۰ نفر

چند توصیه برای کاهش ازدواج پرخطر

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۱۵
کد خبر: 418789
چند توصیه برای کاهش ازدواج پرخطر

ازدواج پیوند میان داشته‌ها برای تکمیل ناداشته‌ها است و هنگامی که یک زوج برای رسیدن به هم حاضر به گذشت و فداکاری نیست،‌ در ادامه روند زندگی مشترک با خطر مواجه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک متخصص روانپزشک و زوج درمانگر در خصوص راهکار کاهش تنش و استحکام روابط بین زوج ها اظهار داشت: از مهمترین نکاتی که به شناخت پیش از ازدواج به ویژه زوج های جوان کمک می کند، پرسش و پاسخ شفاف، مشخص و جهت دار برای کسب اطلاع از خصوصیات فردی یکدیگر است.

سمیرا یزدانی با بیان اینکه ابراز خواسته های طرفین قبل از ازدواج به کاهش ریسک ازدواج نامناسب کمک می کند، افزود: زوج ها نباید به هیچ عنوان فکر کنند پرسیدن در حوزه های مختلف به رابطه آنان قبل از ازدواج لطمه می زند، بلکه بالعکس شفاف سازی در امور ساده و معمولی که بسیاری آن را پیش پا افتاده فرض می کنند، می تواند بسیاری از عوامل ناشناخته در مراحل بعدی زندگی را که شاید قبل از ازدواج خیلی به آن پرداخته نمی شود،‌ روشن و رفع سازد.

وی تصریح کرد: طرفین از تقسیم وظایف و کارهای منزل تا انجام امور آشپزی و سلیقه غذایی، میزان حساسیت به نظافت و سبک تزئین منزل، ساعت های خواب و بیداری، گذران اوقات فراغت، میزان تمایل به معاشرت، تفریحات مورد علاقه، مسافرت و نحوه سفرکردن، صحبت در خصوص سلایق حتی ریزترین موضوع که شاید بعد از ازدواج به یک کشمکش بزرگ و فرسودگی منجر شود، باید با یکدیگر را مورد پرسش و پاسخ قرار دهند.

 این متخصص زوج درمانگر اظهار داشت: زوج ها قبل از ازدواج حتما در مورد مسایل مالی بیشتر با یکدیگر صحبت کنند،‌ هرگز فکر نکنند گفت وگو در مورد مسایل مالی دوران رویایی پیش از ازدواج آنان را تیره و تار می کند بلکه بر عکس با این کار از یک ناهماهنگی بزرگ بعد از تشکیل خانواده جلوگیری خواهد کرد.

یزدانی گفت: گفت وگوی صادقانه درباره نحوه برگزاری مراسم ازدواج،‌ خرید عروسی، محل زندگی و شرایط مالی، نحوه پول خرج کردن و میزان پس انداز، انواع سرمایه گذاری و مشارکت در تامین مایحتاج زندگی از موضوعات دیگر برای شناخت طرفین و کاهش خطر پذیری زوج ها بعد از ازدواج است.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در ارزیابی قبل از ازدواج که می تواند محل اختلاف و گسست زوجین باشد،‌ عدم بررسی خانواده و وابستگان طرف مقابل است، افزود: زوج ها پیش از پیوند زناشویی در مورد سبک زندگی خانوادگی و ارتباط با خویشاوندان طرف مقابل، رفت و آمد فامیلی، نحوه معاشرت و مشارکت در مراسم اقوام دور و نزدیک و آشنایی با سبک و فرهنگ زندگی خانواده ها، بطور شفاف برای یکدیگر موارد را روشن کنند.     

یزدانی تاکید کرد: زوجهایی که دارای اعتقاد مذهبی و یا سیاسی مشابهی هستند، به دلیل عقاید یکسان در این حوزه مهم و زندگی بر طبق آموزش های مذهبی که دارند، مشکلات کمتری نسبت به دیگر افرادی که تصمیم به ازدواج با یکدیگر دارند،‌ خواهند داشت.

بچه دار شدن

وی گفت: از آنجایی که بچه دار شدن مسیر زندگی زوج ها را تغییر خواهد داد، دیدگاه متفاوت نسبت به فرزند آوری و تربیت صحیح کودک چالش بزرگی را میان زوجین رقم خواهد زد. از این رو زن و مرد باید پیش از ازدواج در مورد بچه دار شدن حتی نسبت به جنسیت آن با توجه به شرایط خاص این دوران، به سوالات یکدیگر در این خصوص پاسخ دهند تا در ادامه با مشکل مواجه نشوند.

این روانپزشک افزود: زوج ها باید بر سر تعداد فرزندان،‌ فاصله سنی، میزان اهمیت فرزند دختر یا پسر، پیشگیری از بچه دارشدن، روش تربیت و یا در صورت بروز اختلافات در این خصوص ضمن مراجعه به مشاور،‌ با یکدیگر گفت وگو کنند.