۰ نفر

چه کنیم تا دینامیت‌نباشیم؟

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 393956
چه کنیم تا دینامیت‌نباشیم؟

بر اساس جدیدترین آمار پزشکی قانونی، ایرانی‌ها در شش ماه نخست امسال، 5/2 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال در دعواها زخمی شده اند؛ دعواهایی آن‌قدر جدی که راه به پزشکی قانونی پیدا کرده‌اند(منبع خبر: شهروند). حالا سوال این است که چرا این‌قدر زود از کوره در می‌رویم و برای کنترل خشم‌مان چه کنیم؟ داستان و تحلیل روان‌شناسانه‌ای که در ادامه خواهید خواند، مرتبط با همین ماجراست.

   دعوا سر یک جمله!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، زهره بین رفقا معروف بود به «دینامیت متحرک». هر لحظه آماده انفجار! همه می‌دانستیم وقتی با زهره حرف می‌زنیم باید نهایت احتیاط را داشته باشیم. زهره آدم زودرنجی بود، هر حرفی را به خودش می‌گرفت و وای به آن روزی که از حرف یا حرکت کسی ناراحت می شد! تا چند تا فحش آب کشیده و آب نکشیده نثار طرف نمی‌کرد، ول کن ماجرا نبود! به زحمت باید آرامش می‌کردیم و تازه وقتی کمی آرام می شد، از خجالت سرخ می شد و بابت رفتاری که از خودش نشان داده بود، اظهار پشیمانی می‌کرد. همین چند وقت پیش با جمعی از دوستان رفته بودیم به یکی از پارک‌های شهر. وقتی بحث قبولی در آزمون کارشناسی ارشد مطرح شد، یکی از بچه ها –واقعا بدون قصد و غرض خاصی- خطاب به زهره گفت: «امسال هم کنکور قبول نشدی؟» زهره چشم‌هایش را ریز کرد، صورتش برافروخته شد، صدایش لرزید و گفت: «منظورت چیه که به من میگی امسال هم قبول نشدی؟ یعنی می خوای بگی من خنگم؟» دوست از همه جا بی خبر ما هم هول کرد و گفت : «نه من فقط...» که زهره پرید وسط جمله‌اش و با صدای بلند گفت: «حرف نزن! تو می خواستی به من تیکه بندازی!» بعدش هم کار بالا گرفت و هر دو طرف ماجرا، خشم‌شان هر لحظه بیشتر می شد و هیچ بعید نبود اگر تصمیم به رفتن و جدا کردنشان نمی‌گرفتیم، حتی کار به زد و خورد فیزیکی هم می‌رسید...

نظر

روان شناس

   احساس حقارت ، عامل اصلی از کوره در رفتن!

بسیاری از افراد وقتی احساس می کنند مورد تحقیر واقع شده اند، از کوره در می‌روند. مشخص است فردی که در وجود خود احساس حقارت و خود کمتربینی می‌کند، بیشتر از فردی که در درون خود احساس عزت نفس می‌کند، دچار خشم و عصبانیت می‌شود. افراد خود کمتر بین در مواجهه با دیگران، ممکن است هر حرف و حرکتی را نشانه تحقیر شدن توسط دیگران بدانند و عصبانی شوند، چون اول از همه خودشان، خود را حقیر می‌دانند. بهترین راهکاری که روان شناسان به چنین افرادی پیشنهاد می‌کنند، تقویت عزت نفس است. آموختن هنرهای جدید، بالابردن سطح علم و سواد، پرورش استعدادها و مهارت‌های ورزشی و یادگیری مهارت‌های روان شناختی، از جمله عواملی است که به بهبود عزت نفس چنین افرادی کمک می‌کند.

    معمولا ریشه این مشکل در کودکی است

بسیاری از اوقات عصبانی می‌شویم چون از کودکی یاد گرفته‌ایم این‌گونه مشکلات‌مان را حل کنیم. هرجا کارمان گیر کرده، یک دادو‌بی‌داد راه انداخته‌ایم و بعد دیده‌ایم که این‌گونه کارمان راه افتاده است. پس همیشه همین رویه را تکرار کرده‌ایم یا همیشه به خودمان حق داده‌ایم تا زمانی که از چیزی و کسی ناراحت هستیم، خشم‌مان را بر سر دیگران تخلیه کنیم تا آرام شویم و از تاثیر بد رفتارمان بر دیگران غافل بوده‌ایم.

