۰ نفر

تغییر سبک زندگی در دوران کرونا؛

دانشمندان در دوران کرونا چطور زندگی می‌کنند؟ +عکس

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 451069
دانشمندان در دوران کرونا چطور زندگی می‌کنند؟ +عکس

همزمان با تبدیل شدن کرونا به بخشی از زندگی روزمره مردم، بسیاری هنوز نمی‌دانند چه کارهایی امن و چه کارهایی خطرناک هستند. 5 کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی، عادات جدید خود در دوران کرونا را برای واشنگتن‌پست تشریح کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  اگر در دنیا کسانی باشند که بتوان آنها را مرجع درستی برای تغییر سبک زندگی خواند، قطعا همین دانشمندان خواهندبود.

 کی و چه زمانی ماسک می‌زنید؟

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی: من تقریبا همه جا و همیشه ماسک می‌زنم. تنها زمانی که ماسک نمی‌زنم وقتی است که تنها هستم. وقتی هم که فاصله 2متری رعایت شده باشد، ممکن است ماسک نزنم.

الیزابت کانیک، رئیس بخش عفونی و استاد میکروبیولوژی در دانشگاه آریزونا: وقتی کسی نزدیک باشد ماسک می‌زنم. در اتاقم ماسک نمی‌زنم اما در سالن‌های دیگر حتما ماسک می‌زنم.

پل‌ای ولبردینگ، استاد همه‌گیرشناسی و بایواستاتیک در دانشگاه کالیفرنیا: من بیشتر اوقات ماسک می‌زنم. البته به جز وقتی که در خانه هستم. آنهایی که ماسک نمی‌زنند، دیوانه هستند.

لیندا بل، همه‌گیرشناس دولتی ایالت کارولینا: من وقتی بیرون هستم تا آنجا که می‌توانم ماسک می‌زنم.

بری بلوم، رئیس اسبق مدرسه سلامتی عمومی هاروارد: هر بار که از خانه بیرون می‌زنم، مخصوصا وقتی که خرید می‌کنم.

دانشمندان

علاوه بر خانواده، به چه کسانی اجازه می‌دهید به خانه‌تان وارد شوند؟

فاوچی: تنها کسی که به جز من و همسرم به خانه ما تردد دارد زنی است که یک‌بار در هفته برای تمیز کردن به ما کمک می‌کند. او هم در تمام مدت دستکش و ماسک دارد.

کانیک: یک خانم خدمتکار هر چند وقت یک‌بار به خانه من می‌آید. وقتی که او می‌آید من از خانه بیرون می‌روم.

ولبردینگ: ما خدمتکارانی داریم که هفته‌ای یک‌بار می‌آیند. وقتی که به خانه می‌آیند من و همسرم به یک اتاق می‌رویم و وقتی که کار آنها تمام شد از اتاق بیرون می‌آییم.

بل: تعمیرکارانی که به خانه من می‌آیند وقت کار ماسک نمی‌زنند اما خود من ماسک می‌زنم و از آنها فاصله می‌گیرم.

بلوم: تنها افرادی که از نزدیک می‌شناسم. وقتی هم که می‌آیند همه ماسک می‌زنیم و فاصله را حفظ می‌کنیم.

 خودتان به مغازه‌ها برای خرید می‌روید یا آنلاین خرید می‌کنید؟ خریدهایتان را پیش از انتقال به خانه می‌شویید و ضدعفونی می‌کنید؟

فاوچی: من خودم شخصا به خواربارفروشی می‌روم. سعی می‌کنم وقتی بروم که مغازه خلوت است. بسته‌ها را ضدعفونی نمی‌کنم اما وقتی آنها را خارج کردم دست‌هایم را ضدعفونی می‌کنم و خریدها را یک روز در یک گوشه نگه می‌دارم و بعد استفاده می‌کنم.

کانیک: شخصا خرید می‌کنم اما سعی می‌کنم کمتر به مغازه بروم. من بسته‌ها را نمی‌شویم اما حتما دست‌هایم را بعد از خرید می‌شویم.

ولبردینگ: من خریدها را نمی‌شویم. در فروشگاه دستکش دست نمی‌کنم اما قبل و بعد از خرید دستم را می‌شویم.

بل: من خریدهایم را ضدعفونی نمی‌کنم.

بلوم: من هم آنلاین خرید می‌کنم هم حضوری. خریدها را ضدعفونی نمی‌کنم اما قبل از اینکه از آنها استفاده کنم برای یک روز آنها را در یک گوشه نگه می‌دارم.

 در رستوران غذا می‌خورید یا بیرون از رستوران غذا سفارش می‌دهید؟

فاوچی: ما به رستوران نمی‌رویم اما غذا سفارش می‌دهیم.

کانیک: رستوران اصلا. من کلا زیر هیچ سقفی که افراد زیادی در آن باشند نمی‌روم. نفس کشیدن در کنار افرادی که ریسک آنها را نمی‌دانید، خطرناک‌ترین کار ممکن است. حتی اگر ماسک هم زده باشند رستوران نمی‌روم. اما غذا سفارش می‌دهم.

