۰ نفر

چرایی احساس تنفر از جنس مخالف!

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 389358
 چرایی احساس تنفر از جنس مخالف!

«از دخترها بدم می‌آید و از آن‌ها متنفرم. پسرا شیرن، دخترا بادبادکن، دست بزنی می‌ترکن ... به نظرم این دنیا جای دختر نیست». این قسمتی از انشای یک پسر 12 ساله با موضوع: «اگر من دختر بودم» است که در شبکه‌های اجتماعی با این توضیح که «بخوانید و بترسید»، دست به دست می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، همان‌طور که می‌دانید، رقابت بین دختربچه‌ها و پسربچه‌ها از قدیم هم وجود داشته و بسیاری از ما شعارهایی در مدح توانمندی‌های دختران و پسران شنیده و برای درآوردن حرص جنس مخالف، حتی تکرار کرده‌ایم. اما آیا این انشای کودکانه را هم می‌توانیم در قالب همان شعارهای کودکانه در نظر بگیریم یا ممکن است به واسطه تغییراتی که در جامعه ما روی داده است، رقابت بین دختران و پسران در حال وارد شدن به مرحله خطرناکی باشد؟

  تفاوت این رقابت در گذشته با امروز

رقابت بین دختران و پسران که پیش از این نیز وجود داشت، در گذشته کمتر وارد دشمنی و نفرت از همدیگر می‌شد. شاید بتوانیم دلیل اصلی این موضوع را هم مشخص بودن جایگاه هر جنس در جامعه و روابط خانوادگی در نظر بگیریم. تعریفی که گاهی مبتنی بر برتری پسرها نسبت به دخترها بود. تمام تاکید بر تفاوت دو جنس در زمان تربیت نیز با محوریت این موضوع رقم می‌خورد اما این روزها داستان تفاوت‌هایی با قبل دارد. این روزها وجه فرمانبرداری در تربیت جنس مونث کم رنگ‌تر از قبل شده و حالا مفاهیمی چون توانمندسازی، پرورش استعداد دختران، دادن حق انتخاب به زنان ارزش بیشتری پیدا کرده است. بر این مبنا هم بسیاری از دختران، دیگر خود را در مقامی پایین‌تر از پسران نمی دانند و از همان سنین پایین در تلاش برای نمایش قابلیت‌های خود هستند؛ موضوعی که البته گاهی اوقات به هیچ عنوان مورد استقبال پسربچه‌ها قرار نمی‌گیرد. اما آیا باید این تغییر جایگاه دختران را دلیل افزایش رقابت بین دو جنس در برخی موارد در نظر بگیریم؟ و اگر این طور است آیا باید دوباره دختران را تشویق به دنباله‌روی کنیم؟ عقب نگه داشتن زنان در پرورش استعدادها و توانمندی‌هایشان موضوعی نیست که بتوان آن را برای این روزها تجویز کرد؛ چه این‌که غیراخلاقی بودن این رویه بر کسی پوشیده نیست. در واقع مشکل نیز آن بخش نیست. بلکه مشکل اصلی در تاکید زیاد بر جنسیت افراد از همان بدو تولد و حتی پیش از آن است. موضوعی که به نظر می‌رسد باید اصلاح شود و البته تغییر در آن از مسیر خانه‌های ما می‌گذرد.

 چطور مانع خصومت کودک‌مان با جنس مخالف شویم؟

اگر فرزندی در خانه دارید یا اگر تصمیم به بچه‌دار شدن دارید، بهتر است برای جلوگیری از ایجاد خصومت بین دو جنس این نکات را در نظر داشته باشید.

 برگزاری جشن تعیین جنسیت و انتخاب رنگ وسایل فرزندمان بر اساس کلیشه‌های رایج، شاید جذاب باشد اما تصور نادرستی از اهمیت جنسیت را در ذهن فرزند ما ایجاد می‌کند.

 نزد فرزندتان از نسبت دادن ویژگی‌های اخلاقی به جنسیت خودداری کنید و در نظر بگیرید که به عنوان مثال تجربه ترس، محدود به یک جنس نیست و موضوعات آزاردهنده می‌تواند باعث ناراحتی هر دو جنس ‌شود.

 اگر فرزند خردسال شما شعارها یا اشعار توهین‌آمیزی درباره جنس مخالف می‌خواند از همراهی با او (حتی در قالب شوخی و خنده) خودداری کنید.

 به عنوان الگوهای اصلی فرزندتان، توانمندی‌های خودتان را بر اساس جنسیت خود تعریف نکنید. به عنوان مثال به واسطه این‌که مرد هستید خود را معاف از مشارکت در کار خانه یا چون زن هستید، معاف از مشارکت در خریدهای خانواده نکنید. یادتان باشد افراد خانواده زمانی در رسیدن به اهداف خود موفق خواهند شد که از تمام توانمندی‌های خود برای رسیدن به این اهداف بهره بگیرند؛ فارغ از این‌که جنسیت آن‌ها چیست.