۰ نفر

۱۷کاری که هرگز نباید در گفتگو با دیگران انجام دهید

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۸
کد خبر: 389238
۱۷کاری که هرگز نباید در گفتگو با دیگران انجام دهید

گفتگو با خانواده، دوستان، همکاران و به طور کلی گفتگو با دیگران، بایدها و نبایدهایی دارد که اگر به آن‌ها عمل کنیم، ارتباطات موفق‌تری خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اگر می‌خواهید مطمئن باشید که گفتگو با دیگران به خوبی پیش می‌رود، قوانینی وجود دارد که هم در مورد آنچه صحبت می‌کنید و هم در مورد نحوه صحبت کردن به شما اطلاعاتی را می‌دهد. این قوانین تناقضی با شخصیت و ترجیحات فرد و سبک گفتگوی منحصر به فردش ندارد. در اینجا مواردی وجود دارد که شما هرگز در گفتگو با دیگری نباید بپرسید یا انجام دهید.

۱. در گفتگو با دیگران بگویید چگونه باید یا نباید احساس کنند

وقتی کسی نسبت به یک وضعیت خاص، احساسی دارد با «نباید» آن را پاسخ ندهیم. قضاوت در مورد افرادی که احساسی را تجربه می‌کنند، به آن‌ها حال بدی را منتقل می‌کند. بنابراین فقط یک شنونده فعال باشید و سنگ صبور.

۲. وقتی احساس بدی ندارید، عذرخواهی کنید

اغلب ما بیش از حد عذرخواهی می‌کنیم! تنها در صورتی از چیزی عذرخواهی کنید که خلاف اخلاق و ارزش‌های شما باشد و در آن حال احساس گناه داشته‌اید. عذرخواهی را با جملات دیگری جایگزین کنید. مثلا به جای اینکه بگویید «ببخشید که دیر  کردم»، بهتر است بگویید که «از اینکه منتظر من هستید متشکرم». مطمئن باشید این تغییرات در گفتگو با دیگران شگفت‌آور است.

۳. در گفتگو به کسی بگویید که او اشتباه می‌کند

حتی اگر می‌دانید که فردی اشتباه می‌گوید اما از نظر ارتباطات صحیح نیست که به او بگویید اشتباه می‌کند. هیچ کسی دوست ندارد اشتباه کند و گفتن شما به او کمکی نخواهد کرد. شواهد و منطق‌هایتان را بیاورید تا نظر او را تغییر دهید.

۴. با جزییات در مورد اینکه چقدر سرتان شلوغ است حرف بزنید

حتی اگر یک لیست بلند بالا از کارهای بی‌پایان دارید، نباید در گفتگو جزییات آن را توضیح دهید. در معادلات مطرح در گفتگو با دیگران اینکه ما چقدر کار داریم هیچ کمکی به گفتگو نمی‌کند.

۵. در گفتگو با دیگران فقط حرف بزنید و به صحبت دیگری گوش ندهید

بعضی‌ها آنقدر طولانی حرف می‌زنند که به دیگران اجازه نمی‌دهند حرف بزنند. افرادی که این ویژگی را دارند برای گفتگو افراد جذابی نیستند و نوعی از بی‌ادبی را منتقل می‌کنند و بقیه دوست دارند زودتر مکالمه با این افراد را تمام کنند.

۶. در مکالمه تلفظ‌های اصلی و پیچیده کلمات را استفاده کنید

مثلا به کافه فرانسوی بروید و تلفظ فرانسوی یک شیرینی را استفاده کنید. این ادا و اطوارهای هنگام مکالمه و تلفظ کلمات خارجی دیگران را آزار می‌دهد و باید آن را به حداقل برسانید.

۷. سوالاتی بپرسید که اطلاع پیدا کنید دیگران چه کار می‌کنند

اینکه گاهی از یک آشنا بپرسیم که برای زندگی چه کار می‌کند خیلی کار بدی نیست اما بعضی را بسیار ناراحت می‌کند. اگر در روند گفتگو چنین مسائلی پیش آمد عیبی ندارد اما دیگران را مجبور نکنید که برنامه خودشان را برای شما تعریف کنند.

