۰ نفر

نسخه کرونا در جیب مردم است؛ در خانه بمانید

۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 426394
نسخه کرونا در جیب مردم است؛ در خانه بمانید

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: نسخه درمان در جیب مردم است در صورتی که در خانه بمانند حتماً ویروس کرونا از کشورمان رخت بر می‌بندد. در غیر از این صورت حالا حالاها مهمان ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاتمی در یک برنامه تلویزیونی ضمن تبریک سال نو گفت: اولین نکته‌ای را که باید عرض کنم این است که ترس منطقی از ویروس کرونا نشانه سلامت‌ روان هر انسانی است و بر عکس نداشتن ترس از از ویژگی‌های انسان سالم نیست.

وی بااشاره به سفر نوروزی برخی مردم برغم هشدارهای داده شده، گفت: در چند روز گذشته شاهد آن بودیم بعضی از شهروندان بدون توجه به تذکرات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند و در حال مسافرت به استان‌های مختلف هستند، که این امر از دو منظر قابل نقد است: اول این که‌ قانون را زیر پا گذاشتن صحیح نیست و دوم با این رفتار سلامت خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند. با مسافرت به استان‌ها و روستاها این بیماری در کشور پخش می‌شود، بنابراین باید انتظار داشت در ۲ هفته آینده بیماران کرونایی روانه بیمارستان‌ها شوند.

دکتر حاتمی ضمن تأکید بر انتقال ویروس کرونا در مسافرت‌های نوروزی، بیان داشت: فردی از یکی از شهرهای جنوبی با اینجانب تماس گرفت و گفت دوستی از تهران به این جا آمده و دچار کرونا شده و در بیمارستان بستری است؛ مردم و خانواده فکر می‌کنند کرونا را ایشان به این شهرستان آورده است. طی تماسی دیگر از همین شهرهای جنوبی اظهار داشتند: ما خیلی مهمان نواز هستیم، اما امکانات درمانی ما ضعیف است، بگوئید کسی به شهر ما نیاید، اگر مریض شود امکان درمان او را نداریم و شرمنده می‌شویم، بنابراین مسافرت رفتن به استان‌ها کاری پسندیده نیست و خلاف خود مراقبتی و دیگر مراقبتی است، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی جزء ویژگی های انسان های رشد یافته است.

 

وی، ادامه داد: امروز باید خیلی از خواسته‌های مان را به تأخیر بیاندازیم، برای همه ما سخت است آئین دید و بازدید که به آن تأکید شده و جزئی از فرهنگ ماست بر آن چشم بپوشیم، اما در خانه ماندن به خاطر هدفی بزرگ تر که همان حفظ سلامت است در اولویت است. از کشور ما با فرهنگ غنی که دارد انتظار می رود، همگی برای شکست کرونا مشارکت کنند. وقتی که بیمار از دستورات پزشک یا روان‌شناس تبعیت نکند، پزشک یا روان‌شناس کمکی به او نمی‌تواند بکند و اکنون هم اگر مردم همکاری نکنند و در خانه نمانند، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاری نمی‌تواند انجام دهد. نسخه درمان در جیب مردم است. در صورتی که در خانه بمانند حتماً ویروس کرونا از کشورمان رخت بر می‌بندد. در غیر از این صورت حالا حالاها مهمان ما است.

دانشیار دانشگاه خوارزمی با اشاره به تقویت مهارت‌‌ها در حوزه مشاغل افراد، خاطر نشان کرد: از من می‌پرسند که افراد در خانه حوصله‌شان سر می‌رود و برای شان سخت است. من از شما یک سؤال دارم، شغل شما چیست؟ کارمند، راننده تاکسی، خدمتکار، مدیر، معلم یا غیره شما در هر حرفه‌ای که باشید، می‌توانید در این ایام حداقل یک مهارت جدید در هر شغلی که در آن فعالیت دارید، اضافه کنید. مهارتی که پس از طی شدن این دوران می‌تواند کیفیت زندگی شما را تغییر داده و شما را از دیگران متمایز کند. هر کدام از ما در هر صنفی که باشیم می‌توانیم چندین مهارت را در این ایام انتخاب کرده و خودمان را در آن رشد دهیم. مهارت ماندن در خانه را روان‌شناسان می‌توانند آموزش دهند.  

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، افزود: در سبک زندگی کرونایی، برنامه‌ای برای فعالیت‌های روزانه خود تنظیم کنید، از همه امکاناتی که در اختیارتان است، استفاده کنید تا زندگی با نشاطی در منزل داشته باشید. این شرایط را تبدیل به فرصت کنید. هر خانواده با توجه به علائق خود برنامه روزانه خود را تنظیم کند. در برنامه روزانه ورزش، خواب، تغذیه خوب، مطالعه، تماشای تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، نوشتن خاطرات، انجام کارهای عقب افتاده، دور کاری و استفاده حداکثری از فضاهای مجازی می‌تواند زندگی را برای شما معنا کند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، دکتر حاتمی، اظهار داشت: خوشبختانه تمام ارکان نظام امکانات خود را جهت کمک به مردم و زندگی بهتر بسیج کرده‌اند، از این فرصت استفاده کنید. در ماه گذشته تمام روان‌شناسان و مشاوران کشور از طریق سامانه 4030 ،137 و دفاتر خود تماماً در خدمت مردم عزیزمان بوده‌اند و افراد می‌توانند هر موقع نیاز داشته باشند از راهنمایی‌های آنان استفاده کنند. تصمیمات منطقی و زندگی بر مبنای شرایط موجود ما را از این مرحله عبور می‌دهد.