۰ نفر

چگونه در روزهای قرنطینه خانگی مفید باشیم؟

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 425330
چگونه در روزهای قرنطینه خانگی مفید باشیم؟

یک مشاور خانواده، با بیان اینکه برخی از افراد با حرف زدن زیاد با دیگران درباره کرونا سبک می شوند و آرامش می گیرند، گفت: برخی از افراد نیز با تمرکز و توجه بر علایق شخصی و انجام کارهای عقب مانده احساس مفید بودن پیدا می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نیلوفر گلپور، مشاور کودک و خانواده با بیان اینکه در شرایط کنونی درگیر یک بحران همه گیر شده ایم، اظهار کرد: بحران پدیده هایی را شامل می شود که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و برای اقشار مختلف جامعه رنج و درد ایجاد می کند و گاهی اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی با اشاره به انتشار ویروس کووید - ۱۹ در جهان و ایران، افزود: در حال حاضر شاهد طیف زیادی از انسان های درگیر با بیماری کرونا هستیم؛ انسان هایی که یا خودشان بیمار هستند، یا عزیزانشان؛ از طرف دیگر با گروهی از انسان ها مواجه هستیم که نگران ابتلا به این بیماری هستند.

این روان شناس بالینی، عده ای از انسان ها را نسبت به خطرات ناشی از انتشار و ابتلا به بیماری کرونا بی ملاحظه دانست که با نادیده گرفتن هشدارها، رفتارهای پرخطری را برای خود و دیگران رقم می زنند و تصریح کرد: همچنین با افراد سالم مواجه هستیم که درکی درست و منطقی از شرایط موجود دارند. این دسته از افراد از نظر روانی سالم هستند و خطر را به خوبی شناسایی می کنند و اضطراب بیمارگونه ندارند و با تفکر منطقی از بحران می گذرند.

گلپور، با بیان اینکه انسان های مضطرب علیرغم رعایت اصول پیشگیری، تاب و توان کمی در برابر نگرانی و تشویش مبتلا شدن به کرونا دارند، گفت: زندگی عادی این دسته از افراد به دلیل داشتن اختلالات زمینه ای همچون اضطراب، وسواس و افسردگی در شرایط بحران دچار اخلال شده و کارآمدی و توانمندی های آنان را کمرنگ می کند.

وی با اشاره به گذشت یک دوره ۲۰ روز از قرنطینه خانگی، عنوان کرد: با توجه به شرایط جدی پیش آمده در کشور و برای حفاظت از خود و خانواده خود تصمیم گرفتیم در خانه بمانیم و جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشویم لذا نسبت به شرایط قرنطینه خانگی شناخت کافی نداریم و کلافگی های ممتد از این روزمرگی پیدا کردیم. در واقع نمی دانیم از نظر روانی باید چه اقداماتی انجام دهیم که به آرامش برسیم و این ایام را به سلامت طی کنیم.

پشت نگرانی ها باید حل مسئله باشد

مشاور کودک و خانواده، با تاکید بر اینکه علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های جسمانی باید به بعد روانی بحران کرونا هم بپردازیم، اضافه کرد: افراد سعی می کنند در شرایط موجود خودشان را قوی و محکم نگه دارند، زیرا قوی بودن سیستم ایمنی، کمک می کند از نظر جسمی بیمار نشویم، اما یکی از مهمترین مسائل در این روزها این است که ما احساس نگرانی و تشویش زیادی داریم و گاهی فکر می کنیم نمی توانیم بر ترس و نگرانی ناشی از بیمار شدن خودمان و عزیزانمان غلبه کنیم.

گلپور ادامه داد: افرادی که دچار نگرانی ها و تشویش های روزمره هستند در شرایط حاد و بحرانی خودشان را بروز می دهند. البته این نگرانی ها تا حدی طبیعی است و همه ما دچار آن هستیم و باید وجود داشته باشد تا بتوانیم از خودمان مراقبت کنیم، اما پشت این نگرانی باید حل مسئله باشد و اگر حل مسئله و راهکار نداشته باشیم نمی توانیم هیچ کمکی به خودمان و دیگران کنیم.

