۰ نفر

تقویت مهارت انتخاب و تصمیم گیری در کودکان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۱
کد خبر: 440708
تقویت مهارت انتخاب و تصمیم گیری در کودکان

یکی از مهم‌ترین مفاهیم اقتصادی، مسئله انتخاب و تصمیم گیری است. همه ما در تمام شرایط زندگی با کمیابی و محدودیت مواجه هستیم و سعی می‌کنیم با توجه به این محدودیت‌ها بهترین انتخاب را داشته باشیم وبهترین تصمیم‌ها را بگیریم.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، کودکان نیز از این امر مستثنا نیستند؛ آن ها نمی‌توانند همزمان دو بازی مختلف را باهم انجام دهند، نمی‌توانند همزمان در دو کلاس مختلف شرکت کنند و نمی‌توانند همزمان چندین اسباب بازی بخرند. پس چون کودکان نیز با کمیابی و محدودیت مواجه هستند، آنان نیز باید سعی کنند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. در مقاله امروز به چند روش برای تقویت مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری به کودکان اشاره کرده‌ام

برخی از تصمیم گیری‌ها را به کودکتان بسپارید

شما می‌توانید در برخی مواقع از دلبندتان بخواهید خودش تصمیم گیری کند و شما نیز به او مشورت دهید؛ مثلاً می‌توانید هنگامی که می‌خواهید برای کودکتان لباس بخرید، مزایا و معایب لباس‌های مد نظر را به او بگویید و سپس از او بخواهید با توجه به این ویژگی‌ها یک لباس را انتخاب کند. حتی مواقعی که می‌خواهید به تفریح بروید نیز می‌توانید به او مشورت بدهید و از او بپرسید کدام مکان را برای تفریح انتخاب می‌کند.

درباره تصمیم‌های خودتان با او صحبت کنید

برای این که فرزندتان در این زمینه از شما الگو بگیرد، می‌توانید تصمیم‌های درستی که گرفتید و دلایل آن ها را به او توضیح دهید.

برای کودک خود داستان‌هایی درباره درست تصمیم گرفتن تعریف کنید

برای این که دلبندتان بتواند در مواقع مختلف بهترین تصمیم‌ها را بگیرد، می‌توانید داستان‌هایی را درباره تصمیم‌گیری‌های درست برای او تعریف کنید. مثلاً می‌توانید کتاب داستان «تصمیم‌های جانی» را که از انتشارات مفتاح حکیم است برای او بخوانید تا دلبندتان از شخصیت‌های این داستان الگوبرداری کند و بتواند تصمیم‌های درستی بگیرد.