۰ نفر

اتلاف وقت را در فضای آنلاین دور بزنید

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبر: 440424
اتلاف وقت را در فضای آنلاین دور بزنید

یکی از راه‌های افزایش دانش و در عین حال دور زدن زمان‌های تلف شده، شرکت در کلاس‌های آنلاین است. حسن آموزش آنلاین در آن است که می‌توان همزمان در چند رشته هنری یا کار مورد علاقه مهارت کسب کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان، تا حالا به ساعتی که روی مچتان می‌بندید فکر کرده‌اید؟ یا ساعت شماته‌داری که روی میز کنار تختخواب‌تان کوک می‌کنید تا با صدای زنگش به موقع بیدار شوید؟ شاید هم از این ساعت‌های آونگ‌دار روی دیوارتان نصب کرده‌اید تا نوای ساعت ذهن‌تان را برای زندگی هوشیارتر کند و زمان را برای‌تان به خاطر بیاورد. پاسخ شما هر کدام که باشد فرقی ندارد. شاید ماهیت فیزیکی ساعت فرق کند، اما در ذات و هدف مشترک است. جالب است بدانید زمان استاندارد جهانی از سال ۱۸۸۴ در کنفرانسی از ملل که در واشنگنتن برگزار شد معمول گردید. آن زمان بود که جهان به ۲۴ منطقه زمانی تقسیم شد که هر یک به فاصله یک ساعت از دیگری قرار داشت و به این ترتیب آغاز روز جهانی تعیین شد. صومعه‌ها نخستین سازمان‌هایی بودند که کوشیدند فعالیت‌های اعضای خود را مطابق برنامه زمانی در تمام ساعات روز و هفته تنظیم کنند. به زبان ساده‌تر زمان شالوده مهم زندگی است و نمی‌توان نقش آن را در زندگی اجتماعی انکار کرد. زمان در جوامع مختلف معنای خودش را دارد.

زمانی متفاوت از بوتسوانا تا تهران

بیایید زمان را در یکی از کم توسعه یافته‌ترین فرهنگ‌ها از نظر تکنولوژی بررسی کنیم. فرهنگ کونگ یا بوشمن که در ناحیه صحرایی کالاهاری و بوتسوانا در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

کونگ‌ها در حالت سنتی به صورت گروه‌های ۳۰ یا ۴۰ نفره در سکونت‌گاه‌های موقتی نزدیک گودال‌های آب زندگی می‌کنند. غذا در محیط آن‌ها کم است و آن‌ها باید مسافت زیادی را برای یافتن آن بپیمایند؛ و این راهپیمایی بیشترین زمان آن‌ها را در طول یک روز اشغال می‌کند. اما در فصل خاصی از سال جریان عادی زندگی در میان کونگ‌ها تغییر کرده و آن‌ها به دلیل فرآوانی آب غذای بیشتر و آسان‌تری به دست می‌آورند. بنابراین صرفه‌جویی زمان پدید می‌آید که آن‌ها در این مدت روی برگزاری شعائر و مراسم‌های خودشان وقت می‌گذارند. پس زمان عامل مهمی در پیشرفت اجتماعی محسوب می‌شود. اگر کونگ‌ها زمان کمتری برای یافتن غذا صرف می‌کردند و برای تعأمل با اجتماعات پیرامون‌شان فرصت بیشتری داشتند شاید اکنون در زمره فرهنگ‌های توسعه یافته بودند. زمان عامل مهمی است برای میزان رشد یا عقب‌ماندگی یک تمدن. اینکه در یک جامعه افراد چقدر کار می‌کنند، چند ساعت استراحت دارند و تفریحات‌شان شامل چه مواردی می‌شود می‌تواند شناخت خوبی از آن جامعه را به تصویر بکشاند.