ولبردینگ: من در داخل رستوران احساس راحتی ندارم اما بیرون آن، وقتی که فاصله رعایت شود راحتم. ما معمولا در خانه غذا می‌پزیم.

بل: داخل رستوران نه اما شاید بیرون آن غذا بخورم. البته اگر رستوران امن باشد. من از بیرون غذا سفارش نمی‌دهم.

بلوم: داخل رستوران نه اما بیرون آن بله.

برای شام به خانه دوستان می‌روید یا دوستانتان را به خانه دعوت می‌کنید؟

فاوچی: در موارد خاصی که مجبور باشیم، همگی ماسک می‌زنیم. هیچ ظرف مشترکی نداریم. برخی حتی برای خودشان لیوان می‌آورند. از بیرون غذا می‌گیرم و مراقبیم که به غذای یکدیگر دست نزنیم.

کانیک: دوستان معدودی هستند که با آنها شام می‌خورم. معمولا هم در فضای بیرون از خانه و با فاصله مناسب شام می‌خوریم. من کسی را که به رستوران می‌رود به خانه دعوت نمی‌کنم.

ولبردینگ: به جز دیدن اعضای درجه اول خانواده، فقط یک‌بار برای تولد یک دوست به پارک رفتیم. همه ماسک زده بودیم و با فاصله نشسته بودیم. فقط بچه‌هایمان به خانه ما آمده‌اند.

بل: من در این شرایط به خانه دوستانم نمی‌روم. تنها کسانی را هم به خانه راه می‌دهم که می‌دانم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

بلوم: فقط یک‌بار دوستانم را دیده‌ام و در فضای بیرون از خانه غذا خوردیم.

موهایتان را کوتاه می‌کنید؟ 

فاوچی: وقتی موهایم خیلی بلند شد، صبح خیلی زود، حدود ساعت 7صبح پیش آرایشگرم رفتم. هر 2ماسک زده بودیم.

کانیک: من آرایشگاه نمی‌روم و از آرایشگرم می‌خواهم که به خانه‌ام بیاید.

ولبردینگ: من تقریبا طاس هستم و نیازی ندارم اما همسرم به سالن می‌رود.

بل: نمی‌روم اما اگر شرایط طوری باشد که مشتری‌ها نوبتی و نفر به نفر وارد سالن بشوند، خواهم رفت.

بلوم: من ماه‌هاست آرایشگاه نرفته‌ام. اما حالا چون همه (در سالن‌ها) ماسک می‌زنند مشکلی پیش نمی‌آید.

حاضرید با هواپیما پرواز کنید؟ از اتوبوس، قطار و مترو استفاده می‌کنید؟

فاوچی: من 79سال دارم پس هرگز پرواز نمی‌کنم چون ریسک بالایی دارد. من در گروه افراد با ریسک بالا هستم پس نه مترو و نه سیستم حمل‌ونقل عمومی.

کانیک: فقط وقتی که مجبور باشم، ‌یعنی در موارد اضطراری حاضرم با هواپیما سفر کنم. حتی برای بازدید سالانه خانوادگی هم حاضر نیستم با هواپیما پرواز کنم. اما اگر مجبور باشم، از ماسک N95 استفاده خواهم کرد.

ولبردینگ: علاقه‌ای به این کار ندارم. تا جایی که مجبور شوم هم از قطار استفاده نمی‌کنم.

بل: من تا زمانی که فاصله‌گذاری فیزیکی در هواپیماها رعایت نشود پرواز نخواهم کرد. از مترو و قطار هم استفاده نخواهم کرد.

بلوم: هرگز، ‌هیچ کدام از آنها. نه، تا زمانی که تعداد مبتلایان به‌شدت کاهش پیدا کند.

به استخر یا باشگاه می‌روید؟ برای دویدن بیرون می‌روید؟

فاوچی: من به باشگاه نمی‌روم چون باید مراقب باشم اما پیاده‌روی می‌کنم.

کانیک: من به باشگاه نمی‌روم اما به استخر روباز می‌روم. استخر روباز بسیار امن‌تر از استخر سربسته است، البته اگر خیلی شلوغ نباشد.

ولبردینگ: در باشگاه‌ها نمی‌توانند همه‌‌چیز را ضدعفونی کنند پس نمی‌روم. استخر، اگر روباز باشد بله. اما شناگران نباید نزدیک هم باشند چون به‌خاطر شنا نفس‌های عمیق و سنگینی می‌گیرند.

بل: من فقط حاضرم در جایی که افراد کمی هستند پیاده‌روی کنم یا بدوم.

بلوم: من هر روز در خانه روی تردمیل می‌دوم. من اهل باشگاه رفتن هستم اما فکر نمی‌کنم تا زمانی که آمار پایین نیامده باشگاه جای مناسبی باشد. استخر روباز امن است اما باید مراقب رختکن‌ها بود.