5 گام برای اجرای فن «حرکت چشم»!

یک تکنیک موثر که به شما برای کنترل خشم کمک می‌کند اما کمتر به آن اشاره شده، فن حرکت چشم است. فنی که به تازگی توسط روان‌شناسان تایید و نتایج آن در تحقیقات متعدد توسط استادان دانشگاهی ثابت شده است.

این فن یک تمرین موثر است که موجب می‌شود اطلاعات بین دو نیمکره مغز شما مبادله شود و به این شکل از حالت برانگیختگی خارج و وارد حالت منطقی و آرام شوید. این فن دارای پنج گام است:

1- درباره آخرین موقعیت ناراحت کننده‌ای که داشته‌اید، فکر کنید. اگر میزان عصبانیت‌تان را به 10 نمره تقسیم کنید و به حداکثر خشم ممکن نمره 10 بدهید، خشم شما در این موقعیت مثلا در نمره 6 قرار می‌گیرد. حالا آن موقعیت را با جزئیات و با دقت به یاد بیاورید و اجازه بدهید فکرتان پیش برود و کم کم برانگیخته شوید. به محض این که خشم‌تان به نمره 5 یا 6 رسید، وارد مرحله دوم شوید.

2- چشم‌هایتان را از یک گوشه اتاق به گوشه دیگر اتاق بچرخانید، ازچپ به راست و از راست به چپ. زمانی که شروع به حرکت دادن چشم‌هایتان می‌کنید، سعی کنید درباره هیچ موضوع خاصی فکر نکنید. تنها بر حرکت چشم‌هایتان تمرکز کنید.

3- زمانی که 25 بار چشم‌تان را گردش دادید، دست نگه دارید و سطح خشم‌تان را ارزیابی کنید. نمره خشم‌تان را روی مقیاس 10 نمره‌ای مشخص کنید. در نیمی از افراد پس از انجام این عمل، میزان خشم 2 یا 3 نمره کاهش می‌یابد.

4- افکار خشم‌آورتان را دوباره یادآوری کنید تا به نمره 6 برسد. سپس دوباره افکارتان را رها کنید و مراحل حرکت چشم را انجام دهید. بعد از 25 دور، سطح خشم‌تان را در مقیاس 10 نمره‌ای اندازه گیری کنید. در این زمان ممکن است خشم‌تان پایین‌تر از دفعه قبل هم آمده باشد. تاثیرات حرکت چشم با هر بار تکرار افزایش می‌یابد.

5- این مرحله را با چشم‌های بسته تکرار کنید. ممکن است گاهی در موقعیتی باشید که نتوانید فن حرکت چشم را به کار ببرید. یادگیری این عمل با چشم‌های بسته به شما اجازه می‌دهد این کار را در هر موقعیتی انجام دهید و این‌طور به نظر می‌رسد که می‌خواهید به چشمان‌تان استراحت بدهید.

  این تکنیک باید ملکه ذهن‌تان شود

بعد از سه بار تکرار حرکت چشم، حدود 70 درصد مردم کاهش زیادی را در افکار و تصورات منفی گزارش می‌کنند. آنان جملاتی مانند این می‌گویند: «با این عمل افکارم دیگر خیلی مهم به نظر نمی‌رسند و مرا عصبانی نمی‌کنند». از آن‌جا که افکار خشم‌آور منبع بزرگی برای عصبانیت و برآشفتگی هستند، مهم است که ابزاری برای متوقف کردن آن‌ها داشته باشیم. به مرور زمان و با تمرین و تکرار این فن، انجام این تکنیک  ملکه ذهن تان می‌شود و در هر موقعیت خشم برانگیز و ناراحت کننده‌ای، با انجام حرکات منظم چشم حتی با چشم‌های بسته و تکرار آن، می‌توانید خود را آرام کنید و وارد مرحله منطقی شوید.