در شهر‌های کوچک فاصله‌های مکانی کمتر موجب بهینه‌سازی زمان می‌شود. بسیاری از شهرستانی‌ها دارای یک شغل دوم هستند. ساعات کار و تعطیلی و استراحت‌شان متفاوت است. اگر ۹ شب وارد یک شهرستان بشوید احتمالاً با یک سکوت عجیب و رازآلود مواجه می‌شوید، اما در شهر‌ها با شروع شب بخشی از فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود و بسیاری از کار‌ها به طور معمول پیش می‌رود. در شهر بزرگی مانند تهران اوضاع فعالیت‌ها در حین ۲۴ ساعت با دیگر جا‌ها متفاوت است. مثلاً ساعات خواب در پایتخت به شدت با شهر‌های کوچک و روستا‌ها متفاوت است. سبک زندگی متفاوت است. اما چرا؟ مگر همه مردم بر حسب ۲۴ ساعت برای خود زمانبندی تعیین نمی‌کنند؟ پس چرا ساعت‌های هدر رفته در شهر‌ها بیش از جا‌های دیگر است؟ چرا افراد بیشتر وقت خود را در رفت و آمد‌ها از دست می‌دهند؟ بیایید کار‌های روزانه یک کارمند را مرور کنیم. برای هشت ساعت کار مفید یا غیر مفید در محل کارش گاهی بیش از سه ساعت در رفت وآمد است. عده زیادی به دلیل مشکلات مسکن، از شهر‌های اطراف سرکار می‌روند و به همین دلیل مجبورند ساعت‌ها در ترافیک یا وسایط نقلیه عمومی عمر خود را سپری کنند. هر چند عده‌ای آن را به مطالعه و انجام کار‌های مفید می‌گذرانند، اما در کل این زمان‌ها تلف شده محسوب می‌شوند. پس در جامعه شهری کار کردن در محیط دور از خانه می‌تواند قاتل زمان باشد. هر چه محیط کار و زندگی نیروی انسانی دورتر باشد بازدهی کمتری در چرخه اقتصادی خواهد داشت. در شهر‌های بزرگ مسافت‌ها طولانی است و برای یک قرار ساده حتی در کافه با یک دوست باید مدت زیادی را در موقعیت تلف شده گذراند برای رسیدن به قرار. بازار‌های خرید و مراکز تفریحی شلوغ و پر جمعیت‌اند و دقایق بسیاری در وسایط نقلیه عمومی هدر می‌رود.

پادکست‌ها اتلاف زمان را دور می‌زنند

حال سؤال اینجاست که با این سبک از زندگی چگونه می‌توان به ایده‌آل‌های خود دست یافت وقتی به‌رغم تلاش بسیار با کمبود وقت مواجه می‌شویم؟ چگونه قرار است با مطالعه و دانش به دنیای ناشناخته‌ها پا بگذاریم، وقتی میان هیاهوی کار و زندگی و بدو بدو‌های روزانه خواب‌مان می‌برد. گاه روی صندلی مترو و گاه روی میز‌کارمان در خانه؟ چطور می‌شود این اتلاف وقت‌ها را جبران کرد؟ قطعاً نمی‌شود به مدت شبانه‌روز افزود، پس هر اتفاقی می‌افتد در مدیریت همان ساعات تلف شده است.

برای زندگی موفق در جامعه هوشمند امروزی که تکنولوژی به سرعت برق و باد پیش می‌رود، باید راه‌های مناسبی جایگزین شیوه‌های قدیمی کرد تا بیشترین بهره را از ساعات تلف شده، گرفت. به لطف تکنولوژی می‌توان در هر لحظه چیزی آموخت و برای یک زندگی پر شتاب مهارت لازم را کسب کرد. یکی از این شیوه‌های امروزی گوش دادن پادکست‌هاست. این روز‌ها مخاطبان خاص خودش را یافته و توانسته به جایگاه مناسبی میان مخاطبانش دست یابد. این شیوه آموزشی می‌تواند در هر لحظه فقط با وجود یک هدفون و یک بسته اینترنت فعال در هر حوزه‌ای که بخواهی به تو ساعت‌ها نکات آموزشی بیاموزد و دانشت را بالا ببرد.

مزیت دیگر آن استفاده آسان، بی‌دردسر و دسترسی شبانه‌روزی است. یک محیط آموزشی یا تفریحی مناسب که می‌تواند حتی در ساعات استراحت شما را همراهی کند.

