۰ نفر

به حرف‌هاش گوش بده، همین!

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸
کد خبر: 400799
به حرف‌هاش گوش بده، همین!

اگر شما مردی متاهل باشید، به احتمال زیاد قبول دارید که معمولا از نظر برخی آقایان، صحبت‌های خانم‌ها خسته کننده، تکراری، بی‌فایده یا حتی اعصاب خردکن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، بنابراین یا از موقعیت‌هایی که قرار است به صحبت‌های همسرتان گوش دهید، فرار خواهید کرد یا در زمان هم صحبتی با آن‌ها، دوست دارید سریع یک راه‌حل به آن‌ها برای حل مشکل‌شان ارائه بدهید و خلاص! در این میان، شما به یکی از ضروری‌ترین نیازهای همسرتان پاسخ نداده‌اید. داستان امروز و تحلیل روان‌شناسانه‌اش درباره همین موضوع است و خواندنش به همه شوهرها توصیه می‌شود.

داستان

 تقصیر منه که با تو درددل می‌کنم!

با دست‌هایی که پر بود از سبزی و میوه، وارد خانه شد و با پشت پا، در خانه را محکم به هم کوبید. بعد در حالی‌که زیر لب زمین و زمان را مورد عنایت قرار می‌داد، کیسه‌های خرید را گذاشت روی پیشخوان آشپزخانه. این دومین باری بود که در ماه اخیر، با زن همسایه کناری سر نظافت راه پله‌ها حرفش شده بود. زن همسایه هر بار جوری چشم نازک می‌کرد و با بی‌محلی جوابش را می‌داد که مژگان، یک هفته تمام با یادآوری رفتارهای او حرص‌و‌جوش می‌خورد! ناهار را روی میز چیده بود که وحید از راه رسید. خیلی با خودش کلنجار رفت که قضیه را بعد از ناهار برای او تعریف کند اما حریف خودش نشد. اولین قاشق غذا را که قورت داد، گفت: «امروز دوباره با زن همسایه بغلی حرفم شد!» وحید گفت: «ای بابا، دوباره حرفت شد! حالا بذار غذامون رو بخوریم، بعد!» مژگان جواب داد: «باشه...». بالاخره غذا تمام شد و وحید در حالی که کنترل تلویزیون را به دست گرفته بود، لم داد روی مبل راحتی. مژگان که طاقتش تمام شده بود، شروع کرد: «آره داشتم می‌گفتم، امروز دوباره با زن همسایه بغلی بحثم شد، بهش گفتم قرار بود شنبه این هفته شما راه پله‌ها رو تمیز کنید ولی طبق معمول...» وحید گفت: «عجب» مژگان گفت: «چی؟» وحید در حالی که چشم‌هایش را ریز کرده بود و زیرنویس شبکه خبر را می‌خواند، جواب داد: «نوشته آلودگی هوا داره به مرز بحرانی می‌رسه!» مژگان گفت: «اصلا گوش میدی دارم چی میگم؟» وحید گفت: «آره، آره، بگو» و او ادامه داد: «گفتم طبق معمول یادتون رفته وقتی نوبت‌تون میشه راه‌پله‌ها رو تمیز کنید، اون وقت می‌دونی چه جوابی بهم داد؟» وحید در حالی که همچنان با چشم‌های ریز شده زیرنویس شبکه خبر را می‌خواند، گفت: «اوهوم». مژگان گفت: «تو از کجا می‌دونی چه جوابی بهم داد؟» وحید که انگار تازه از خواب بیدار شده بود، گفت: «هان؟ چی داشتی می‌گفتی؟!» مژگان که حرصش گرفته بود، گفت: «اصلا به حرف‌های من گوش نمی‌کردی؟» وحید گفت:« چرا بابا فهمیدم دوباره با یکی دیگه دعوات شده، تو هم که همش با همه دعوات میشه!» مژگان لب پایینش را با دندان‌هایش گزید و جواب داد: «تقصیر منه که با تو درددل می‌کنم، اصلا نمیشه با تو حرف زد. بشین اخبارت رو نگاه کن!» بعد رفت به آشپزخانه و شروع کرد به شستن ظرف‌ها، در حالی که اشک، آرام از چشم‌هایش فرو می‌ریخت.

نظر

 کارشناس

صحبت کردن برای تخلیه احساسات منفی

خانم‌ها نیاز حیاتی به صحبت کردن دارند، به ویژه زمانی که ناراحت و دلخور باشند. معمولا از نظر آقایان صحبت‌های خانم‌ها خسته کننده، تکراری، بی فایده یا حتی اعصاب خردکن است اما باید توجه داشته باشید که خانم‌ها به نفس «صحبت کردن» نیاز دارند. ممکن است یک زن بارها و بارها راجع به مسئله‌ای که برایش ناراحت کننده بوده صحبت کند، فقط به این دلیل که احساسات منفی خود را تخلیه کند و کمی به آرامش برسد.

  تاثیرات واکنش‌های آقایان به درددل‌های همسرشان

وقتی خانم‌ها راجع به نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایشان صحبت می‌کنند، مردها به چند شکل واکنش نشان می‌دهند. در ادامه به تاثیرات این واکنش‌ بر روان همسران شان خواهیم پرداخت.

از کوره در می‌روند: عده‌ای که از همه بی‌حوصله‌تر هستند، از کوره در می‌روند و با جمله: «دوباره شروع شد؟» بحث را در گلوی همسرشان خفه می‌کنند! و تعجبی هم ندارد اگر همسران چنین افرادی از تجمع احساسات منفی سرکوب شده و حرف‌های ناگفته درونشان، دیر یا زود دچار افسردگی شوند.

مثل مجسمه رو‌به‌روی همسرشان می‌نشینند: دسته بعد آقایانی هستند که وقتی همسر‌شان در حال صحبت است، مثل مجسمه می‌نشینند رو به روی او و بدون این‌که کوچک‌ترین عکس‌العملی نشان دهند، به نقطه نامعلومی خیره می‌شوند می‌توان انتظار داشت که همسران چنین افرادی، به دلیل احساس نادیده گرفته شدن، تمایل به پرخاشگری پیدا کنند.

مدام راه‌حل می‌دهند: گروهی از آقایان هم وقتی همسرشان در حال صحبت است، مدام حرف او را قطع می‌کنند، راه‌حل ارائه می‌دهند،  ایراد می‌گیرند و ... . همسران چنین افرادی نیز به مرور زمان خود به خود به سمت سکوت کردن کشیده می‌شوند.

  شوهرها حتما بخوانند

اما عده قلیلی از آقایان هستند که به درستی تشخیص می‌دهند نه تنها باید به همسران‌شان فرصت و اجازه حرف زدن بدهند، بلکه درک می‌کنند هدف خانم‌ها از صحبت کردن، نق زدن یا تکرار مکررات نیست بلکه آن‌ها بیشتر با هدف تخلیه احساسات منفی و سبک شدن صحبت می‌کنند و بیش از هر چیز به همدلی احساسی همسر خود نیاز دارند تا توصیه‌ها و ارزیابی‌های دقیق و منطقی. پس اگر برای سلامت روحی و حتی جسمی همسر خود ارزش قائل هستید، به حرف‌های او با دقت گوش کنید و همدلی نشان دهید. تعجب نکنید، خانم‌ها در بسیاری از مواقع حرف‌های ناگفته‌شان را به شکل مشکلات روحی و دردهای جسمانی نشان می‌دهند.