۰ نفر

توصیه‌هایی برای کاهش استرس کرونا

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 422245
توصیه‌هایی برای کاهش استرس کرونا

در شرایطی که شیوع کرونا فراگیر شده و تمام نظام پزشکی کشور درگیر این ویروس خطرناک است، جا دارد با تکیه بر اخبار و روایات درست و صحیح از بار استرس و وحشت بوجود آمده از ابتلای به آن کاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک روانشناس بالینی گفت: در شرایط کنونی هموطنان سعی کنند به توصیه‌های علمی بیشتر توجه کنند زیرا متاسفانه بازار شایعه نگرانی‌های زیادی بوجود آورده و بطور طبیعی باعث ایجاد ترس و استرس در میان افراد جامعه شود.

فربد فدایی افزود: افکار مردم در این شرایط به شکل ناخودآگاه تمایل دارد خبرهای اضطراب برانگیز و خطرناک را دنبال کند از این رو با حوصله به خرج دادن و بهره گرفتن از رسانه‌های که تنها کانال اطلاع رسانی نظام پزشکی و یا حداقل مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است،‌ اخبار و توصیه های بهداشتی در مورد ویروس کرونا را دنبال کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط فقط دنبال اخبار بیماری نباشید بلکه برای کاهش فشار روانی این موضوع،‌ اخبار دیگر شهرها و اماکن، موسیقی و فیلم و دیگر هنرها را پیگیری کنید. زمانی که در شرایط استرس قرار دارید قوه تصمیم‌گیری کنترل و مدیریت خود را از دست می دهد.

این روانشناس با بیان اینکه استرس بیش از حد نسبت به آلوده شدن به ویروس،‌ اختلال وسواس جبری بوجود خواهد آورد،‌ گفت: در زمانی که اضطراب و استرس مبتلا شدن به بیمار تمام وجود فرد را فراگرفت از ترس اینکه آلودگی به سراغش نیاید مدام دستان خود را هر لحظه با ژل و یا مواد ضدعفونی می کند و این در حالی که اصلا نیاز نیست این کار با هر شک و تردید به آلوده شدن،‌ انجام شود.    

فدایی اظهارداشت: برای کاهش فشار عصبی در شرایط بحرانی گاهی از یاد می بریم که به هر حرفی که از رسانه‌ها اعلام می شود نباید اطمینان کرد، از این رو ذهن و روان گاهی دوست دارد چیزهایی را پررنگ‌تر ببیند، حواسمان به این توانایی آسیب‌رسانِ مغز و اعصاب باشد.

وی با بیان اینکه بچه‌ها درک درستی از اخبار ویروس کرونا یا کووید 19 ندارند و متاسفانه خانواده ها در حضور کودکان اخبار فاجعه آمیز این بیماری را از هر گوشه و منطقه رد و بدل می کنند،‌ افزود:‌ باید به یاد آن‌ها بود و نگرانی‌های آنها را با حمایت و دلداری دادن و برطرف کردن ترس و نگرانی سرکوب کرد.

این روانشناس بالینی افزود: در مواقع بحرانی حمایت و پشتیبانی مردم از یکدیگر امری لازم و طبیعی به نظر می رسد اما زمانی که بیماری واگیردار و از طرفی غافل گیر کننده در جامعه شایع شده، باید برنامه‌های جمعی خود را  محدود و حتی المقدور خود و خانواده را قرنطینه کرد.

فدایی با بیان اینکه باید ارتباطات کوچک و فعالیت‌ های ورزشی را کاهش داده اما تعطیل نکنیم، گفت: احتمال دارد در زمانی که بیماری واگیردار در منطقه شایع شود برخی از کسانی که اختلالات روانی و یا ترس‌های قدیمی دارند دوباره به سراغ آنان بازگردد، از این رو نباید از آنها غافل شد و از متخصصین و مشاوران در این رابطه کمک گرفت.

وی تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی اعتماد به نفس را در بین افراد جامعه افزایش خواهد داد و باید به مردم اطمینان داد که ویروس کرونا فقط دو درصد از مبتلایان به این بیماری از پای درخواهد آورد و از این رو کرونا خطرناک نیست و فقط باید خود و اطرافیان را در مواجهه با ویروس کنترل و محافظت کرد. 

این روانشناس با بیان اینکه هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس کرونا موجود نیست و تنها با رعایت موارد بهداشتی اعلام شده از سوی مراکز بهداشتی درمانی می توان راههای خطر ابتلا به عفونت را مسدود کرد،‌ افزود: دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو داد. 

فدایی گفت: از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری و از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری و در زمانی که سرفه یا عطسه به فرد دست داد، دهان خود را با یک دستمال بپوشاند، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازد.

وی افزود: اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌شود را تمیز و ضد عفونی و چنانچه بیمار هستید و فکر می‌کنید به ویروس کرونا آلوده اید به مرکز بهداشتی و یا پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.