و خارجی حدود هفت هزار تومان است.

شیر خشک در قوطی‌های ۴۰۰ گرمی هر کدام حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. مثلا شیر خشک ببلاک ۲۶ هزار تومان است و شیر خشک نان نستله ۲۸ هزار تومان فروخته می‎‌شود. هر قوطی شیر خشک آپتامیل جونیور هم حدود ۳۰ هزار تومان است.

پودر بچه برند‌های خارجی مثل جانسون در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ گرمی ۲۸ هزار تومان و ۲۰۰ گرمی ۳۵ هزار تومان است. برند‌های داخلی خیلی ارزان‌تر هستند. مثلا پودر بدن فیروز در بسته بندی‌های ۲۰۰ گرمی تنها هشت هزار تومان خرج دارد.

شامپو بچه فیروز ۵۰۰ میلی‌لیتری در بازار حدود ۱۱ هزار تومان است. اگر بخواهید سراغ مدل‌‎های خارجی بروید، باید بگوییم شامپو بچه موستلا ۲۰۰ میلی‌لیتری حدود ۴۳ هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت. شامپو بچه آیروکس ۲۰۰ میلی‌لیتری هم تقریبا بین ۱۶ تا ۲۲ هزار تومان قیمت دارد.

روغن بچه در حجم ۲۰۰ میلی‌لیتری فیروز حدود ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. مدل‌های خارجی مثل سانسوان قیمتشان به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. روغن ماساژ بچه موستلا ۱۰۰ میلی‌لیتری هم حدود ۶۰ هزرا توامن برایتان خرج خواهد داشت.

این موارد صرفا هزینه موارد مصرفی برای نگهداری نوزاد هستند و اگر به فکر فرزند هستید، باید هزینه‌های خرید سیسمونی را هم در نظر داشته باشید که حداقل حدود هفت میلیون تومان هزینه خواهد داشت.