۰ نفر

اعلام آمار ازدواج و طلاق طی ۷سال

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبر: 407840
اعلام آمار ازدواج و طلاق طی ۷سال

سازمان ثبت احوال اعلام کرد که ۱۲.۲ درصد ازدواج زنان از سال ۹۱ تا ۹۷ منجر به طلاق شده که ۲.۸ درصد این ازدواجها یک سال بعد به طلاق منجر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال از تعداد ۷۸۸ هزار و ۸۶ ازدواج ضبط شده در سال ۹۱ برای زنان تنها ۱۲.۲ درصد یعنی حدود ۹۵ هزار و ۷۸۰ رویداد ازدواج تا انتهای سال ۹۷ به منجر طلاق شده است.

از این تعداد ۱.۳ درصد ازدواجها در همان سال با فاصله کمتر از یک سال از ازدواج، ۲.۸ درصد در سال بعد با گذشت یک سال از زندگی مشترک، ۲.۲ درصد ازدواجها در سال ۹۳ یعنی با گذشت ۲ سال از زندگی مشترک، ۱.۸ درصد پس از گذشت سه سال از زندگی مشترک، ۱.۵ درصد در چهارمین سال زندگی مشترک، ۱.۳ درصد پس از ۵ سال از زندگی و ۱.۱ درصد نیز در ششمین سال زندگی مشترک منجر به طلاق شده است.

مشاهده رخداد طلاق برای ۱۲.۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۱ تا پایان سال ۹۷ در حالی است که در صورت محاسبه نسبت طلاق به ازدواج بر پایه آمارهای ثبتی سال ۹۱ رقمی معادل ۱۹.۲ درصدحاصل می‌شود که به تعبیر درست یعنی درصد طلاق ثبت شده نسبت به ازدواج‌های ثبت شده ۱۹ یا ۲۰ درصد است و تغییر غلط نیز این است که ۱۹ یا ۲۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر شده است.

همچنین مشاهده این موضوع که ۱.۳ درصد ازدواج‌ها ضبط شده در سال ۹۱ در همان سال اول به طلاق منجر شده‌اند در حالی است که با توجه به اینکه سهم این طلاق‌ها نسبت به کل طلاق‌های ثبت شده در آن سال ۱۴ درصد بوده است که گاه از این نسبت به اشتباه تعبیر می‌شود که ۱۴ درصد ازدواج در سال اول به طلاق منجر می‌شود در حالی که درست نیست.

این نسل از ازدواج‌های ضبط شده برای زنان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال ۹۱ به طور متوسط در حدود ۲۳ سالگی در سال ۹۱ ازدواج کرده و ۱۲.۲ درصد از آنها پس از سپری کردن به طور میانگین ۲.۲ سال از زندگی مشترک در ۲۵.۴ سالگی طلاق را تجربه کرده‌اند.

حدود نیمی از نسل ازدواج‌های زنان در سال ۹۱ (نسل ازدواج شامل مجموعه افرادی است که در یک سال مشخص ازدواج کرده‌اند)، که به طلاق منجر شدند مربوط به متولدان زن دهه هفتاد بوده است این زنان به طور متوسط در ۱۷.۳ سالگی در سال ۹۱ ازدواج کرده و پس از ۲.۳ سال از زندگی مشترک در سن ۲۰.۱ سالگی طلاق را تجربه کردند.

سهم زنان دهه شصتی که در سال ۹۱ ازدواج کرده و تا پایان سال ۹۷ طلاق را تجربه کردند ۳۹ درصد بوده است این زنان به طور میانگین در ۲۵ سالگی ازدواج کرده و بعد از گذشت ۲.۲ سال از زندگی مشترک در سن ۲۷.۷ سالگی طلاق گرفتند.

۸.۱ درصد از ازدواجهای سال ۹۱ که تا پایان سال ۹۷ به طلاق انجامیده مربوط به زنان متولد دهه ۵۰ بوده است .

همچنین ۳.۱ درصد از ازدواج‌های سال ۹۱ که به طلاق منجر شده مربوط به زنان متولد سال ۴۹ و قبل آن بوده است. دوام زندگی مشترک این گروه از زنانی که در سال ۹۱ ازدواج کردند ۱.۸ سال بوده است.