آموزش آنلاین، همیشه و همه جا

یکی دیگر از راه‌های افزایش دانش و در عین حال دور زدن زمان‌های تلف شده، شرکت در کلاس‌های آنلاین است. شما پیش از این باید برای هر کلاسی هزینه بسیاری جهت ثبت نام می‌دادید و اغلب برای شرکت در کلاس‌ها مسافت بسیاری طی می‌کردید. فرض کنید یک شرکت گل آرایی قصد داشت متقاضی ثبت نام کند و به آن‌ها آموزش جدیدترین شیوه‌های گل آرایی را بدهد. باید مکانی مناسب را تهیه و برای اجرای امور ثبت نام شخصی را استخدام کند. آموزش نفر به‌نفر هزینه زیادی را به تشکیل دهنده کلاس‌ها تحمیل می‌کرد و عده زیادی را راهی خیابان‌ها. اما کلاس آنلاین را با اندکی خلاقیت و در مکانی مناسب برای آموزش می‌توان به راحتی برگزار کرد و همزمان تعداد زیادی هنرجو را تحت آموزش قرار داد. مخاطب نیز از بسیاری هزینه‌های کلاس حضوری مبرا شد. فرض کنید به جای کلاس‌های آنلاین آشپزی که با مبلغ کمی می‌توان به مهارت بالا رسید، می‌بایست در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کردیم. آنوقت هزینه بسیاری صرف خرید مواد اولیه برای آموزش می‌شد و هر هنرجو باید جداگانه وسایل را تهیه کند. در کلاس‌های حضوری امکان دوباره شنیدن محتوای آموزشی نبود، اما در آموزش آنلاین می‌توان کلاس مجازی را ضبط کرده و در موقعیت مناسب از آن استفاده کرد.

حسن آموزش آنلاین در آن است که می‌توان همزمان در چند رشته هنری یا کار مورد علاقه مهارت کسب کرد. می‌توان همزمان خط زیبایی داشت و در عین حال با مهارت یک آشپز حرفه‌ای غذا پخت و دیگران را شگفت‌زده کرد. می‌توان در خانه نشست و استعداد خود را در زمینه‌های مختلف محک زد.

دانشگاه و کتابخانه‌ای عظیم و در دسترس همگان

راهکار بعدی برای جبران وقت‌های هدر رفته استفاده از منابع اطلاعاتی یوتیوب است. شما می‌توانید با کمی وقت و چند کلیک ساده بهترین مقالات روز جهان را در حیطه موضوعات دلخواه‌تان بخوانید. امکان ترجمه زبان‌ها، موقعیت عالی یادگیری و تعأمل با سایر نقاط جهان را فراهم می‌کند، پس برای آگاه شدن لازم نیست در شهر راه بیفتید و دنبال منابع اطلاعاتی خاصی بگردید. هر وقت اراده کنید ابزار جست‌وجوی علمی برای شما مهیاست. کافیست اراده کنید. با وجود این امکانات بالقوه برای یادگیری دیگر بهانه‌ای برای بی‌سوادی یا پایین بودن سطع علمی جایز نیست. با وجود منابع اطلاعاتی بسیار دیگر مدرک دانشگاهی خیلی برای اثبات عالم بودن کافی نیست و مدرک نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تعیین سطع آگاهی فرد باشد.

یکی دیگر از راه‌های بالا بردن سطح آگاهی استفاده از دانش و معلومات استادان موفق در هر زمینه است. امروز اینترنت با یک کلیک ساده هزاران یافته در اختیارتان می‌گذارد که هر کدام تنوع و سطح علمی خودشان را دارند. البته فضای مجازی گاهی ما را گمراه می‌کند و در بسیاری موارد اطلاعات نادرست یا ناقص در اختیارمان می‌گذارد. برای بالا بردن سطح آگاهی در شبکه جهانی باید استادان موفق هر رشته‌ای را جست‌وجو و به علم و دانش آن‌ها اعتماد کرد. در غیر این صورت ما در دریای وسیعی از اطلاعات درست ونادرست غرق می‌شویم.

در چاه زمان‌های هدر رفته نیفتیم

زمان مقوله مهمی است. اگر برای بهره‌وری از آن برنامه از پیش تعیین شده نداشته باشیم، در چاه دقایق هدر رفته فرو می‌افتیم و زمان‌های طلایی برای یادگیری را به سرعت از دست می‌دهیم.

امروزه در هر یک از رشته‌های علمی و هنری، مجلات و کتاب‌های تخصصی آن رشته چاپ می‌شود و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. عده‌ای تولید فکر یا محتوا کرده و با صرف هزینه مادی و معنوی اطلاعاتی که براساس تجربه و دانش دیگران به دست آمده به مخاطب منتقل می‌کنند. بنابراین به مردم طالب آگاهی پیشنهاد می‌شود مجلات تخصصی حوزه کاریشان را حتماً دنبال کنند. این پیگیری موجب تقویت کار شده و هنر یا علم آن‌ها را به هنر و علم جهانی نزدیک می‌کند. در دنیای امروز کسی موفق‌تر است که دانش بیشتری دارد و در کنار این دانش مهارت‌های لازم را نیز فرا گرفته باشد. پس حتماً دانش حوزه خود را به روزرسانی کنید و مدام از اخبار آن حوزه مطلع شوید و با جدیدترین اندیشه‌ها و دانسته‌های بشر در سراسر گیتی آشنا شوید.