۰ نفر

مردان بیوه چه مشکلاتی دارند؟

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبر: 402540
مردان بیوه چه مشکلاتی دارند؟

از زنان سرپرست خانوار و مادران تنها گزارش های زیادی منتشر شده اما مردانی که در سایه فرهنگ و عرف دیده نمی‌شوند را در این گزارش به صحنه آورده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رکنا، افزایش آمار طلاق به تیتری تکراری در رسانه ها تبدیل شده است اما ثبت مهر طلاق در شناسنامه افراد وقتی فرزند یا فرزندانی دارند به منزله پایان سرنوشت این پیوندهای ناکام زناشویی نیست .از مشکلات مادران تنها در پس از جدایی و طلاق زیاد نوشته شده است ولی از پدران تنها و مجرد و دغدغه های کار و زندگی و پدر بودن و … گفته نمی شود.

رامین ۴۳ ساله دو فرزند پسر دارد او با همسرش ۱۴ سال زندگی کردو بعد دیگر راهی نماند جز جدایی و پسرانش با او همخانه شدند و زندگی جدید سه نفره شکل گرفت.

رامین درباره مردانی که در شرایط او هستند می‌گوید: «هیچ الگویی مناسبی برای رفتار با بچه ها وجود ندارد یعنی هیچکس برای ما تعریف نکرده است که یک پدر تنها چگونه باید زندگی را بچرخاند و با فرزندانش برخورد کند. بخاطر همین هرکس روش خود را نسبت به سن خود و فرزندانش اجرا می کند . من تنها راهی که برای ارتباط با بچه هایم پیدا کردم این بود که جای خالی مادر، نه از نظر عاطفی بلکه از نظر حضور فیزیکی مثل خانه گرم، تمیز و غذای گرم را پر کنم».

این پدر نیز مانند سایر افراد سختگیری های خودش را دارد اما از حرف هایش مشخص است که امتیاز هایی به فرزندانش داده تا جای خالی مادر را حس نکنند او اضافه می‌کند: « تمام تلاش خود را می‌کنم که فرزندانم ضمن اینکه با من صمیمی باشند ، از احترام گذاشتن به پدر دور نشوند. عاطفه پدرانه را دارم اما جای خالی عاطفه زنانه از جنس مهر مادرانه برای فرزندان همیشه خالی است .من بچه هایم را می‌بوسم، سربه سرشون میذارم، بغلشان می‌کنم و.. اما مهرمادری معنا و حسی دیگر دارد . متاسفانه در جامعه امروزی برخلاف قدیم دیگر خبری از کمک مادربزرگ، عمه، خاله و… نیست. یعنی همه درگیر دغدغه های زندگی خود هستند و جایی برای کمک نمی ماند.

او با اشاره به این مسئله که از نظر تهیه غذای گرم سعی کرده ام تا کاری کنم بچه ها وقتی سر سفره می‌نشینند جای خالی مادر را احساس نکنند اضافه کرد: پدرتنها و مادرتنها بودن بسیار پر دغدغه است . هر کدام باید نقش دیگری را هم بر دوش بکشند.تنها تامین مخارج و شرایط اقتصادی نیست بلکه باید نسبت به جنس فرزندان و سن آنها هم تامین نیاز مادرانه و پدرانه را مدنظر داشته باشیم.

طیبه حاجی محمد یزدی کارشناس و مشاور خانواده درباره پدران تنها گفت: برای اکثر پدران، طلاق دشوارترین تجربه ای است که تاکنون از سر گذرانده اند. پدر ها بعد از جدایی ، ابتدا باید تلاش کنند از نظر روحی بتوانند خود را مراقبت کنند . تا در ادامه بتوانند پدران موثری برای فرزندانی باشند که قرار است با آنها زندگی کنند . جنسیت فرزندی که با پدران تنها زندگی را آغاز می کند بسیار مهم در نوع برنامه ریزی زندگی پدرانه با فرزند است . مردان اثرات طلاق را به طرق مختلف تجربه خواهند کرد – آن را اول در کیف پول خود احساس خواهند کرد ، ممکن است کرامت آنان تحت تأثیر قرار بگیرد، ممکن است کیفیت زندگی پایین بیاید و غیره. اما نتیجه ای که بیشترین لطمه را برای پدران طلاق دارد از دست دادن اوقاتی که پیش از این با فرزندان داشتند و به شکل انفجاری تغییر می کند.