وی با اشاره به مسئولیت افراد بالغ نسبت به کودکان، تصریح کرد: والدین باید در شرایط سخت و بحران ها الگوی مناسبی برای کودکان باشند و با تسلط بر مشکلات و نگرانی ها به خانواده کمک کنند.

این روان شناس بالینی، ابراز هیجانات را یکی از روش های کاهش نگرانی و اضطراب دانست و متذکر شد: اگر احساس ناراحتی یا نگرانی داریم و موضوعی ما را آزار می دهد، به جای انکار و پاک کردن صورت مسئله، باید نگرانی های موجود را به شیوه درست ابراز کنیم و واقع بینانه در مورد احساسات و نگرانی هایمان با اعضای خانواده حرف بزنیم و شرایط پیش آمده را بپذیریم. البته این حرف زدن ها باید مثبت و راه حل محور باشد.

وی واقع بینی در کنار حل مسئله را یکی از مهمترین و سازنده ترین ویژگی ها برای عبور از بحران هاست، خاطرنشان کرد: حل مسئله در شرایط فعلی به این معناست که چه کارهایی باید انجام دهیم تا به خودمان و اطرافیان کمک کنیم؛ هر کاری که باعث شود احساس خوبی داشته باشیم.

ما و فرزندانمان برای آینده نیاز به سلامت روان داریم

گلپور، با بیان اینکه احساس مفید بودن ناشی از کمک کردن به دیگران در مواقع بحرانی موجب کاهش اضطراب می شود، گفت: برخی از افراد با حرف زدن زیاد با دیگران درباره این موضوع سبک می شوند و آرامش می گیرند، برخی از افراد نیز با تمرکز و توجه بر علایق شخصی و انجام کارهای عقب مانده احساس مفید بودن پیدا می کنند، زیرا در خانه ماندن و کار نکردن و عدم حضور در فضاهای عمومی حس مفید بودن ما را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر این حس را بازگردانیم، به خودمان کمک کردیم.

مشاور کودک و خانواده، تقویت روحیه و فضای معنوی را یکی دیگر از روش های کاهش نگرانی در بحران ها دانست و یادآور شد: افرادی که از نظر معنوی قوی هستند، در این شرایط حال و روز بهتری دارند لذا همه افراد به ارتقای بعد معنوی خود نیاز دارند و باید خودشان را از نظر روانی در یک شرایط مثبت و ایدئولوژی درست قرار دهند. تقویت باورهای درست موجب می شود احساس خوب داشته باشیم و با این احساس خوب به دیگران کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید کارآمد و مفید باشیم و کارهای سازنده انجام دهیم، اظهار کرد: والدین در روزهای قرنطینه خانگی خیلی اخبار نگران کننده را دنبال نکنند و کودکان را در معرض شنیدن این اخبار قرار ندهند، زیرا کودکان درک مناسبی از شنیده های خود ندارند و ممکن است نگرانی هایشان آنقدر بزرگ شود که به آنان آسیب بزند لذا فضایی آرام و تحت کنترل را برای کودکان ترسیم کنید و سرگرم کردن آنان با بازی و کتابخوانی و وقت گذاشتن و آموزش مهارت ها را اولویت خود قرار دهید تا این روزها را راحت تر بگذرانند.

این روان شناس بالینی، بحران ها را گذرا دانست و تاکید کرد: این روزها تمام می شود و ما باید از نظر روانی انسان های سالمی باقی بمانیم، زیرا ما و فرزندانمان برای آینده نیاز به سلامت روان داریم لذا باید صبور و تاب آور باشیم، توانایی خرد کردن مسائل پیش رو و حل آنها را داشته باشیم، با واقع بینی شرایط را بپذیریم و معنویت را در خودمان هرچه بیشتر تقویت کنیم.

گلپور، با بیان اینکه افراد در مواقع بحرانی بیش از هر زمان دیگری با خود واقعی خود مواجه می شوند و ضعف های شخصیتی خود را باز می یابند، خاطرنشان کرد: حال چه خوب است هر کدام از ما در این دوران با نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آشنا شویم و حتما در آینده نزدیک به خودسازی بپردازیم.