۸. در مورد زندگی شخصی آن‌ها صحبت کنید

«کی ازدواج می‌کنی؟»،«کی بچه‌دار می‌شوی؟»،‌ «آیا حامله هستی؟» و سوالاتی از این دست، مخصوصاً از افرادی که آن‌ها را به خوبی نمی‌شناسید و یا مدت طولانی است ندیده‌اید، کار درستی نیست و از پرسیدن آن خودداری کنید.

۹. از کسی بپرسید آیا برای او کسل‌کننده هستید؟

کسی به صراحت چنین سوالی را بپرسد، احتمالاً ما را کسل و خسته می‌کند. اگر احساس کردید چنین سوالی را باید بپرسید، احتمالاً شما کسل‌کننده هستید.

۱۰. در مورد موفقیت‌ها و مال‌ و منالتان بگویید

تبدیل گفتگو به اینکه ما چه داریم و اینکه چه موفقیت‌ها، دستاوردها و وضعیت مالی را به هم زده‌ایم ابداً مودبانه نیست. هیجان موفقیت‌هایمان دلیل نمی‌شود که در گفتگو با دیگران آن‌ها را مجبور به شنیدن از خودمان کنیم.

۱۱. از صحبت‌های کوچک خودداری کنید

گفتگوهای کوچک برای خیلی‌ها بی‌معنی و کسل‌کننده است. اما اگر از گفتگوهای کوچک و مکالمه‌های کوچک استفاده کنید، ابزار ارزشمندی را به دست می‌آورید و ارتباطات خود را وسعت می‌بخشید.

۱۲. پشت سر دیگران حرف زدن و شایعه‌کردن

ممکن است این حرف‌ها سرگرم‌کننده باشند اما فقط به احساسات مردم صدمه وارد می‌کنند. وقتی وسوسه می‌شوید در مورد دیگران صحبت کنید، به یاد حرف‌های مادربزرگتان بیفتید: «اگر نمی‌توانید چیز خوبی بگویید، اصلاً چیزی نگویید.»

۱۳. دیگران را نقد کنید

افکار احساسی خودتان را حفظ کنید. اگر به خودتان مدام انتقاد کنید، احتمالاً کم‌کم سرخورده می‌شوید و باعث می‌شود دیگران را مورد انتقاد قرار دهید.

۱۴. توجه کردن به ظاهر دیگران در گفتگو

از اینکه بیش از حد به شخصی بگویید لباس او زیباست یا شیفته کارهای جدید او هستید بپرهیزید. درست است تعریف از دیگران بسیار مثبت و خوب است اما تحسین بیش از حد شخصی که با او نزدیک نیستید، کار نامناسبی است.

۱۵. چشم خودتان را تکان‌های معنادار بدهید!

شما باید بهترین رفتار را در ارتباطاتتان داشته باشید. جلوی چرخش‌های چشمتان که احساساتتان را نشان می‌دهد بگیرید. چنین رفتارهایی باعث پشیمانی و از بین رفتن احترام شما می‌شود.

۱۶. ناسزا گفتن

اگر بخواهید احساسی را منتقل کنید، می‌توانید با فحش دادن این کار را بکنید. کلمه‌های زیادی برای ابراز نفرت وجود دارد. بهترین کار، گفتن کلماتی است که توهین‌آمیز نیست و به شما امکان می‌دهد احساسات خودتان را منتقل کنید.

۱۷. پرخاش پنهان داشته باشید

چه وقتی که با همسر خود حرف می‌زنید و چه وقتی که با همکار خود در حال گفتگو هستید، اگر پرخاشگری منفعلانه و پنهان داشته باشید و بروزی از خشمتان را نشان ندهید، به اندازه پرخاشگری مضر است. مردم سطح بالایی از هوش هیجانی را دارند و متوجه می‌شوند چه کسی با آن‌ها صادق و مهربان است.