۰ نفر

چرا مرتبه اول طلاق به جای رتبه اول ازدواج؟

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 370609
چرا مرتبه اول طلاق به جای رتبه اول ازدواج؟

صحبت از ازدواج‌های دیرهنگام، افزایش ازدواج سفید و بعد هم طلاق برای خیلی از کسانی که این مطلب را می‌خوانند جدید نیست. حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که افسار اسب طلاق مدت‌هاست از دست رها شده و می‌تازد؛ آن هم به ‌هزار و یک دلیل اجتماعی و اقتصادی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، استان‌های درگیر این وضع هم کم نیستند و در جدیدترین آماری که دی‌ماه ‌سال گذشته حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد، در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، تهران، البرز، فارس، اصفهان، قم، مرکزی، کرمانشاه و خوزستان آمار طلاق بالاست و برنامه‌های بهزیستی در این استان‌ها اولویت دارد.

اما در میان این ١١ استان پرطلاق، وضع یکی از آنها بحرانی است، بحرانی که مدام مسئولان از آن می‌گویند و هشدار می‌دهند که برای آینده هم که شده باید فکری به حالش کرد. بهمن‌ سال گذشته، ناهید اعظم رام پناهی، دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق از وضع بحرانی این استان خبر داده و گفته بود که به نسبت سایر استان‌ها، وضع این استان در مرحله هشدار قرار دارد. حالا حسن عزیزی، سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی خبر جدیدی از این استان داده و اعلام کرده در مقایسه با ‌سال ٩٦-٩٧، استان خراسان رضوی رتبه اول طلاق کشور را از آن خود

 کرده است: «همچنین در این استان شاهد کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و طول مدت دوران جوانی هستیم.»

علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس می‌گوید مسأله، مسأله مهمی است که چون درحال حاضر به مرحله بحران رسیده بیشتر از آن صحبت می‌شود: «در مسأله طلاق عوامل متعددی درگیرند که می‌توان از عوامل اقتصادی و اجتماعی فراوانی نام برد. یکی از آنها دخالت خانواده‌هاست. دیگری عدم آمادگی برای ازدواج است، چرا که سن شناسنامه افراد ملاکی برای ازدواجشان نباید باشد. علاوه بر آن عدم آموزش مهارت‌های زندگی را می‌توان دیگر دلیلی دانست که در کنار عدم آموزش جنسی عامل ایجاد مشکلات بسیار شده است.» به گفته شریفی، افزایش تعداد معتادان و خیانت هم می‌توان به این مورد اضافه کرد.

این جامعه‌شناس با بیان این موارد کلی، به مورد خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید یکی از دلایل افزایش طلاق در خراسان رضوی مهاجرپذیر بودن این استان است. «از استان‌های مختلف و حتی خارج از کشور به این استان مهاجرت می‌کنند. به این ترتیب وضع اجتماعی این استان از حالت یکدستی خارج است.»

او می‌گوید دلیل دیگر این است که مسئولان فرهنگی و اقتصادی، آن‌قدر مسائل حاشیه‌ای را پررنگ کرده‌اند که به مسائل اصیل فرهنگی و خانوادگی کمتر می‌پردازند و همین تمرکز بر اصول سیاسی خاص تأثیر منفی‌اش را در استان گذاشته است: «از سوی دیگر، خراسان رضوی ازجمله استان‌هایی است که به غیر از مناطق خاص آن، وضع اقتصادی سایر مناطقش نابسامان است و همین هم دلیل دیگری است برای بالا بودن میزان طلاق این استان به نسبت سایر استان‌ها.»

نکته‌ای که شریفی یزدی به آن اشاره می‌کند، مورد توجه روزنامه جمهوری اسلامی هم قرار داشته و این روزنامه در مطلبی می‌نویسد: «صاحبان تریبون و صاحب‌اختیاران خراسان رضوی باید بیش از گذشته اندیشه کنند که انگشت اشاره به سوی آنان است. مسائل استان، از این‌که کنسرت برگزار بشود یا نشود، ‌هزاربار بزرگتر است. اگر بر آن امور باید غیرت ورزید، در اموری چنین، چندین و چند برابر باید همت کرد. این دیگر مسأله‌ای سیاسی نیست که برای زدن این جناح و آن جناح پشت تریبون برویم یا قلم برداریم، بلکه یک مسأله صددرصد اجتماعی است که اگر برایش چاره‌ای عاجل اندیشیده نشود، فردایی را در پی خواهد داشت که عالم فکر و فرهنگ و سیاست و حتی امنیت را هم تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.» موردی که باید این‌بار مسئولان استانی به آن توجه کنند و فارغ از خط و ربط‌های سیاسی و موضعگیری‌هایی از این دست مورد توجه قرار دهند و همچنین باید بدانند مسأله بالا بردن میزان ازدواج یا کمک برای کاهش طلاق امری شعاری نیست که بتوان صرفا با بیان آن کمکی به کاهش یا افزایشش کرد.